It is important for researchers and firms to understand characteristics of innovative consumers and their risk perceptions since the adoption process for innovations varies from one individual to another. This study examined the reliability and validity of the Turkish version of the Motivated Consumer Innovativeness and Perceived Risk scales. Data were collected by face to face interviews with 407 university students and analyzed by using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Our factor analysis results confirmed the four-factor of Motivated Consumer Innovativeness (social innovativeness, functional innovativeness, hedonic innovativeness, and cognitive innovativeness) and the four-factor of Perceived Risk (performance/ physical/psychological risk, social risk, time risk and financial risk), and were in concordance with the original findings. The dimensions emerged in both scales explained roughly three-fourths of the total variance. Moreover, the internal consistency for these scales and the underlying qualities proved to be good. The results show that both Motivated Consumer Innovativeness and perceived risk appear to be a valid and reliable measure. 1.
Consumer innovativeness perceived risk validity reliability confirmatory factor analysis
Yeniliklerin benimsenmesi bireyden bireye farklılık gösterdiğinden yenilikçi tüketicilerin özelliklerinin ve risk algılarının anlaşılması araştırmacılar ve işletmeler için önemlidir. Bu çalışmada güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve algılanan risk ölçeklerinin Türkçe versiyonunun geçerlilik ve güvenilirliği incelenmiştir. Araştırmada veri mülakat yöntemiyle 407 üniversite öğrencisinden toplanmış, keşifsel faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ölçeğinin orijinal faktör yapılanmasına uygun biçimde sosyal yenilikçilik, fonksiyonel yenilikçilik, hedonik yenilikçilik ve bilişsel yenilikçilik, algılanan risk ölçeğinin ise performans/fiziksel/psikolojik risk, sosyal risk, zaman riski ve finansal risk olmak üzere dört boyuttan oluştuğunu göstermiştir. Her iki ölçeğe ilişkin oluşan boyutlar toplam varyansın yaklaşık dörtte üçünü açıklarken, güvenilirlikleri de yüksek düzeyde hesaplanmıştır. Sonuç olarak hem tüketici yenilikçiliği hem de algılanan risk ölçekleri güvenilir ve geçerli ölçeklerdir.
Tüketici yenilikçiliği algılanan risk geçerlilik güvenilirlik doğrulayıcı faktör analizi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 3 |