Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMSAL YAPI, İKTİDAR VE KADIN BEDENİN KURGULANIŞI.

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 11, 5 - 17, 15.12.2017

Öz

Toplumların siyasal ve kültürel yapılarında bedenin metafor olarak değeri ve bu
değerin karşılığı çokça tartışılmaktadır. Devletin ve iktidar araçlarının bu metaforun
biçimlenmesi üzerindeki rolleri, toplumsal kurumsallıklar ve bunların etki alanlarını
göstermesi bakımından önemlidir. İnsan bedeninin anlamı ve bu anlamın toplumsal
karşılıkları kadın ve erkek algılarının biçimlenmesine yön verirken, bu algının kurumsal
temellerini de oluşturmaktadır. Bedenlerin toplumsal karşılıkları kadın ve erkek algılarını
biçimlendirdiği gibi iki cinse ait davranış biçimlerinin de bu algı üzerinden
gruplandırılmasına katkıda bulunmaktadır. Kadın ve erkek bedenleri birçok açıdan toplum
karşısında bir ve eşit değildir. Din, gelenek, siyaset ve kültürel faktörler kadının “nasıl”lığını
tanımlamaktadır. Bu bağlamda din ve yerel değerler üzerinden katı toplumsal cinsiyet
kalıpları oluşturularak, kadının toplumsal konumu bir bağımlılığa mahkûm edilmektedir. Bu
bağımlılığın birçok sosyal ve kültürel sebepleri kendi içinde bir iç içe geçmişlik taşır.
Toplumun bilinçaltında oluşan kadın imgeleri, kadının kendisi dışında algılanma
biçimlerinin hayattaki karşılıklarını oluşturmaktadır. Dolayısıyla kadınlar toplumsal hayata
dahil olurken, bir takım hazır kalıplara sığma çabaları üzerlerindeki iktidar unsurlarını
somutlaştıran öğeler olarak değerlendirilebilir.

Kaynakça

  • Ahmed, L. (2015). “Arap Kültürü ve Kadınların Bedenlerinin Yazılışı” Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik. Ed. Pınar İlkkaracan, İstanbul: İletişim Yayınları. Arent, H. (2012). Geçmişle Gelecek Arasında. (Bahadır Sina Şener, Çev.), İstanbul:İletişim Yayınları. Arpacı, M. (2013), Modernitenin Eşiğinde Toplumsal Cinsiyet Rejimi: Pastorak İktidar, Beden Politikaları ve Evlilik, Ankara: Doğu Batı Dergisi, 63, 131-146. Barbarosoğlu, F. (1995).Moda ve Zihniyet.İstanbul:İz Yayınları. Battaglia, A. (2006). Helenistik Beden Kavrayışı ve Hıristiyan Toplumsal Etiğindeki Mirası, Bedenler, Dinler ve Toplumsal Cinsiyet.Der:SlyviaMarcos, (Sibel Özbudun, Balkı Şafak, İlker Çayla, Çev.), Ankara:Ütopya Yayınları. Bayhan, V. (2013). Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet. Doğu Batı Dergisi, 63, 147- 164. Beauvoir, S.De. (1986). Kadın. (Bertan Onaran, Çev.), İstanbul:Payel Yayınları. Berktay, F. (2014). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul:Metis Yayınları. Berktay, F.(2015). Tarihin Cinsiyeti.İstanbul:Metis Yayınları. Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye(Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları No:7).İstanbul Üniversitesi:Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim ve Araştırma Birimi. Ecevi, Y. Elçik, G. (2013). Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Foucault, M. (2012). İktidarın Gözü, (Işık Ergüden, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2015). Cinselliğin Tarihi. (Hülya Uğur Tanrıöver, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. From, E. (1987). İtaatsizlik Üzerine Denemeler.(Ayşe Sayın, Çev.), İstanbul:Yaprak Yayınları. Gisele, H. (1990). Hapsedilmiş Kadın. (Feyza Tulga, Çev), İstanbul:Broy Yayınları. Hufton, O. (2005). Kadınlar, İş ve Aile, Kadınların Tarihi. Cilt.3, Ed. Georges Duby, Michelle Perrot, (Ahmet Fethi, Çev), İstanbul:İş Bankası Yayınları. İlkkaracan, P. (2015). Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik. Ed. Pınar İlkkaracan, İstanbul: İletişim Yayınları. Kaymaz, İ.Ş. (2010). Çağdaş Uygarlığın Mihenk Taşı: Türkiye’de Kadının Toplumsal Konumu, Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Atatürk Yolu Dergisi, 46, 333-366. Köse,E. (2014).Sessizliği Söylemek Dindar Kadın Edebiyatı Cinsiyet ve Beden. İstanbul:İletişim Yayınları. Marcos, S. (2006). Bedenlenmiş Dinsel Düşünce:Orta Amerşka’da Toplumsal Cinsiyet Katagorileri, Bedenler, Dinler ve Toplumsal Cinsiyet. Ed. SlyviaMarcos (Sibel Özbudun, Balkı Şafak, İlker Çayla, Çev.), Ankara:Ütopya Yayınları. Okumuş, E. (2009). Bedene Müdahalenin Sosyolojisi, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 2, 1-15. Öztürk, Y. M. (2012). Ataerkil Kapitalist Toplumda Kadının Bedeni, Toplum ve Hekim, 4(27), 273-282. Pelizzon, S.M. (2009). Kadının Konumu Nasıl Değişti? (:İhsan Ercan Sadi ve Cem Somel, Çev.) İstanbul: İmge Yayınları. Pıhıllıps, A. (1995). Demokrasinin Cinsiyeti, (Alev Türker, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Saadavi, N. (1991). Havva’nın Örtülü Yüzü. (Sibel Özbudun, Çev.), Ankara: Anahtar Kitaplar. Tuğcu, F. (2012). İktidar ve Kadın, Amargi Dergisi, www.amargidergi.com, Erişim tarihi:15.05.2017. Touraıne, A. (2007). Kadınların Dünyası, (Mehmet Moralı, Çev.), İstanbul:Kırmızı Yayınları. Tuksal, H.Ş. (2012). Kadın Karşıtı Söylemin İslam Geleneğindeki İzdüşümleri. Ankara:Otto Yayınları. Yılmaz, A. (2010).Osmanlı’da Cumhuriyete:Kadın Kimliğinin Biçimlendirilmesi. ÇTTAD, 9(20-21), 191-212. Zengin, A.(2016). İktidarın Mahremiyeti, İstanbul:Metis Yayınları.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Handan Karakaya Bu kişi benim

Ümran Cihan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 11 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Karakaya, H., & Cihan, Ü. (2017). TOPLUMSAL YAPI, İKTİDAR VE KADIN BEDENİN KURGULANIŞI. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 5-17.