Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Etkileşimli Ortam İçerisinde Seyircinin Katılımı ve Aura Kavramı

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 13, 182 - 196, 31.12.2022
https://doi.org/10.55004/tykhe.1106073

Öz

1960’lı yılların sanatsal pratiklerinde meydana gelen değişim, seyirci kavramının niteliğini değiştirmiştir. 1990’lı yıllarda ise seyirci odaklı etkileşimli sanat yapıtları, seyircinin etkileşimli bir şekilde sanat yapıtı ile diyalog kurduğu, sanat yapıtını dönüştürüp değiştirdiği ve etken bir konumda olduğu bir süreci başlatmıştır. Teknolojinin gelişimi ve teknik olanakların farklılaşması ile birlikte birçok kavram yeniden sorgulanmaya ve sanat yapıtlarında işlenmeye başlanmıştır. Etkileşimli sanat yapıtlarının üretilmesi ile birlikte seyirci, izleyici gibi kavramlar etkileşim olgusu ile anılmaya başlamıştır.

Seyircinin katılımıyla değişen sanat anlayışı, seyirciyi edilgen konumdan etken konuma dâhil ederek, sanat yapıtının bir parçası olmasını ve farklı bir perspektifle sanat yapıtını deneyimlemesini, etkileşim kurmasını sağlamıştır. Bu çalışmanın amacı, seyircinin farklılaşan sanat pratiklerine bağlı olarak konumunu ve çağdaş sanat içerisinde üretilen etkileşimli sanat yapıtları ile kurduğu diyaloğu irdelemektir.

Kaynakça

  • Anonim. (tarihsiz). Myron Krueger: Videoplace. Medienkunstnetz. https://bit.ly/2yN0zrH
  • Anonim. (tarihsiz). David Rokeby: Very nervous system. Medienkunstnetz. https://bit.ly/3DwwNGM
  • Aydoğan, F. (2020). Sürdürülebilirlik, tüketim ve medya. İNSAN & İNSAN, 7(23), 11-23.
  • Backhus, J. (2015, 30 Mart). Dancer bends light in stunning protection mapped performance. Vice. https://bit.ly/3gBK87U
  • Benjamin, W. (1993). Pasajlar. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bishop, C. (2015). Yapay cehennemler. Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel estetik. Bağlam Yayıncılık.
  • Chevalier, M. (tarihsiz). Ultra nature 2005. Miguel-Chevalier. https://bit.ly/3TPEMEZ
  • Debord, G. (2006) Gösteri toplumu ve yorumlar. Ayrıntı Yayınları.
  • Franchetto, J. (2021, 12 Ocak). CYSP 1., la sculpture vivante. Unmondemoderne. https://bit.ly/3zfQuQN
  • Kluszczynski, R. W. (2010). Strategies of interactive art. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), 1.
  • Manovich, L. (2001). The language of new nedia. The MIT Press.
  • Paul, C. (2003). Digital art. Thames & Hudson Inc.
  • Payre, A. (2018, 14 Mayıs). Artistes et robots. Chauffemarcel. https://bit.ly/3gEykBM
  • Rieser, M. (2002). The art of interactivity: Interactive installation from gallery to street. S. Mealing (Ed.). Computers & Art. Bristol: Intellect.
  • Schraffenberger, H. ve Heide, E. (2011). Interaction models for audience-artwork. Interaction: Current state and future directions. Arts and Technology.
  • Young, R. (2014). Remembering bogle chandler: An exploration of new media’s storytelling potential. Digital Creativity.
  • Wands, B. (2006). Dijital çağın sanatı. Akbank Sanat Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Furkan Ruşen 0000-0002-8708-5582

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Ruşen, F. (2022). Etkileşimli Ortam İçerisinde Seyircinin Katılımı ve Aura Kavramı. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(13), 182-196. https://doi.org/10.55004/tykhe.1106073