Günümüzde dünya ekonomisinde yaşanan değişimler, ekonomideki en küçük aktör olarak kabul edilen girişimcinin gücünü arttırmış ve küresel ekonominin oluşumunda girişimciye önemli bir rol yüklemiştir. Artık girişimcilik, artan bir şekilde ekonomik büyümenin, verimliliğin, inovasyonun ve istihdamın en önemli itici gücü olarak tanımlanmakta ve ekonomik dinamizm açısından bir anahtar olarak kabul edilmektedir. Ekonomik değerin arttırılmasında oldukça önemli olan girişimcilik, fırsatlar ile ilgili bir süreçtir. Çünkü bir fırsat olmadan girişimcilik olamaz. Potansiyel bir girişimci son derece yaratıcı ve çalışkan olabilir, fakat hedeflenen bir fırsat olmadan bu karakteristiklerle, girişimsel aktiviteler meydana gelemez. Dolayısıyla fırsatların doğasını açık bir şekilde anlamaksızın girişimciliği geliştirmeye yönelik akılcıl politika ve uygulamalar bulmak mümkün değildir. Bu nedenle girişimsel bir fırsatın nasıl anlaşıldığı ve nereden geldiğini bilmek oldukça önem arz etmektedir. Bu çerçevede çalışmanın temel amacı, TR61 Bölgesinde yer alan Antalya, Burdur ve Isparta illeri imalat sanayi sektöründe kullanılan girişimsel fırsat tiplerini ortaya çıkarmak ve girişimsel fırsat tiplerini etkileyen bireysel, firmaya özgü ve endüstriyel faktörleri incelemektir. Bu kapsamda çalışmada; TR61 Bölgesi imalat sanayi sektöründe faaliyet gösteren Antalya’dan 315, Burdur’dan 134 ve Isparta’dan 184 olmak üzere toplam 633 firma incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, TR61 Bölgesinde Schumpeteryen fırsatlardan çok Kirzneryen fırsatlar kullanılmaktadır. Bireysel faktörlerden cinsiyet, eğitim, memleket, başarı ihtiyacı, risk alma eğilimi, inovatif davranış, aşırı güven ve önsezilerini kullanma; firmaya özgü faktörlerden firmanın büyüklüğü, stratejik odak, yenilikçilik, Ar-Ge yapma, patent ve ihracat; endüstriyel faktörlerden ise Ar-Ge yoğunluğu, teknolojik türbülans, pazarın büyümesi, reklam yoğunluğu ve ortalama firma büyüklüğü kullanılan girişimsel fırsat tipini etkilemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 6 Sayı: 2 |