Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FREIGHT FORWARDER İŞLETMELERİN DİJİTAL PAZARLAMA UYGULAMALARINA İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 19 - 34, 27.12.2024

Öz

Teknolojinin gelişmesi ile işletmelerin dijital pazarlama kullanımı hızla yayılmaktadır. Lojistik sektörü de dijital gelişmelerden etkilenen sektörlerin başında gelmektedir. Bu çalışmada lojistik sektörünün önemli oyuncularından olan freight forwarder işletmelerin dijital pazarlama uygulamalarının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile Türkiye’de faaliyette bulunan 14 freight forwarder işletmenin dijital pazarlama uygulamaları hakkında nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Cevaplar Maxqda programında analiz edilerek kodlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre analize dahil edilen işletmeler dijital pazarlama araçlarından en çok sosyal medya pazarlaması ve arama motoru optimizasyonunu kullanmakta, yeni yazılım araçları için yatırım yapmakta, dijital pazarlamayı işletmelerini tanıtmak, hizmetleri hakkında bilgi vermek ve navlun teklifi vermek amacıyla kullanmaktadır. Çalışma freight forwarder işletmelerin dijital pazarlama stratejilerine odaklanarak, bu alanda literatürdeki boşlukları doldurmaktadır. Dijital pazarlama ve lojistik ilişkisi üzerine sınırlı sayıda çalışma olması, bu araştırmanın önemini artırmaktadır. Ayrıca çalışma, lojistik sektörü temsilcilerine dijital pazarlama araçlarının etkin kullanımına dair somut veriler sunarak, freight forwarder işletmelere dijitalleşme stratejilerinin belirlenmesi ve yeni yatırımlara rehberlik edilmesi konusunda pratik bilgiler sağlar.

Kaynakça

  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T., & Erişke, T. (2018). İletişimin yeni yüzü: dijital pazarlama ve sosyal medya pazarlamasi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504. https://doi.org/10.17755/esosder.334699
  • Aylak, B. L., Kayıkcı, Y., & Taş, M. A. (2020). Türkiye’de lojistik sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin dijital trendlerinin incelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(57), 98-116. https://doi.org/10.19168/jyasar.569599
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bilgiç, E., Türkmenoğlu, M. A., & Koçak, A. (2020). Dijitalleşmenin lojistik yönetimi bağlamında incelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Akademik İzdüşüm Dergisi, 5(1), 56-69.
  • Boddy, C. R. (2016). Sample size for qualitative research. Qualitative market research: An international journal, 19(4), 426-432.
  • Çalışkan, A., Özkan Özen, Y. D., & Ozturkoglu, Y. (2021). Digital transformation of traditional marketing business model in new industry era. Journal of Enterprise Information Management, 34(4), 1252-1273. https://doi.org/10.1108/JEIM-02-2020-0084
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46. https://doi.org/10.1177/001316446002000104
  • Çelik, R. (2020). Lojistik Sektöründe Kullanılan Yeni Bilişim Sistemleri: Lojistik 4.0 Örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 85-90.
  • Dilek, Ş., & İncaz, S. (2021). Küreselleşme sürecinde teknolojik dönüşümün lojistik sektörüne etkileri. Beykoz Akademi Dergisi, 9(2), 30-49. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2021.9/2.30-49 Dmitriev, A. V., & Plastunyak, I. A. (2019, September). Integrated digital platforms for development of transport and logistics services. In International Conference on Digital Technologies in Logistics and Infrastructure (ICDTLI 2019), 136-141. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icdtli-19.2019.27
  • Egorov, D., Levina, A., Kalyazina, S., Schuur, P., & Gerrits, B. (2020). The challenges of the logistics industry in the era of digital transformation. In Technological Transformation: A New Role For Human, Machines And Management: TT-2020, 201-209. Springer International Publishing.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş- Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erokhina, T. B., Mitko, O. A., & Troilin, V. V. (2018). Digital marketing and digital logistics in consumer communication. European Research Studies, 21, 861-867.
  • Hjält, G., & Kollberg, J. (2016). E-commerce last mile transportation cost drivers-possible ımpact a company within the digital market of ıncontinence care products can have on cost when outsourcing logistics services. Master Thesis, E - Department of Technology Management and Economics, Chalmers University of Technology, Göteborg, Sweden.
  • Hjelmeland, K., & Panteleeva, E. (2021). Supportive elements of a long-term B2B communication: The case of a Norwegian SME. In Eurasian Business Perspectives: Proceedings of the 29th Eurasia Business and Economics Society Conference (pp. 219-235). Springer International Publishing.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Hofacker, C., Golgeci, I., Pillai, K. G., & Gligor, D. M. (2020). Digital marketing and business-to-business relationships: a close look at the interface and a roadmap for the future. European Journal of Marketing, 54(6), 1161-1179. https://doi.org/10.1108/EJM-04-2020-0247
  • Karlı, H., & Tanyaş, M. (2020). Lojistik yönetiminin dijital dönüşümü: akıllı lojistik üzerine sistematik literatür haritalaması. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(2), 613-632. https://doi.org/10.17541/optimum.718622
  • Kohut, M., Kordonska, A., & Marutiak, G. (2021). The influence of information technologies on the development of marketing logistics. Розділ 5, 658(338). https://doi.org/10.31734/economics2021.28.166
  • Krippendorff, K. (1989). Content analysis. International encyclopedia of communication, 1(1), 403-407. Laing, A., & Royle, J. (2013). Bookselling online: an examination of consumer behaviour patterns. Publishing research quarterly, 29, 110-127.
  • Maxqda, (2022). Maxqda nedir? https://www.maxqda.com/tr (Erişim Tarihi: 07.02.2023). Mitul, A. R. (2020). Rise of digital marketing and its impact in logistics & supply chain (Doctoral dissertation, Brac University).
  • Oktaykaan, S., & Alagöz, S. B. (2023). Covid-19 Döneminde Dijital Pazarlama ve E-Lojistik Faaliyetlerine Yönelik Lojistik Sektöründe Bir Araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 23(2), 93-115.
  • Ören, F. S. (2009). Öğretmen adaylarının kavram karikatürü oluşturma becerilerinin dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilmesi. Education Sciences, 4(3), 994-1016.
  • Peter, M. K., & Dalla Vecchia, M. (2021). The digital marketing toolkit: a literature review for the identification of digital marketing channels and platforms. New trends in business information systems and technology: Digital innovation and digital business transformation, 251-265.
  • Sakas, D. P., Reklitis, D. P., Trivellas, P., Vassilakis, C., & Terzi, M. C. (2022). The effects of logistics websites’ technical factors on the optimization of digital marketing strategies and corporate brand name. Processes, 10(5), 892. https://doi.org/10.3390/pr10050892
  • Sandelowski, M. (1995), “Sample size in qualitative research”, Research in nursing & health, Vol. 18 No. 2, pp. 179-183.
  • Tanrıverdi, İ. (2022). Lojistikte dijital dönüşüm: bilimsel haritalama yöntemi ile bir analiz. Uluslararası Ticaret ve Lojistikte Güncel Yaklaşımlar ve Değerlendirmeler-4, 109.
  • Terzi, M. C., Sakas, D. P., Kanellos, N., Giannakopoulos, N., Trivellas, P., & Reklitis, P. (2023). Leveraging Digital Marketing Strategies in Favor of Business Performance: Evidence From the Maritime Logistics Sector. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 96-106.
  • Tutar, H. (2023). Nitel Araştırma Deseni Belirleme Ölçütleri ve Gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355.
  • Veleva, S. S., & Tsvetanova, A. I. (2020, September). Characteristics of digital marketing advantages and disadvantages. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 940,(1). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1757-899X/940/1/012065
  • Wang, S. (2024). Research on the Digital Marketing Strategies in the E-commerce Logistics Service Mode under the Influence of Big Data. Computer Aided Design and Applications, 21, 39-55.
  • Wymbs, C. (2011). Digital marketing: The time for a new “academic major” has arrived. Journal of Marketing Education, 33(1), 93-106.
  • Zhong, R. Y., Xu, X., Klotz, E., & Newman, S. T. (2017). Intelligent manufacturing in the context of industry 4.0: a review. Engineering, 3(5), 616-630.

A Qualitative Study on the Digital Marketing Practices of Freight Forwarder Companies

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 19 - 34, 27.12.2024

Öz

With the advancement of technology, the use of digital marketing by businesses has rapidly expanded. The logistics sector is one of the industries most affected by digital developments. This study aims to identify the digital marketing practices of freight forwarder companies, which are key players in the logistics sector. In this context, a qualitative study was conducted through semi-structured interviews with 14 freight forwarder companies operating in Turkey, focusing on their digital marketing practices. The responses were analyzed and coded using the Maxqda software. According to the findings, the companies included in the analysis most frequently use social media marketing and search engine optimization (SEO) as digital marketing tools, invest in new software tools, and use digital marketing to promote their businesses, provide information about their services, and offer freight quotes. By focusing on the digital marketing strategies of freight forwarder companies, this study fills gaps in the literature. Given the limited number of studies on the relationship between digital marketing and logistics, the importance of this research is highlighted. Additionally, the study provides concrete data on the effective use of digital marketing tools to logistics sector representatives, offering practical insights for freight forwarder companies in determining their digitalization strategies and guiding new investments.

Kaynakça

  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T., & Erişke, T. (2018). İletişimin yeni yüzü: dijital pazarlama ve sosyal medya pazarlamasi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504. https://doi.org/10.17755/esosder.334699
  • Aylak, B. L., Kayıkcı, Y., & Taş, M. A. (2020). Türkiye’de lojistik sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin dijital trendlerinin incelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(57), 98-116. https://doi.org/10.19168/jyasar.569599
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bilgiç, E., Türkmenoğlu, M. A., & Koçak, A. (2020). Dijitalleşmenin lojistik yönetimi bağlamında incelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Akademik İzdüşüm Dergisi, 5(1), 56-69.
  • Boddy, C. R. (2016). Sample size for qualitative research. Qualitative market research: An international journal, 19(4), 426-432.
  • Çalışkan, A., Özkan Özen, Y. D., & Ozturkoglu, Y. (2021). Digital transformation of traditional marketing business model in new industry era. Journal of Enterprise Information Management, 34(4), 1252-1273. https://doi.org/10.1108/JEIM-02-2020-0084
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46. https://doi.org/10.1177/001316446002000104
  • Çelik, R. (2020). Lojistik Sektöründe Kullanılan Yeni Bilişim Sistemleri: Lojistik 4.0 Örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 85-90.
  • Dilek, Ş., & İncaz, S. (2021). Küreselleşme sürecinde teknolojik dönüşümün lojistik sektörüne etkileri. Beykoz Akademi Dergisi, 9(2), 30-49. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2021.9/2.30-49 Dmitriev, A. V., & Plastunyak, I. A. (2019, September). Integrated digital platforms for development of transport and logistics services. In International Conference on Digital Technologies in Logistics and Infrastructure (ICDTLI 2019), 136-141. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icdtli-19.2019.27
  • Egorov, D., Levina, A., Kalyazina, S., Schuur, P., & Gerrits, B. (2020). The challenges of the logistics industry in the era of digital transformation. In Technological Transformation: A New Role For Human, Machines And Management: TT-2020, 201-209. Springer International Publishing.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş- Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erokhina, T. B., Mitko, O. A., & Troilin, V. V. (2018). Digital marketing and digital logistics in consumer communication. European Research Studies, 21, 861-867.
  • Hjält, G., & Kollberg, J. (2016). E-commerce last mile transportation cost drivers-possible ımpact a company within the digital market of ıncontinence care products can have on cost when outsourcing logistics services. Master Thesis, E - Department of Technology Management and Economics, Chalmers University of Technology, Göteborg, Sweden.
  • Hjelmeland, K., & Panteleeva, E. (2021). Supportive elements of a long-term B2B communication: The case of a Norwegian SME. In Eurasian Business Perspectives: Proceedings of the 29th Eurasia Business and Economics Society Conference (pp. 219-235). Springer International Publishing.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Hofacker, C., Golgeci, I., Pillai, K. G., & Gligor, D. M. (2020). Digital marketing and business-to-business relationships: a close look at the interface and a roadmap for the future. European Journal of Marketing, 54(6), 1161-1179. https://doi.org/10.1108/EJM-04-2020-0247
  • Karlı, H., & Tanyaş, M. (2020). Lojistik yönetiminin dijital dönüşümü: akıllı lojistik üzerine sistematik literatür haritalaması. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(2), 613-632. https://doi.org/10.17541/optimum.718622
  • Kohut, M., Kordonska, A., & Marutiak, G. (2021). The influence of information technologies on the development of marketing logistics. Розділ 5, 658(338). https://doi.org/10.31734/economics2021.28.166
  • Krippendorff, K. (1989). Content analysis. International encyclopedia of communication, 1(1), 403-407. Laing, A., & Royle, J. (2013). Bookselling online: an examination of consumer behaviour patterns. Publishing research quarterly, 29, 110-127.
  • Maxqda, (2022). Maxqda nedir? https://www.maxqda.com/tr (Erişim Tarihi: 07.02.2023). Mitul, A. R. (2020). Rise of digital marketing and its impact in logistics & supply chain (Doctoral dissertation, Brac University).
  • Oktaykaan, S., & Alagöz, S. B. (2023). Covid-19 Döneminde Dijital Pazarlama ve E-Lojistik Faaliyetlerine Yönelik Lojistik Sektöründe Bir Araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 23(2), 93-115.
  • Ören, F. S. (2009). Öğretmen adaylarının kavram karikatürü oluşturma becerilerinin dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilmesi. Education Sciences, 4(3), 994-1016.
  • Peter, M. K., & Dalla Vecchia, M. (2021). The digital marketing toolkit: a literature review for the identification of digital marketing channels and platforms. New trends in business information systems and technology: Digital innovation and digital business transformation, 251-265.
  • Sakas, D. P., Reklitis, D. P., Trivellas, P., Vassilakis, C., & Terzi, M. C. (2022). The effects of logistics websites’ technical factors on the optimization of digital marketing strategies and corporate brand name. Processes, 10(5), 892. https://doi.org/10.3390/pr10050892
  • Sandelowski, M. (1995), “Sample size in qualitative research”, Research in nursing & health, Vol. 18 No. 2, pp. 179-183.
  • Tanrıverdi, İ. (2022). Lojistikte dijital dönüşüm: bilimsel haritalama yöntemi ile bir analiz. Uluslararası Ticaret ve Lojistikte Güncel Yaklaşımlar ve Değerlendirmeler-4, 109.
  • Terzi, M. C., Sakas, D. P., Kanellos, N., Giannakopoulos, N., Trivellas, P., & Reklitis, P. (2023). Leveraging Digital Marketing Strategies in Favor of Business Performance: Evidence From the Maritime Logistics Sector. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 96-106.
  • Tutar, H. (2023). Nitel Araştırma Deseni Belirleme Ölçütleri ve Gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355.
  • Veleva, S. S., & Tsvetanova, A. I. (2020, September). Characteristics of digital marketing advantages and disadvantages. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 940,(1). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1757-899X/940/1/012065
  • Wang, S. (2024). Research on the Digital Marketing Strategies in the E-commerce Logistics Service Mode under the Influence of Big Data. Computer Aided Design and Applications, 21, 39-55.
  • Wymbs, C. (2011). Digital marketing: The time for a new “academic major” has arrived. Journal of Marketing Education, 33(1), 93-106.
  • Zhong, R. Y., Xu, X., Klotz, E., & Newman, S. T. (2017). Intelligent manufacturing in the context of industry 4.0: a review. Engineering, 3(5), 616-630.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dijital Pazarlama, Lojistik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasancan Başak 0000-0003-3011-5565

İlknur Tanrıverdi 0000-0001-6788-497X

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 16 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Başak, H., & Tanrıverdi, İ. (2024). FREIGHT FORWARDER İŞLETMELERİN DİJİTAL PAZARLAMA UYGULAMALARINA İLİŞKİN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 19-34.

Indexed by    18488     19312    19378   19546                                                            18973