İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSLAM DÜŞÜNCESİ VE MÜSLÜMAN BİLİM ADAMLARI

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 15, 33 - 46, 27.12.2019

Öz

İslam
dininin ana kaynakları Kur’an ve Sünnet’in akılla anlaşılmasından meydana gelen
İslam düşüncesi, doğuşundan 12. yüzyıla kadar devam eden altın çağında büyük
gelişmelere sahne olmuş, insanlık düşüncesine yetiştirdiği bilim insanları
aracılığıyla birçok yeni fikirler kazandırmıştır. İslam düşüncesi İslam
medeniyetinin bir ilim medeniyeti olmasına vesile olmuştur. İslam düşüncesi
bilimin her alanında yetiştirdiği bilim adamlarıyla bir bilgi medeniyeti olarak
kendisinden sonraki düşünceleri özellikle Ortaçağ ve Batı düşüncesini
etkilemiştir. Bu durumu çağdaş bilim tarihçimiz Fuat Sezgin “Batı Medeniyeti,
İslam Medeniyetinin çocuğudur” diyerek en güzel biçimde özetlemiştir. Fizik,
Kimya, Tıp, Matematik, Astronomi, Coğrafya, Tarih, Felsefe, İlahiyat
alanlarında Cabir b. Hayyan, Ebû Bekir er-Razi, Harezmi, İbn Heysem, Uluğ Bey,
Piri Reis, Ferazi, Ferganî, Birûnî, Sabit b. Kurrâ, İbn Battuta, Evliya Çelebi,
Kindî, Farabi, İbn Sina, İbn Rüşd, Gazzali gibi her biri dünyaca ünlü bilim
adamları yetiştirerek insanlığın her yönden gelişmesine büyük katkıda
bulunmuştur.




Kaynakça

  • Abdurrahman Marhaba, Min el-Felsefeti’l-Yunaniyye ve İle’l-Felsefeti’l-İslâmiyye, Beyrut, 1970.Cahit Baltacı, İslam Medeniyet Tarihi, İstanbul: İFAV Yayınları, 2005. es-Sübkî, Tabakât eş-Şafiiyye, Mısır, 1324/1906.Fuat Sezgin, İslam’da Bilim ve Teknik I-V, İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A. Ş. Yayınları, 2008.Hacı Mahmut Hatun, Dünyaya Yön Veren Müslüman Bilim Adamları, İstanbul: Yeşil Elma Yayınları, 1992. Hilmi Ziya Ülken, İslam Düşüncesi, Türk Düşünce Tarihi Araştırmalarına Giriş, İstanbul: Ülken Yayınları, 2. Baskı, 1995. İbn el-Esîr, el-Lubâb fi Tehzib el-Ensâb, Kahire, 1356/1937. İbn Hallikân, Vefayât el-A’yân ve Enbâu Abnâ ez-Zaman, Mısır, 1948.İbn Kutluboğa, Zeyneddin b. Kasım, Tacü’t-Terâcim fî Tabakâti’l-Hanefiyye, Bağdat, 1962.İbn Sînâ, el-Edhaviyyetü fi’l-Me’ad, thk. Hasan Asî, Beyrut, 1404/ 1984.İbn-i Battuta, Büyük Dünya Seyahatnamesi/ Tuhfetû’n-Nuzzâr fî Garâibi’l-Emsâr ve’l-Acâibi’l-Esfâr, İstanbul: Yeni Şafak Kültür Armağanı, trs.İbn-i Battuta, Rihletü İbn Battûta, Beyrut: 1977. İbrahim Sarıçam; Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara: TDV. Yayınları, 2006.İlhan Kutluer, “Belhî, Ebu Zeyd” Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV yayınları, 1992.İlhan Kutluer, Akıl ve İtikad, İstanbul: İz Yayınları, 1998.İsmail Yakıt- Necdet Durak, İslam’da Bilim Tarihi, 181 vd.Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Çev. Kasım Turhan, İstanbul: İklim Yayınları, 1992.Mahmut Kaya, “Ebu Bekir er-Razi”, Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV Yayınları, 2000.Mehmet Bayraktar, İslam Düşünce Tarihi, 5. Baskı, Eskişehir, 2004.Mehmet Bayraktar, İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara: TDV Yayınları, 2017.Mesudî, Ali b. Hüseyin, et-Tenbih ve’l-İşraf, Kahire, 1357/1938. Selim Özarslan, İslam’da Ölüm ve Diriliş Öğretisi, Ankara: Nobel Yayınları, 2013.Seyyid Hüseyin Nasr, İslam’da Bilim Medeniyet, Çev. İlhan Kutluer, İstanbul: İnsan Yayınları, 2006.Sigrid Hunke, Avrupa’nın Üzerine Doğan İslam Güneşi, Çev. Servet Sezgin, İstanbul: trs.,Şemseddin Samî, Kâmusu’l-A’lâm, İstanbul,1306/1888.Yakût el-Hemevî, Mu’cemu’l-Udebâ, Daru’l-Me’mun, 1355.Zebidî, Muhammed, İthâf es-Sâde, Mısır, 1311/1893.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Selim Özarslan 0000-0002-4881-6987

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 19 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Özarslan, S. (2019). İSLAM DÜŞÜNCESİ VE MÜSLÜMAN BİLİM ADAMLARI. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 33-46.