Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 10, 28.12.2024
https://doi.org/10.51536/tusbad.1542551

Öz

Amaç: İşitme kayıplarının tanılanmasında yaygın bir şekilde kullanılan immitans ölçümleri klinik açıdan önem taşımaktadır. Her ne kadar odyoloji lisans eğitimi boyunca test bataryasında immitans ölçümlerinin önemi işlense de bazı immitans ölçümleri birçok odyolog tarafından bilinmemekte veya kullanılmamakta. Ayrıca test bataryası içinde bu testin yerleştirilmesi de klinikler arasında farklılık göstermektedir. Amaç odyologların immitansmetri kullanım özelliklerini incelemek; immitansmetri ve alt ölçümlerine yönelik verilecek eğitim sonrasında kullanım tercihlerinde değişiklik olup olmadığını değerlendirmektir. Yöntem: Çalışma kapsamında sosyal medyadan çağrı yapılarak farklı kliniklerde çalışan odyologlara (n=29) ulaşılmıştır. Çalışma grubundaki (n=11) bireylere immitansmetri ve alt ölçümlerine yönelik online teknik bir eğitim verilmiştir. Teknik eğitim dijital platform üzerinden 40’ar dakikalık 2 oturum şeklinde planlanmıştır. Çalışmaya kontrol grubu (n=18) da dahil edilmiştir. Araştırmacıların oluşturduğu 10 soruluk anket dijital bir form üzerinden bireylere sunulmuştur. Eğitim öncesi ve sonrası anket sonuçları kontrol grubu verileri de göz önüne alınarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Eğitim öncesi çalışma grubunda; timpanometri yapma oranı çok yüksek (% 90.90) olmasına rağmen, diğer immitans ölçümlerinin daha düşük oranlarda kullanıldığı görülmüştür: Akustik stapedial refleks testi (%18.18), akustik stapedial refleks decay testi (%27.27), östaki tüp fonksiyon testi (%54.54), multifrekans multikompenent timpanometri (%9.09), geniş bant timpanometri (%9.09). Sunulan teknik eğitim sonrası timpanometri kullanan birey sayısı 10’dan 11’e, refleks decay testi kullanan birey sayısı 3’ten 4’e, akustik stapedial refleks testi kullanan birey sayısı 2’den 5’e, östaki tüp fonksiyon testi kullanan birey sayısı 6’dan 8’e, multifrekans multikomponent timpanometri kullanan birey sayısı 1’den 3’e yükselmiştir. Sayısal artış olmasına karşılık artışların istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>005). Sonuç: Bu çalışmada her ne kadar temel immitans ölçümleri araştırmaya katılan bireyler tarafından gerçekleştirilse de refleks decay testi veya multifrekans multikomponent ölçümler gibi önemli testlerin kullanımının yaygın olmadığı belirlenmiştir. Sayısal artış olmasına karşılık artışların istatistiksel olarak anlamlı olmaması eğitim süresinin ve içeriğinin kısıtlı olmasına bağlanmıştır. Uygulama olanağı sunacak eğitimlerin odyologların immitans ölçümlerine klinik yaklaşımlarını olumlu yönde değiştirebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Referans1 Hunter LL, Navid Shahnaz. Acoustic Immittance Measures: Basic and Advanced Practice. Plural Publisher; 2013.
  • Referans 2 Chan J, Najafi A, Baker M, Kinsman J, Mancl LR, Norton S, et al. Performing tympanometry using smartphones. Communications Medicine. 2022 Dec 1;2(1). DOI: 10.1038/s43856-022-00120-9
  • Referans 3 Onusko E. Tympanometry. Am Fam Physician [Internet]. 2004;70(9):1713–20. Available from: www.aafp.org/afp
  • Referans 4 Win KT, Hassan NM, Bonney A, Iverson D. Benefits of Online Health Education: Perception from Consumers and Health Professionals. J Med Syst. 2015 Mar 1;39(3):27. DOI: 10.1007/s10916-015-0224-4
  • Referans 5 Anderson M, Miller C. Online Education in Allergy and Immunology: An Update to Conferences Online in Allergy (COLA). Curr Allergy Asthma Rep. 2023 Jul 1;23(7):411–5. DOI: 10.1007/s11882-023-01086-x
  • Referans 6 Navalpakam A, Reed S, Redmond M, Scherzer R. Using e-learning modules to educate pediatric residents on critical topics in Allergy and Immunology. Journal of Allergy and Clinical Immunology. 2020 Feb;145(2).
  • Referans 7 Goulios H, Patuzzi RB. Audiology education and practice from an international perspective. Int J Audiol. 2008 Oct;47(10):647–64. DOI: 10.1080/14992020802203322
  • Referans 8 Shahnaz N, Almakadma H, Sanford CA. The Rise and Fall of Aural Acoustic Immittance Assessment Tools. Semin Hear. 2023 Feb 1;44(1):5–16. DOI: 10.1055/s-0043-1764139
  • Referans 9 Emanuel DC, Henson OEC, Knapp RR. Survey of audiological immittance practices. Am J Audiol. 2012 Jun 1;21(1):60–75. DOI: 10.1044/1059-0889(2012/11-0037)
  • Referans 10 Ocak E, Arslan M, Akyıldız HS, Tokgöz Yılmaz S, Erbek S. Comparison of Wideband Tympanometry Measurements with Conventional Tympanogram Measurements in Normal Hearing Adults. Journal of Ankara University Faculty of Medicine. 2023 Oct 31;76(4):348–53. DOI: 10.4274/atfm.galenos.2023.16056
  • Referans 11 Sanford CA, Brockett JE, Aithal V, Almakadma H. Implementation of Wideband Acoustic Immittance in Clinical Practice: Relationships among Audiologic and Otologic Findings. Semin Hear. 2023 Feb 1;44(1):65–83. DOI: 10.1055/s-0043-1763295
  • Referans 12 Abbott P, Rosenkranz S, Hu W, Gunasekera H, Reath J. The effect and acceptability of tympanometry and pneumatic otoscopy in general practitioner diagnosis and management of childhood ear disease. BMC Fam Pract. 2014;15(1):181. DOI: 10.1186/s12875-014-0181-x
  • Referans 13 Kourelis K, Avgeri A, Kourelis T. Rising Resonance Frequency Is the Sole Sign of Early Middle Ear Disease in Children With Adenoid Hypertrophy. Otology & Neurotology. 2021 Jul;42(6):e724–9. DOI: 10.1097/MAO.0000000000003096
  • Referans 14 Miehe J, Mogensen S, Lyhne N, Skals R, Hougaard DD. Wideband tympanometry as a diagnostic tool for Meniere’s disease: a retrospective case-control study. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology. 2022 Apr 19;279(4):1831–41. DOI: 10.1007/s00405-021-06882-7
  • Referans 15 Bloom TJ, Smith JD, Rich W. Impact of pre-pharmacy work experience on development of professional identity in student pharmacists. Am J Pharm Educ. 2017;81(10):87–92. DOI: 10.5688/ajpe6141
  • Referans 16 Chang O, Ryan B, Rokoduru A, Hill A, Hataogo S, Naidu V. The Pasifika Veilomani Project: a pilot online training programme for healthcare workers in managing gender-based violence and family violence and sharing experiences. Australasian Psychiatry. 2022 Dec 1;30(6):762–7. DOI: 10.1177/10398562211045090
  • Referans 17 Longhini J, Rossettini G, Palese A. Massive open online courses for nurses’ and healthcare professionals’ continuous education: a scoping review Literature Review. Int Nurs Rev. 2021;68(1):108–21. DOI: 10.1111/inr.12649.
  • Referans 18 Gitlin LN, Hodgson N. Online training-can it prepare an eldercare workforce? Journal of the American Society on Aging. 2016;40(1):71–81.

The Effect of Technical Training for Immitance Measurements on Clinical Approach of Audiologists

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 10, 28.12.2024
https://doi.org/10.51536/tusbad.1542551

Öz

Aim: The aim of this study is to explore the current practice of audiologists on immittance measurements and, evaluate whether a technical training will be beneficial in application of immitance measurements. Method: Audiologists (n=29) from different public clinics were invited via social media announcements. Subjects in the study group (n=11) were given online technical training on immittance measurements as 2 sessions of 40 minutes each via a digital platform. A control group (n=18) was also included. The 10-question survey created by the researchers was presented to individuals via a digital form. The findings before and after the training were evaluated. Conclusions: Although the rate of basic immittance measurements was very high (90.90%) before the training in both groups, the other tests were used at much lower rates: Acoustic stapedial reflex test (18.18%), reflex decay test (27.27%), eustachian tube function test (54.54%), multifrequency multicomponent tympanometry (9.09%), wideband tympanometry (9.09%). After the technical training, there was an increase in the number (n) of subjects; for tympanometry from 10 to 11, for reflex decay test from 3 to 4, for acoustic stapedial reflex test from 2 to 5, for eustachian tube function test from 6 to 6, for multifrequency tympanometry from 1 to 3, respectively. Although there was a numerical increase, it was determined that the increases were not statistically significant (p>005). Conclusion: Although basic immittance measurements were highly common by all participants before the training, the use of important tests such as reflex decay test or multifrequency multicomponent measurements were not very common. A numerical increase has been noted after training, however, the increase was not statistically significant. It was attributed to the limited duration and content of the training. It is thought that training that will provide practice opportunities may positively change audiologists' clinical approaches to immittance measurement.

Kaynakça

  • Referans1 Hunter LL, Navid Shahnaz. Acoustic Immittance Measures: Basic and Advanced Practice. Plural Publisher; 2013.
  • Referans 2 Chan J, Najafi A, Baker M, Kinsman J, Mancl LR, Norton S, et al. Performing tympanometry using smartphones. Communications Medicine. 2022 Dec 1;2(1). DOI: 10.1038/s43856-022-00120-9
  • Referans 3 Onusko E. Tympanometry. Am Fam Physician [Internet]. 2004;70(9):1713–20. Available from: www.aafp.org/afp
  • Referans 4 Win KT, Hassan NM, Bonney A, Iverson D. Benefits of Online Health Education: Perception from Consumers and Health Professionals. J Med Syst. 2015 Mar 1;39(3):27. DOI: 10.1007/s10916-015-0224-4
  • Referans 5 Anderson M, Miller C. Online Education in Allergy and Immunology: An Update to Conferences Online in Allergy (COLA). Curr Allergy Asthma Rep. 2023 Jul 1;23(7):411–5. DOI: 10.1007/s11882-023-01086-x
  • Referans 6 Navalpakam A, Reed S, Redmond M, Scherzer R. Using e-learning modules to educate pediatric residents on critical topics in Allergy and Immunology. Journal of Allergy and Clinical Immunology. 2020 Feb;145(2).
  • Referans 7 Goulios H, Patuzzi RB. Audiology education and practice from an international perspective. Int J Audiol. 2008 Oct;47(10):647–64. DOI: 10.1080/14992020802203322
  • Referans 8 Shahnaz N, Almakadma H, Sanford CA. The Rise and Fall of Aural Acoustic Immittance Assessment Tools. Semin Hear. 2023 Feb 1;44(1):5–16. DOI: 10.1055/s-0043-1764139
  • Referans 9 Emanuel DC, Henson OEC, Knapp RR. Survey of audiological immittance practices. Am J Audiol. 2012 Jun 1;21(1):60–75. DOI: 10.1044/1059-0889(2012/11-0037)
  • Referans 10 Ocak E, Arslan M, Akyıldız HS, Tokgöz Yılmaz S, Erbek S. Comparison of Wideband Tympanometry Measurements with Conventional Tympanogram Measurements in Normal Hearing Adults. Journal of Ankara University Faculty of Medicine. 2023 Oct 31;76(4):348–53. DOI: 10.4274/atfm.galenos.2023.16056
  • Referans 11 Sanford CA, Brockett JE, Aithal V, Almakadma H. Implementation of Wideband Acoustic Immittance in Clinical Practice: Relationships among Audiologic and Otologic Findings. Semin Hear. 2023 Feb 1;44(1):65–83. DOI: 10.1055/s-0043-1763295
  • Referans 12 Abbott P, Rosenkranz S, Hu W, Gunasekera H, Reath J. The effect and acceptability of tympanometry and pneumatic otoscopy in general practitioner diagnosis and management of childhood ear disease. BMC Fam Pract. 2014;15(1):181. DOI: 10.1186/s12875-014-0181-x
  • Referans 13 Kourelis K, Avgeri A, Kourelis T. Rising Resonance Frequency Is the Sole Sign of Early Middle Ear Disease in Children With Adenoid Hypertrophy. Otology & Neurotology. 2021 Jul;42(6):e724–9. DOI: 10.1097/MAO.0000000000003096
  • Referans 14 Miehe J, Mogensen S, Lyhne N, Skals R, Hougaard DD. Wideband tympanometry as a diagnostic tool for Meniere’s disease: a retrospective case-control study. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology. 2022 Apr 19;279(4):1831–41. DOI: 10.1007/s00405-021-06882-7
  • Referans 15 Bloom TJ, Smith JD, Rich W. Impact of pre-pharmacy work experience on development of professional identity in student pharmacists. Am J Pharm Educ. 2017;81(10):87–92. DOI: 10.5688/ajpe6141
  • Referans 16 Chang O, Ryan B, Rokoduru A, Hill A, Hataogo S, Naidu V. The Pasifika Veilomani Project: a pilot online training programme for healthcare workers in managing gender-based violence and family violence and sharing experiences. Australasian Psychiatry. 2022 Dec 1;30(6):762–7. DOI: 10.1177/10398562211045090
  • Referans 17 Longhini J, Rossettini G, Palese A. Massive open online courses for nurses’ and healthcare professionals’ continuous education: a scoping review Literature Review. Int Nurs Rev. 2021;68(1):108–21. DOI: 10.1111/inr.12649.
  • Referans 18 Gitlin LN, Hodgson N. Online training-can it prepare an eldercare workforce? Journal of the American Society on Aging. 2016;40(1):71–81.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Odyoloji
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Şule Çekiç 0000-0001-8174-800X

Pınar Şahin 0009-0001-8614-7200

Hüseyin Bilgici

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2024
Kabul Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çekiç, Ş., Şahin, P., & Bilgici, H. (2024). İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 1-10. https://doi.org/10.51536/tusbad.1542551
AMA Çekiç Ş, Şahin P, Bilgici H. İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. Aralık 2024;7(3):1-10. doi:10.51536/tusbad.1542551
Chicago Çekiç, Şule, Pınar Şahin, ve Hüseyin Bilgici. “İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 7, sy. 3 (Aralık 2024): 1-10. https://doi.org/10.51536/tusbad.1542551.
EndNote Çekiç Ş, Şahin P, Bilgici H (01 Aralık 2024) İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 7 3 1–10.
IEEE Ş. Çekiç, P. Şahin, ve H. Bilgici, “İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi”, Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 3, ss. 1–10, 2024, doi: 10.51536/tusbad.1542551.
ISNAD Çekiç, Şule vd. “İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi”. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 7/3 (Aralık 2024), 1-10. https://doi.org/10.51536/tusbad.1542551.
JAMA Çekiç Ş, Şahin P, Bilgici H. İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;7:1–10.
MLA Çekiç, Şule vd. “İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 3, 2024, ss. 1-10, doi:10.51536/tusbad.1542551.
Vancouver Çekiç Ş, Şahin P, Bilgici H. İmmitans Ölçümlerine Yönelik Teknik Eğitimin Odyologların Klinik Yaklaşımlarına Etkisi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;7(3):1-10.