BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 175 - 198, 01.12.2014

Öz

Kaynakça

  • Akdoğu, O., (1999), Türk Müziğinde perdeler, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Akkoç, C., (2002), Non-Deterministic scales used in Traditional Turkish Music, Journal of New Music
  • Research, 31, 285–293.
  • Aksoy, B., (2003), Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanılılarda Musıki, Pan Yayıncılık, 2. rev. ed., İstanbul, 155-171.
  • Arel, H. S., (ca. 1930), Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, Hüsnütabiat Matbaası, İstanbul:1968.
  • Arslan, F., (2007), Safiyüddin-i Urmevi ve Şerefiyye Risalesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 335-336.
  • Asadullayev, A., (2009), İnstrumental Muğamlar, Adiloğlu Neşriyyatı, Baku.
  • Barbour, M., (1951), Tuning & Temperament – A Historical Survey, Michigan State College Press, East Lansing.
  • Beyhom, A., (2007), Des critères d’authenticité dans les musiques métissées et de leur validation
  • exemple de la Musique Arabe, Revue Filigrane, 5, 63-91.
  • Bosanquet, R. H. M., (1876), An elementary treatise on musical intervals and temperament, Macmillan & Co., London.
  • Bozkurt, B., (2008), An automatic pitch analysis method for Turkish Maqam Music, Journal of New Music Research, 37 (1), 1–13.
  • Bozkurt, B., (2011), Pitch Histogram based analysis of Makam Music in Turkey, Proceedings of Les Corpus de l’oralité, Strasbourg, France.
  • Bozkurt, B., Gedik, A. C., and Karaosmanoğlu, M. K., (2008), TMVB: Klasik Türk Müziği icra analiz çalısmaları için bir veri bankası, Türk Müziğinde Uygulama-Kuram Sorunları ve Çözümleri - Uluslararası Çağrılı Kongre Bildiriler Kitabı, İBB Yayınları, İstanbul, 223-230.
  • Bozkurt, B., Yarman, O., Karaosmanoğlu, M. K., Akkoç, C., (2009), Weighing diverse theoretical models on Turkish Maqam Music against pitch measurements: A comparison of peaks automatically derived from frequency histograms with proposed scale tones, Journal of New Music Research, 38 (1), 45-70.
  • Bozkurt, B., et al., (2010), Klasik Türk Müziği kayıtlarının otomatik olarak notaya dökülmesi ve otomatik makam tanıma, TÜBİTAK 1001 Project Nr: 107E024, İzmir High Technology Institute (İYTE).
  • Bozkurt, B., Ayangil, R., and Holzapfel, A., (2014), Computational analysis of Turkish Makam Music: Review of State-of-the-Art and Challenges, Journal of New Music Research, 43 (1), 3-23.
  • Can, M. C., (1993), Türk Müziği’nde makam kavramı üzerine bir inceleme, Master’s Thesis, Erciyes University, Kayseri.
  • Çevikoğlu, T., (2012), Klasik Türk Müziği’nde az kullanılan makamlar, Türksoy Dergisi (n. d.), http: //timucincevikoglu.com/File/?_Args=_PreviewFile,2,OdesisMc.
  • Çoğulu, T. and Yarman, O., (2014), Video demonstrating makam intonation on guitar with Yarman- 24c fretting, http://www.youtube.com/watch?v=iRsSjh5TTqI.
  • D’Erlanger, R., (1959), La Musique Arabe (vol. 6). Paris, Librairie Orientaliste Paul Geuthner, Paris.
  • Ederer, E. B., (2011), The theory and praxis of makam in Classical Turkish Music 1910-2010, Doc- torate Dissertation, University of California Santa Barbara (UCSB).
  • Erguner, S., (2003), Rauf Yekta Bey, Kitabevi, İstanbul.
  • Ezgi, S. Z., (1933), Nazarî ve Amelî Türk Mûsıkîsi (vol. 1), Milli Mecmua Matbaası, İstanbul, 8-29.
  • Farhat, H., (1990), The Dastgah concept in Persian Music, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Feldman, W., (1996), Music of the Ottoman Court. Verlag für Wissenschaft und Bildung, Berlin, 195-273, 336-338.
  • Forster, C., (2010), Musical mathematics, Chronicle Books, San Francisco, 280-291.
  • Gedik, A. C., and Bozkurt, B., (2010), Pitch-frequency histogram-based music information retrieval for Turkish Music, Signal Processing, 90, 1049–1063.
  • Helmholtz, H. L. F., (1877), On the sensations of tone, Transl. & ed. A. J. Ellis (1885), Dover Publications Inc., 2. rev. ed., New York: 1954, 446-51.
  • Hines, E. J., (since 1989). “What Are Makams?” (theory based on 1/8th tones). http://www. hinesmusic.com/What_Are_Makams.html.
  • Jorgensen, O. H., (1991), Tuning, Michigan State University Press, East Lansing.
  • Kaçar, G. Y., (2002), Yorgo Bacanos’un ud icrasındaki aralıklar ve Arel-Ezgi-Uzdilek Ses Sistemi’ne göre bir karşılaştırma, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 151-66.
  • Kaçar, G. Y., (2005), Arel-Ezgi-Uzdilek kuramında artık ikili aralığı ve çeşitli makamlara göre uygu- lamadaki yansımaları, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 15-21.
  • Karadeniz, M. E., (1965), Türk Musıkisinin Nazariye ve Esasları. İş Bankası Yayınları, İstanbul: 1983.
  • Karaosmanoğlu, M. K. and Akkoç, C., (2003), Türk Musikisi’nde icra-teori birliğini sağlama yolunda bir girişim, 10. Türk Müziği Dernek ve Vakıfları Dayanışma Konseyi (Müz-Dak) Symposium (delivered 4 December), İstanbul Technical University, İstanbul, http://www.musiki.org/icra_teori_birligi. htm.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2003), İcra örnekleri üzerinde ölçümler, değişik ses sistemleriyle icralar ve değerlendirme, Presentation to Project for a Piano Capable of Sounding the Traditional Pitches of Turkish Music (delivered 2 January), Yıldız Technical University, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2004), Türk Musıkisi perdelerini ölçüm, analiz ve test teknikleri, Presentation to Project for a Piano Capable of Sounding the Traditional Pitches of Turkish Music (delivered 6 May), Yıldız Technical University, İstanbul, http://www.musiki.org/mkk_vekom_2004_sunum.htm.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2011), Türk Musikisinde makamların 53 ton eşit Temperamana göre tanım- lanması yönünde bir adım, n.p., http://www.musiki.org/53tetle_makam_dizileri.pdf.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2012), Turkish Makam Music symbolic database for music information re- trieval: SymbTr, 13th International Society for Music Information Retrieval Conference (delivered 10 October), Porto.
  • Marcus, S. L., (1989), Arab Music theory in the modern period, Doctorate Dissertation, University of California Los Angeles (UCLA).
  • McPherson, A. and Yarman, O., (2014), Video demonstrating makams with Yarman-24c mapping on TouchKeys, http://www.youtube.com/watch?v=-QcYgslHq9k.
  • Monzo, J., (since 2005), Tonalsoft Encyclopedia Homepage - Cent, http://tonalsoft.com/enc/c/ cent.aspx.
  • Op de Coul, M., (since 2006), SCALA home page, http://www.huygens-fokker.org/scala.
  • Op de Coul, M., (2001), Telemann’s new musical system, n.p., http://www.huygens-fokker.org/ docs/telemann.html.
  • Oransay, G., (1959), Das Tonsystem der Türkei-Türkischen Kunstmusik, Die Musikforschung, 10, 250-264.
  • Özek, E., (2011), Türk Müziği’nde çeşni kavramı ve icra-teori farklılıklarının bilgisayar ortamında incelenmesi, Proficiency in Arts Thesis, Haliç University, İstanbul.
  • Özek, E., (2012), Analysis of the pitch comprehension of some 20th Century Turkish Music masters and the comparison of the results with the theoretical values of Turkish Music, Proceedings of the 2nd CompMusic Workshop, 29-31.
  • Özkan, İ. H., (2003), Türk Musıkisi nazariyatı ve usulleri - Kudüm velveleleri, Ötüken Neşriyat, 8. rev. ed., İstanbul, 143-4, 311-2, 369-71, 374-6, 473-4, 482-3, 517-20.
  • Poletti, P., (2001), Temperament for dummies, n.p., http://polettipiano.com/wordpress.
  • Powers, H., (1988), First meeting of the ICTM Study Group on maqam, Yearbook for Traditional Music, 20, 199-218.
  • Signell, K., (1977), Makam - Modal practice in Turkish art music, Asian Music Publications, Wash- ington, 37-47, 151-61.
  • Smith, E. and Meshaqah, M., (1847), A treatise on Arab Music chiefly from a work by Mikhail Meshaqah of Damascus, Journal of the American Oriental Society, 1 (3), 171-217.
  • Talai, D., (2002), A new approach to the theory of Persian Art Music: The Radif and the modal system, Garland Encyclopaedia of World Music, 865-874.
  • Tanrıkorur, C., (2005), Osmanlı dönemi Türk Musikisi, Dergah Yayınları, İstanbul, 139-148.
  • Touma, H. H., (1934), The Music of the Arabs, Transl. & ed.: L. Schwartz, Amadeus Press, Portland: 1999.
  • Touma, H. H., (1971), The Maqam Phenomenon: An improvisation technique in the music of the Middle East, Ethnomusicology, 15 (1), 38-48.
  • Tura, Y., (1998), Türk Mûsıkîsinin mes’eleleri, Pan Yayıncılık, İstanbul, 169-194.
  • Uygun, M. N., (1999), Safiyüddin Abdülmü’min Urmevî ve Kitâbü’l Edvârı, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul.
  • Woolhouse, W. S. B., (1835), Essay on musical intervals, harmonics and temperament of the musical scale, J. Souter, London.
  • Yarman, O., (2007), A comparative evaluation of pitch notations in Turkish Makam Music – Abjad scale & 24-tone Pythagorean tuning: 53 equal division of the octave as a common grid, Journal of Interdisciplinary Music Studies, 1 (2), 43-61.
  • Yarman, O., (2008), Türk Makam Müziği’nde icra ile örtüşen nazariyat modeli arayışı: 34-ton eşit taksimattan 79’lu sisteme, sabit-perdeli düzenlerden bir yelpaze, Türk Müziğinde Uygulama-Kuram Sorunları ve Çözümleri - Uluslararası Çağrılı Kongre Bildiriler Kitabı, İBB Yayınları, İstanbul, 139- 151.
  • Yarman, O., (2008), 79-tone tuning & theory for Turkish Maqam Music - As a solution to the non- conformance between current model and practice, Doctorate Dissertation, İstanbul Technical Univer- sity.
  • Yarman, O. and Beşiroğlu, Ş., (2008), Türk Makam Müzigi’nde nazariyat-icra örtüşmezliğine bir çözüm: 79-sesli düzen, İtüdergisi/b (Social Sciences), 5 (2), 23-34.
  • Yarman, O., (2009), “Yarman-36”: Türk Makam müziği için yeni bir ses-düzeni, n. p., http://www. ozanyarman.com/yarman36.html.
  • Yarman, O., (2010), Ses dünyamızda yeni ufuklar (Nazariyat ve teknik boyutuyla), Artes Yayınları, İstanbul.
  • Yarman, O., (2010), Türk Makam Müziği’ni bilgisayarda temsil etmeye yönelik başlıca yerli yazılımlar, Porte Akademik, 1 (2), 324-331.
  • Yavuzoğlu, N., (1991), Türk Müziğinde Tanpereman, Türk Musikisi Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Yavuzoğlu, N., (2008), 21. Yüzyılda Türk Müziği teorisi, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Yekta, R., (1922), Türk Musikisi, Transl. Nasuhioğlu, O., Pan Yayıncılık, İstanbul: 1986.
  • Yektay, M., (2012) Türk Musıkisi seslerine ve “Altılı Sisteme” göre kanun mandalları, I. International Qanun Festival & Symposium (delivered 4 October), Yıldırım Beyazıt University, Ankara.
  • Zannos, I., (1990), Intonation in theory and practice of Greek and Turkish Music, Yearbook for Traditional Music, 22, 42-59.

"YARMAN-36 MAKAM TONE-SYSTEM" FOR TURKISH ART MUSIC

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 175 - 198, 01.12.2014

Öz

This study offers a mathematically rigorous, yet straightforward, fixed-pitch tuning strategy to the problem of adequate sounding and notating of essential Turkish makam genera, in contradistinction to the praxis-mismatched music theory cast in effect known as Arel-Ezgi-Uzdilek AEU . It comprises 36 tones locatable just by ear, via counting exact 0, 1 and 2 beats per second when listening to given octave, fifth and third intervals, starting from an algebraically attained reference frequency for A at 438.41 Hertz, very near the international standard A=440 Hz. The so-named Yarman-36 makam tone-system proposed in this paper accounts for hitherto omitted pitches in Uşşak, Saba, Hüzzam, etc... at popular transpositions, each corresponding to a habitually used Ahenk concert pitch level specified by a chosen Ney reed , by virtue of being based on a twelve-by-twelve triplex structure of exclusively tailored Modified Meantone Baroque Temperaments. It thus also features pleasant shades of key-colors supporting polyphonic endeavours in line with Western common-practice music

Kaynakça

  • Akdoğu, O., (1999), Türk Müziğinde perdeler, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Akkoç, C., (2002), Non-Deterministic scales used in Traditional Turkish Music, Journal of New Music
  • Research, 31, 285–293.
  • Aksoy, B., (2003), Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanılılarda Musıki, Pan Yayıncılık, 2. rev. ed., İstanbul, 155-171.
  • Arel, H. S., (ca. 1930), Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, Hüsnütabiat Matbaası, İstanbul:1968.
  • Arslan, F., (2007), Safiyüddin-i Urmevi ve Şerefiyye Risalesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 335-336.
  • Asadullayev, A., (2009), İnstrumental Muğamlar, Adiloğlu Neşriyyatı, Baku.
  • Barbour, M., (1951), Tuning & Temperament – A Historical Survey, Michigan State College Press, East Lansing.
  • Beyhom, A., (2007), Des critères d’authenticité dans les musiques métissées et de leur validation
  • exemple de la Musique Arabe, Revue Filigrane, 5, 63-91.
  • Bosanquet, R. H. M., (1876), An elementary treatise on musical intervals and temperament, Macmillan & Co., London.
  • Bozkurt, B., (2008), An automatic pitch analysis method for Turkish Maqam Music, Journal of New Music Research, 37 (1), 1–13.
  • Bozkurt, B., (2011), Pitch Histogram based analysis of Makam Music in Turkey, Proceedings of Les Corpus de l’oralité, Strasbourg, France.
  • Bozkurt, B., Gedik, A. C., and Karaosmanoğlu, M. K., (2008), TMVB: Klasik Türk Müziği icra analiz çalısmaları için bir veri bankası, Türk Müziğinde Uygulama-Kuram Sorunları ve Çözümleri - Uluslararası Çağrılı Kongre Bildiriler Kitabı, İBB Yayınları, İstanbul, 223-230.
  • Bozkurt, B., Yarman, O., Karaosmanoğlu, M. K., Akkoç, C., (2009), Weighing diverse theoretical models on Turkish Maqam Music against pitch measurements: A comparison of peaks automatically derived from frequency histograms with proposed scale tones, Journal of New Music Research, 38 (1), 45-70.
  • Bozkurt, B., et al., (2010), Klasik Türk Müziği kayıtlarının otomatik olarak notaya dökülmesi ve otomatik makam tanıma, TÜBİTAK 1001 Project Nr: 107E024, İzmir High Technology Institute (İYTE).
  • Bozkurt, B., Ayangil, R., and Holzapfel, A., (2014), Computational analysis of Turkish Makam Music: Review of State-of-the-Art and Challenges, Journal of New Music Research, 43 (1), 3-23.
  • Can, M. C., (1993), Türk Müziği’nde makam kavramı üzerine bir inceleme, Master’s Thesis, Erciyes University, Kayseri.
  • Çevikoğlu, T., (2012), Klasik Türk Müziği’nde az kullanılan makamlar, Türksoy Dergisi (n. d.), http: //timucincevikoglu.com/File/?_Args=_PreviewFile,2,OdesisMc.
  • Çoğulu, T. and Yarman, O., (2014), Video demonstrating makam intonation on guitar with Yarman- 24c fretting, http://www.youtube.com/watch?v=iRsSjh5TTqI.
  • D’Erlanger, R., (1959), La Musique Arabe (vol. 6). Paris, Librairie Orientaliste Paul Geuthner, Paris.
  • Ederer, E. B., (2011), The theory and praxis of makam in Classical Turkish Music 1910-2010, Doc- torate Dissertation, University of California Santa Barbara (UCSB).
  • Erguner, S., (2003), Rauf Yekta Bey, Kitabevi, İstanbul.
  • Ezgi, S. Z., (1933), Nazarî ve Amelî Türk Mûsıkîsi (vol. 1), Milli Mecmua Matbaası, İstanbul, 8-29.
  • Farhat, H., (1990), The Dastgah concept in Persian Music, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Feldman, W., (1996), Music of the Ottoman Court. Verlag für Wissenschaft und Bildung, Berlin, 195-273, 336-338.
  • Forster, C., (2010), Musical mathematics, Chronicle Books, San Francisco, 280-291.
  • Gedik, A. C., and Bozkurt, B., (2010), Pitch-frequency histogram-based music information retrieval for Turkish Music, Signal Processing, 90, 1049–1063.
  • Helmholtz, H. L. F., (1877), On the sensations of tone, Transl. & ed. A. J. Ellis (1885), Dover Publications Inc., 2. rev. ed., New York: 1954, 446-51.
  • Hines, E. J., (since 1989). “What Are Makams?” (theory based on 1/8th tones). http://www. hinesmusic.com/What_Are_Makams.html.
  • Jorgensen, O. H., (1991), Tuning, Michigan State University Press, East Lansing.
  • Kaçar, G. Y., (2002), Yorgo Bacanos’un ud icrasındaki aralıklar ve Arel-Ezgi-Uzdilek Ses Sistemi’ne göre bir karşılaştırma, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 151-66.
  • Kaçar, G. Y., (2005), Arel-Ezgi-Uzdilek kuramında artık ikili aralığı ve çeşitli makamlara göre uygu- lamadaki yansımaları, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 15-21.
  • Karadeniz, M. E., (1965), Türk Musıkisinin Nazariye ve Esasları. İş Bankası Yayınları, İstanbul: 1983.
  • Karaosmanoğlu, M. K. and Akkoç, C., (2003), Türk Musikisi’nde icra-teori birliğini sağlama yolunda bir girişim, 10. Türk Müziği Dernek ve Vakıfları Dayanışma Konseyi (Müz-Dak) Symposium (delivered 4 December), İstanbul Technical University, İstanbul, http://www.musiki.org/icra_teori_birligi. htm.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2003), İcra örnekleri üzerinde ölçümler, değişik ses sistemleriyle icralar ve değerlendirme, Presentation to Project for a Piano Capable of Sounding the Traditional Pitches of Turkish Music (delivered 2 January), Yıldız Technical University, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2004), Türk Musıkisi perdelerini ölçüm, analiz ve test teknikleri, Presentation to Project for a Piano Capable of Sounding the Traditional Pitches of Turkish Music (delivered 6 May), Yıldız Technical University, İstanbul, http://www.musiki.org/mkk_vekom_2004_sunum.htm.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2011), Türk Musikisinde makamların 53 ton eşit Temperamana göre tanım- lanması yönünde bir adım, n.p., http://www.musiki.org/53tetle_makam_dizileri.pdf.
  • Karaosmanoğlu, M. K., (2012), Turkish Makam Music symbolic database for music information re- trieval: SymbTr, 13th International Society for Music Information Retrieval Conference (delivered 10 October), Porto.
  • Marcus, S. L., (1989), Arab Music theory in the modern period, Doctorate Dissertation, University of California Los Angeles (UCLA).
  • McPherson, A. and Yarman, O., (2014), Video demonstrating makams with Yarman-24c mapping on TouchKeys, http://www.youtube.com/watch?v=-QcYgslHq9k.
  • Monzo, J., (since 2005), Tonalsoft Encyclopedia Homepage - Cent, http://tonalsoft.com/enc/c/ cent.aspx.
  • Op de Coul, M., (since 2006), SCALA home page, http://www.huygens-fokker.org/scala.
  • Op de Coul, M., (2001), Telemann’s new musical system, n.p., http://www.huygens-fokker.org/ docs/telemann.html.
  • Oransay, G., (1959), Das Tonsystem der Türkei-Türkischen Kunstmusik, Die Musikforschung, 10, 250-264.
  • Özek, E., (2011), Türk Müziği’nde çeşni kavramı ve icra-teori farklılıklarının bilgisayar ortamında incelenmesi, Proficiency in Arts Thesis, Haliç University, İstanbul.
  • Özek, E., (2012), Analysis of the pitch comprehension of some 20th Century Turkish Music masters and the comparison of the results with the theoretical values of Turkish Music, Proceedings of the 2nd CompMusic Workshop, 29-31.
  • Özkan, İ. H., (2003), Türk Musıkisi nazariyatı ve usulleri - Kudüm velveleleri, Ötüken Neşriyat, 8. rev. ed., İstanbul, 143-4, 311-2, 369-71, 374-6, 473-4, 482-3, 517-20.
  • Poletti, P., (2001), Temperament for dummies, n.p., http://polettipiano.com/wordpress.
  • Powers, H., (1988), First meeting of the ICTM Study Group on maqam, Yearbook for Traditional Music, 20, 199-218.
  • Signell, K., (1977), Makam - Modal practice in Turkish art music, Asian Music Publications, Wash- ington, 37-47, 151-61.
  • Smith, E. and Meshaqah, M., (1847), A treatise on Arab Music chiefly from a work by Mikhail Meshaqah of Damascus, Journal of the American Oriental Society, 1 (3), 171-217.
  • Talai, D., (2002), A new approach to the theory of Persian Art Music: The Radif and the modal system, Garland Encyclopaedia of World Music, 865-874.
  • Tanrıkorur, C., (2005), Osmanlı dönemi Türk Musikisi, Dergah Yayınları, İstanbul, 139-148.
  • Touma, H. H., (1934), The Music of the Arabs, Transl. & ed.: L. Schwartz, Amadeus Press, Portland: 1999.
  • Touma, H. H., (1971), The Maqam Phenomenon: An improvisation technique in the music of the Middle East, Ethnomusicology, 15 (1), 38-48.
  • Tura, Y., (1998), Türk Mûsıkîsinin mes’eleleri, Pan Yayıncılık, İstanbul, 169-194.
  • Uygun, M. N., (1999), Safiyüddin Abdülmü’min Urmevî ve Kitâbü’l Edvârı, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul.
  • Woolhouse, W. S. B., (1835), Essay on musical intervals, harmonics and temperament of the musical scale, J. Souter, London.
  • Yarman, O., (2007), A comparative evaluation of pitch notations in Turkish Makam Music – Abjad scale & 24-tone Pythagorean tuning: 53 equal division of the octave as a common grid, Journal of Interdisciplinary Music Studies, 1 (2), 43-61.
  • Yarman, O., (2008), Türk Makam Müziği’nde icra ile örtüşen nazariyat modeli arayışı: 34-ton eşit taksimattan 79’lu sisteme, sabit-perdeli düzenlerden bir yelpaze, Türk Müziğinde Uygulama-Kuram Sorunları ve Çözümleri - Uluslararası Çağrılı Kongre Bildiriler Kitabı, İBB Yayınları, İstanbul, 139- 151.
  • Yarman, O., (2008), 79-tone tuning & theory for Turkish Maqam Music - As a solution to the non- conformance between current model and practice, Doctorate Dissertation, İstanbul Technical Univer- sity.
  • Yarman, O. and Beşiroğlu, Ş., (2008), Türk Makam Müzigi’nde nazariyat-icra örtüşmezliğine bir çözüm: 79-sesli düzen, İtüdergisi/b (Social Sciences), 5 (2), 23-34.
  • Yarman, O., (2009), “Yarman-36”: Türk Makam müziği için yeni bir ses-düzeni, n. p., http://www. ozanyarman.com/yarman36.html.
  • Yarman, O., (2010), Ses dünyamızda yeni ufuklar (Nazariyat ve teknik boyutuyla), Artes Yayınları, İstanbul.
  • Yarman, O., (2010), Türk Makam Müziği’ni bilgisayarda temsil etmeye yönelik başlıca yerli yazılımlar, Porte Akademik, 1 (2), 324-331.
  • Yavuzoğlu, N., (1991), Türk Müziğinde Tanpereman, Türk Musikisi Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Yavuzoğlu, N., (2008), 21. Yüzyılda Türk Müziği teorisi, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Yekta, R., (1922), Türk Musikisi, Transl. Nasuhioğlu, O., Pan Yayıncılık, İstanbul: 1986.
  • Yektay, M., (2012) Türk Musıkisi seslerine ve “Altılı Sisteme” göre kanun mandalları, I. International Qanun Festival & Symposium (delivered 4 October), Yıldırım Beyazıt University, Ankara.
  • Zannos, I., (1990), Intonation in theory and practice of Greek and Turkish Music, Yearbook for Traditional Music, 22, 42-59.
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ozan Yarman Bu kişi benim

M. Kemal Karaosmanoglu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster