Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 2, 19 - 27, 01.06.2013

Öz

Today, management function evolved into complex area in which effective strategic decisions are implemented and considered the balance of intra-organizational besides just classical meaning of enterprise abilities. The analysis of nonmaterial elements like enterprise reputation that enterprise has it in the process of defining strategies and implementing them ever has become more essential. In this study, it was searched whether there is effect of corporate reputation on employee performance. It was defined that financial performance and corporate social responsibility which are sub dimensions’ of corporate reputation are effective on the employee performance as a result of the analyses in the light of obtained data (R=0,322). 1.GİRİŞ Rekabetin yoğun olarak yaşandığı küresel iş ortamında, pazarlama, insan kaynakları, finans gibi alanlarda kurumlara sağladığı faydalar anlaşıldıkça, kurumsal itibara olan ilgi artmaktadır. Bu doğrultuda, itibar kurumların liderleri ve yöneticileri tarafından fazlaca kullanılan ve sahip oldukları en önemli değer olduğunu sıklıkla vurguladıkları bir kavram haline gelmiştir (Gümüş ve Öksüz, 2009: 3). Kurumsal itibar işletmelere birçok açıdan fayda sağlayacaktır. Örneğin; yatırımcılar şirketin pazar payını artırdıkları zaman, müşteriler itibarlı işletmelerin ürünlerini satın almak için yüksek bedeller ödeyebilirler (Fombrun, 1996); Çalışanlar diğer koşullar sabitken- özellikle maliyet avantajından dolayı yüksek itibara sahip işletmelerde çalışmayı tercih edebilirler; Tedarikçiler ise sözleşme tehlikeleri konusunda olumlu itibara sahip işletmeleri tercih edebilmektedirler. Bu tür işletmelerin sözleşme ve izleme maliyetlerini düşürmede öncülük etmesi, tedarikçilerin daha az endişe duymasına sebep olabilmektedir (Robert ve Dowling, 2002: 1079). Kurumsal itibar firmalara, kendi ürün ve hizmetleri için yüksek ücret talep etme, daha iyi iş başvuruları çekme, düşük sermaye masrafları, kalıcı karlılık elde etme, rekabet üstünlüğünün keyfini çıkarma ve yüksek kazanç oranları sağlamaktadır (Little vd., 2010). Başka bir ifade ile kurumsal itibar işletmelerin nitel ve nicel performans göstergelerinde olumlu değişikliklere sebep olabilmektedir. Bu göstergelerden bir tanesi de işgören performansıdır. Bu bağlamda, çalışmamızın temel amacı da Analiz TR72 kalkınma bölgesinde yer alan 3 il ile bu iller ile sınırları bulunan TR71 bölgesinde yer alan 3 ilde faaliyet göstermekte olan özel hastaneler ve özel dal hastanelerinin sahip oldukları kurumsal itibarlarının işgören performansına etkisi olup olmadığını tespit etmek olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • BARUTÇUGİL, İ. (2002). Performans Yönetimi, , İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • BORMAN, W.C. ve MOTOWIDLO S.J. (1993). “Expanding The Criterion Domain to Include Elements of Contextual Performance”, (Ed.), Schmitt, N. ve Borman, W.C. Personnel Selection in Organizations, San Francisco, Ca: Jossey-Bass, pp. 71–98.
  • BROMLEY, D.B. (2001). “Relationships Between Personal and Corporate Reputation”, European Journal of Marketing, vol. 35, pp. 316–334.
  • BÜTE, M. (2011). “ Etik İklim, Örgütsel Güven ve Bireysel Performans Arasındaki İlişki”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt 25, sayı 1, ss. 171.
  • CAIXETA, C., LOPES, G., BERNARDES, G, CARDOSO, P., NETO, M. ve CARVALHO, A. (2010). “Corporate Reputation and Financial Performance: A Study of Five Major Brazilian Companies”, Reputation Institute 14 Th International Conference On Corporate Reputation, Brand, İdentity and Compotitiveness, Rio De Janerio, Brazil, 19-21 May 2010.
  • CAMPBELL, J.R., DUNNETTEE, M.D., LAWLER, E.E. ve WEICK, K.E.J. (1970). Managerial Behaviour, Performance and Effectiveness, New York: McGrew-Hill.
  • ÇİFTÇİOĞLU, A. (2009). Kurumsal İtibar Yönetimi, Bursa: Dora Basım Yayın Dağıtım.
  • DEMİR, F. (2010). “Kurumsal İtibar Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu”, Review Of Social, Economic and Business Studies, vol.9, pp. 10248-10249.
  • EBERL, M. ve SCHWAIGER, M. (2005). “Corporate Reputation: Disentangling The Effects on Financial Performance”, European Journal of Marketing, vol.39, pp. 838–854.
  • FOMBRUN, C. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image, Boston: Harvard Business School Press.
  • FOMBRUN, C. ve SHANLEY, M. (1990). “What’s in a name? Reputation Building and Corporate Strategy”, Academy of Management Journal, vol. 33, pp. 233-258.
  • GILMORE, A. (2003). Services, Marketing and Management, Sage Publications, 1. Edition.
  • GRAY, E.R. ve BALMER, J.M.T. (1998). “Managing İmage and Corporate Reputation”, Long Range Planning, Vol 31 (5), pp. 685-692. GÜMÜŞ, M. ve ÖKSÜZ, B. (2009). Turizm İşletmelerinde Kurumsal İtibar Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım.
  • INGLIS, R., MORLEY, C. ve SAMMUT, P. (2006). “Corporate Reputation and Organizational Performance: An Australian Study”, Managerial Auditing Journal, vol. 21, pp. 934–947.
  • KAPLAN, R.S. ve ATKINSON, A.A. (1998). Advanced Management Accounting, Prentice-Hall, 3. Edition, USA.
  • KAVUNCUBAŞI, Ş. (2000). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitabevi, 1. Baskı.
  • KOTLER, P. ve ARMSTRONG, G. (2005). Principles Of Marketing, Prentice Hall, 11. Edition.
  • LITTLE, P., COFFEE, D., LIRELY, R. ve LITTLE, B. (2010). “Explaining Variation in Market to Book Ratios: Do Corporate Reputation Ratings Add Explanatory Power Over And Above Brand Values?”,Journal of Finance and Accountancy, Vol. 2, January.
  • MAHONEY, T., JERDEE, T. ve CARROLL, S. (1965). “The Job(s) of Management”, Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, vol. 4 (2), February, pp. 97-110.
  • MOHAMAD, B., ABU BAKAR, H., ABDUL, R. ve ADZRIEMAN, N. (2007). “Relationship Between Corporate Identity And Corporate Reputation: A Case Of A Malaysian Higher Education Sector”, Jurnal Manajemen Pemasaran, vol. 2 (2), Oktober, pp. 81-89.
  • NEMLİ, E., TURAN, B. ve AYTURK, Y., (2011). “Corporate Reputation and Financial Performance: Evidence from Turkey”, Research Journal of International Studies, 18, January, pp. 73-85.
  • PALMER, M. ve WINTERS, K. (1993). İnsan Kaynakları, İstanbul: Rota Yayınları., Çev:Doğan Şahiner.
  • ROBERTS, P.W. ve DOWLING, G.R. (2002). “Corporate Reputation and Sustained Superior Financial Performance”, Strategic Management Journal, 23(12), pp. 1077-1093.
  • ROSE, C. ve THOMSEN, S. (2004). “The Impact of Corporate Reputation on Performance: Some Danish Evidence”, European Management Journal, 22, pp. 201–210.
  • ROUSSEAU, D.M. ve MCLEAN, P.J. (1993). “The Contracts of Individuals and Organizations” (Ed.), Cummings, L. L. and Staw, B. M., Research in Organizational Behavior, Greenwich, Ct: Jai Pres, 15, pp.1-43.
  • SABATE, J.M.F. ve PUENTE, E.Q. (2003). “In Practice Empirical Analysis of the Relationship Between Corporate Reputation and Financial Performance: A Survey of the Literature”, Corporate Reputation Review, 6, pp. 161–177.
  • SANCHEZ, J.L.F. ve SOTORRIO, L.L. (2007). “The Creation of Value through Corporate Reputation” Journal of Business Ethics, 76, pp. 335–346.
  • SARIKAYA, M. ve ORUÇ, İ. (2010). “Kurumsal İtibar Oluşturmada Stratejik İşbirliği Olarak İşletme-Sivil toplum Kuruluşları İlişkisi”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, 95-102.
  • SAYLI, H. ve UGURLU, Ö.Y. (2007). “ Kurumsal İtibar ve Yönetsel Etik İlişkisinin Analizine Yönelik Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, Naci Karaduman özel sayısı, Cilt 12, Sayı 3.
  • SCHWAIGER, M. (2004). “Components And Parameters Of Corporate Reputatıon – An Empırıcal Study”, Schmalenbach Business Review , Vol. 56, pp. 46 – 71
  • SULIMAN, A.M.T. (2001). “Work Performance: Is it One Thing or Many Things? The Multidimensionality of Performance in a Middle Eastern Context”, The International Journal of Human Resource Management, 6, pp. 1049-1061.
  • TENGİLİMLİOĞLU, D., IŞIK, O. ve AKBOLAT, M. (2009). Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • UZUNOĞLU, E. ve ÖKSÜZ, B. (2008). “Kurumsal İtibar Riski Yönetimi: Halkla İlişkilerin Rolü”, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 5, Sayı 3, ss.111-123.
  • YİRMİBEŞ, S. (2010). “Kurumsal İtibar Yönetimi Ve Kamuya Bağlı Bir Kurumda Kurumsal İtibarın Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • YÜCEL, R. (1999). “İnsan Kaynakları Yönetiminde Başarı Değerlendirme”, DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:1, Sayı:3, 110. ZHANG, Y. (2009). “A Study of Corporate Reputation’s Influence on Customer Loyalty Based on PLS-SEM Model”, International Business Research, Vol. 2 (3), July, pp. 28-35.

Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 2, 19 - 27, 01.06.2013

Öz

Günümüzde, yönetim fonksiyonu sadece klasik anlamda işletme yetenekleri yanı sıra örgüt içi dengelerin dikkate alındığı ve etkin stratejik kararların uygulandığı karmaşık alana dönüşmüştür. Stratejilerin belirlenmesi ve uygulanması sürecinde işletmelerin sahip olduğu kurumsal itibar gibi maddi olmayan unsurların analizi giderek daha da zorunlu hale gelmiştir. Bu çalışmada, kurumsal itibarın işgören performansı üzerinde etkileri olup olmadığı araştırılmıştır. Elde edilen veriler ışığında yapılan analizler sonucunda kurumsal itibar alt boyutlarından finansal performans ve kurumsal sosyal sorumluluk boyutlarının işgören performansı üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir (R=0,322).

Kaynakça

  • BARUTÇUGİL, İ. (2002). Performans Yönetimi, , İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • BORMAN, W.C. ve MOTOWIDLO S.J. (1993). “Expanding The Criterion Domain to Include Elements of Contextual Performance”, (Ed.), Schmitt, N. ve Borman, W.C. Personnel Selection in Organizations, San Francisco, Ca: Jossey-Bass, pp. 71–98.
  • BROMLEY, D.B. (2001). “Relationships Between Personal and Corporate Reputation”, European Journal of Marketing, vol. 35, pp. 316–334.
  • BÜTE, M. (2011). “ Etik İklim, Örgütsel Güven ve Bireysel Performans Arasındaki İlişki”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt 25, sayı 1, ss. 171.
  • CAIXETA, C., LOPES, G., BERNARDES, G, CARDOSO, P., NETO, M. ve CARVALHO, A. (2010). “Corporate Reputation and Financial Performance: A Study of Five Major Brazilian Companies”, Reputation Institute 14 Th International Conference On Corporate Reputation, Brand, İdentity and Compotitiveness, Rio De Janerio, Brazil, 19-21 May 2010.
  • CAMPBELL, J.R., DUNNETTEE, M.D., LAWLER, E.E. ve WEICK, K.E.J. (1970). Managerial Behaviour, Performance and Effectiveness, New York: McGrew-Hill.
  • ÇİFTÇİOĞLU, A. (2009). Kurumsal İtibar Yönetimi, Bursa: Dora Basım Yayın Dağıtım.
  • DEMİR, F. (2010). “Kurumsal İtibar Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu”, Review Of Social, Economic and Business Studies, vol.9, pp. 10248-10249.
  • EBERL, M. ve SCHWAIGER, M. (2005). “Corporate Reputation: Disentangling The Effects on Financial Performance”, European Journal of Marketing, vol.39, pp. 838–854.
  • FOMBRUN, C. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image, Boston: Harvard Business School Press.
  • FOMBRUN, C. ve SHANLEY, M. (1990). “What’s in a name? Reputation Building and Corporate Strategy”, Academy of Management Journal, vol. 33, pp. 233-258.
  • GILMORE, A. (2003). Services, Marketing and Management, Sage Publications, 1. Edition.
  • GRAY, E.R. ve BALMER, J.M.T. (1998). “Managing İmage and Corporate Reputation”, Long Range Planning, Vol 31 (5), pp. 685-692. GÜMÜŞ, M. ve ÖKSÜZ, B. (2009). Turizm İşletmelerinde Kurumsal İtibar Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım.
  • INGLIS, R., MORLEY, C. ve SAMMUT, P. (2006). “Corporate Reputation and Organizational Performance: An Australian Study”, Managerial Auditing Journal, vol. 21, pp. 934–947.
  • KAPLAN, R.S. ve ATKINSON, A.A. (1998). Advanced Management Accounting, Prentice-Hall, 3. Edition, USA.
  • KAVUNCUBAŞI, Ş. (2000). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitabevi, 1. Baskı.
  • KOTLER, P. ve ARMSTRONG, G. (2005). Principles Of Marketing, Prentice Hall, 11. Edition.
  • LITTLE, P., COFFEE, D., LIRELY, R. ve LITTLE, B. (2010). “Explaining Variation in Market to Book Ratios: Do Corporate Reputation Ratings Add Explanatory Power Over And Above Brand Values?”,Journal of Finance and Accountancy, Vol. 2, January.
  • MAHONEY, T., JERDEE, T. ve CARROLL, S. (1965). “The Job(s) of Management”, Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, vol. 4 (2), February, pp. 97-110.
  • MOHAMAD, B., ABU BAKAR, H., ABDUL, R. ve ADZRIEMAN, N. (2007). “Relationship Between Corporate Identity And Corporate Reputation: A Case Of A Malaysian Higher Education Sector”, Jurnal Manajemen Pemasaran, vol. 2 (2), Oktober, pp. 81-89.
  • NEMLİ, E., TURAN, B. ve AYTURK, Y., (2011). “Corporate Reputation and Financial Performance: Evidence from Turkey”, Research Journal of International Studies, 18, January, pp. 73-85.
  • PALMER, M. ve WINTERS, K. (1993). İnsan Kaynakları, İstanbul: Rota Yayınları., Çev:Doğan Şahiner.
  • ROBERTS, P.W. ve DOWLING, G.R. (2002). “Corporate Reputation and Sustained Superior Financial Performance”, Strategic Management Journal, 23(12), pp. 1077-1093.
  • ROSE, C. ve THOMSEN, S. (2004). “The Impact of Corporate Reputation on Performance: Some Danish Evidence”, European Management Journal, 22, pp. 201–210.
  • ROUSSEAU, D.M. ve MCLEAN, P.J. (1993). “The Contracts of Individuals and Organizations” (Ed.), Cummings, L. L. and Staw, B. M., Research in Organizational Behavior, Greenwich, Ct: Jai Pres, 15, pp.1-43.
  • SABATE, J.M.F. ve PUENTE, E.Q. (2003). “In Practice Empirical Analysis of the Relationship Between Corporate Reputation and Financial Performance: A Survey of the Literature”, Corporate Reputation Review, 6, pp. 161–177.
  • SANCHEZ, J.L.F. ve SOTORRIO, L.L. (2007). “The Creation of Value through Corporate Reputation” Journal of Business Ethics, 76, pp. 335–346.
  • SARIKAYA, M. ve ORUÇ, İ. (2010). “Kurumsal İtibar Oluşturmada Stratejik İşbirliği Olarak İşletme-Sivil toplum Kuruluşları İlişkisi”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, 95-102.
  • SAYLI, H. ve UGURLU, Ö.Y. (2007). “ Kurumsal İtibar ve Yönetsel Etik İlişkisinin Analizine Yönelik Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, Naci Karaduman özel sayısı, Cilt 12, Sayı 3.
  • SCHWAIGER, M. (2004). “Components And Parameters Of Corporate Reputatıon – An Empırıcal Study”, Schmalenbach Business Review , Vol. 56, pp. 46 – 71
  • SULIMAN, A.M.T. (2001). “Work Performance: Is it One Thing or Many Things? The Multidimensionality of Performance in a Middle Eastern Context”, The International Journal of Human Resource Management, 6, pp. 1049-1061.
  • TENGİLİMLİOĞLU, D., IŞIK, O. ve AKBOLAT, M. (2009). Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • UZUNOĞLU, E. ve ÖKSÜZ, B. (2008). “Kurumsal İtibar Riski Yönetimi: Halkla İlişkilerin Rolü”, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 5, Sayı 3, ss.111-123.
  • YİRMİBEŞ, S. (2010). “Kurumsal İtibar Yönetimi Ve Kamuya Bağlı Bir Kurumda Kurumsal İtibarın Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • YÜCEL, R. (1999). “İnsan Kaynakları Yönetiminde Başarı Değerlendirme”, DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:1, Sayı:3, 110. ZHANG, Y. (2009). “A Study of Corporate Reputation’s Influence on Customer Loyalty Based on PLS-SEM Model”, International Business Research, Vol. 2 (3), July, pp. 28-35.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Bekiş Bu kişi benim

Ali Bayram

Mustafa Şeker

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bekiş, T., Bayram, A., & Şeker, M. (2013). Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 5(2), 19-27.
AMA Bekiş T, Bayram A, Şeker M. Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. Haziran 2013;5(2):19-27.
Chicago Bekiş, Tuba, Ali Bayram, ve Mustafa Şeker. “Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 5, sy. 2 (Haziran 2013): 19-27.
EndNote Bekiş T, Bayram A, Şeker M (01 Haziran 2013) Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 5 2 19–27.
IEEE T. Bekiş, A. Bayram, ve M. Şeker, “Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 19–27, 2013.
ISNAD Bekiş, Tuba vd. “Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi 5/2 (Haziran 2013), 19-27.
JAMA Bekiş T, Bayram A, Şeker M. Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. 2013;5:19–27.
MLA Bekiş, Tuba vd. “Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2013, ss. 19-27.
Vancouver Bekiş T, Bayram A, Şeker M. Kurumsal İtibarın İşgören Performansı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. 2013;5(2):19-27.