Türkiye sigara tüketiminde, dünyada başta gelen ülkelerden birisidir. Türkiye’de sigara tüketimi, alışkanlık olmaktan çıkıp adeta geleneksel bir davranış halini almış durumdadır. Bu çalışmada, 1980-2010 dönemi için Türkiye’de sigara tüketimi incelenmiştir. Sigara üretim ve tüketiminin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi ile birlikte tüketicilerin sigara tüketimini etkileyen faktörleri incelenmiştir. Oluşturulan sigara tüketim modelinde, GSMH, işsiz nüfus, 15 yaş ve üstü nüfus, şehir nüfusu, kır nüfusu ve sigara fiyatı sigara tüketimini etkileyen değişkenler olarak belirlenmiştir. Bu değişkenler ile sigara tüketimi arasındaki ilişki En Küçük Kareler Yöntemi ile tahmin edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; GSMH ve 15 yaş ve üstü nüfus ile sigara tüketimi arasında doğru yönlü, işsiz nüfus, şehir nüfusu ve sigara fiyatları ile sigara tüketimi arasında ters yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre, Türkiye’de sigara tüketimini azaltabilmek için, sigara fiyatlarının enflasyon oranının üzerinde arttırılması ve şehirleşme oranın arttırılarak eğitimli insan sayısının arttırılması yoluyla sigara kullanımına karşı bilinçli bir toplum oluşturulması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 4 Sayı: 2 |