İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencileri ve E-spor

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 49 - 59, 31.08.2022

Öz

Bu çalışmada, Eskişehir Teknik Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören öğrencilerin e-spor hakkındaki düşünceleri ve Covid-19 pandemi sürecinde oyun oynama alışkanlıklarının betimlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında Eskişehir Teknik Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi‟nde öğrenim gören Beden Eğitimi Öğretmenliği, Antrenörlük Eğitimi, Rekreasyon ve Spor Yöneticiliği bölümlerindeki 1. 2. 3. 4. ve 4+ sınıflarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerin sayısı ise 87 erkek (%60.8), 55 kadın (%38.46) toplam 142 kişiden (yaş: 21,74±3,29) oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan
demografik bilgi formu ve Covid-19 pandemi sürecinde öğrencilerin e-spor faaliyetlerindeki değişimlerini incelemek için araştırmacılar tarafından oluşturulan sorular ve bu sorulara ek olarak Çolak ve ark., (2018), Yılmaz ve Karaoğlan (2019) tarafından oluşturulan e-spor bilgi düzeyleri ve e-spor ile ilgili bilgileri nasıl öğrendikleri ile ilgili soruların bulunduğu anket kullanılmıştır. Çalışmanın analizinde frekans analizi sınıflandırılmış verilerde yüzdelik analizi yapılmıştır. Çalışmaya katılan 142 öğrenciden e-spor kavramını hiç duymayan 10 (%7.7) kişi bulunmaktadır. 78 (%54.2) katılımcı e-sporu, elektronik ortamda yapılan spor müsabakaları olarak değerlendirmiştir. Covid-19 pandemi sürecinden önce e-spor ile ilgili oyunlar oynayan 63 (%44.1) katılımcı vardır, Covid-19 sürecinde e-spor ile ilgili oyunlarla ilgilenmeye başlayan 15 (%10.5) katılımcı varken 66 (%46.5) katılımcı, e-spor ile ilgilenmemektedir. Çalışmanın geri kalanında e-spor ile ilgilenmeyen katılımcılar soruları cevaplamamıştır. E-spor ile ilgilenen 76 katılımcı tarafından cevaplanan „‟ Covid-19 süreci benim evde daha fazla vakit geçirmeme sebep oldu ve e-spor ile ilgilendiğim süre arttı. sorusuna 28 (36.2) kişi „‟kesinlikle katılıyorum‟‟, 26 (%32.5) kişi „‟katılıyorum‟‟ şeklinde cevap vermiştir. „‟E-spor ile ilgilendiğim için günlük aktivitelerimi aksatıyorum.‟‟ sorusuna 38 (%48.1) kişi „‟katılmıyorum‟‟ cevabını vermiştir. Katılımcıların pandemi sürecindeki oyun oynama süresinden, ortalama 3,5 saat e-spor ile
ilgili oyunlar oynandığı istatistik sonuçlar ile ortaya konmuştur. Pandemi öncesinde ise ortalama 2,6 saat oyun oynadıkları da istatistiksel analizler sonucunda ortaya çıkmıştır. Katılımcıların pandemi sırasından daha fazla e-spor ile ilgilendikleri araştırmalar sonucunda ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Alpago, H., Alpago, D. O. (2020). Korona virüs ve sosyoekonomik sonuçlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 99-114.
  • Aygün, M. (2021). Spor organizasyonlarında covid-19 etkisi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(23), 43-52.
  • Bingöl, Ş., Öner, İ. (2021). Covıd-19‟un e-spor sektörü üzerindeki etkisi. Journal of ROL Sport Sciences Volume, 2(1).
  • Block, S., Haack, F. (2021). eSports: a new industry. In SHS Web of Conferences (Vol. 92). EDP Sciences.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Camcıoğlu, Y. (2020). İmmün sistemin doğuştan kusurları ve korona virüs pandemisi. Turkish Journal of Immunology, 8(1), 13-20.
  • Çolak, S., Abdullah, Ö. R. S., Çolak, E., Murat, S. O. N., Güzelordu, D., Çolak, T., Yargıcı, M.(2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin e-spor bilgi düzeylerinin araştırılması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 121-127.
  • Fakazlı, A. E. (2020). The effect of covid-19 pandemic on digital games and esports. International Journal of Sport Culture and Science, 8(4), 335-344.
  • Hammami, A., Harrabi, B., Mohr, M., Krustrup, P. (2020). Physical activity and coronavirus disease 2019 (COVID-19): specific recommendations for home-based physical training. Managing Sport and Leisure, 1-6.
  • Jenny, S. E., Manning, R. D., Keiper, M. C., Olrich, T. W. (2017). Virtual (ly) athletes: where eSports fit within the definition of “Sport”. Quest, 69(1), 1-18.
  • Ke, X., Wagner, C. (2020). Global pandemic compels sport to move to esports: understanding from brand extension perspective. Managing Sport and Leisure, 1-6.
  • Korotin, A., Khromov, N., Stepanov, A., Lange, A., Burnaev, E., Somov, A. (2019, August). Towards Understanding of eSports Athletes' Potentialities: The Sensing System for Data Collection and Analysis. In 2019 IEEE SmartWorld, Ubiquitous Intelligence & Computing, Advanced & Trusted Computing, Scalable Computing Communications, Cloud & Big Data Computing, Internet of People and Smart City Innovation (SmartWorld/SCALCOM/UIC/ATC/CBDCom/IOP/SCI) (pp. 1804-1810). IEEE.
  • Lepido, D., Rolander, N. (2020). Housebound Italian kids strain network with Fortnite marathon. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-12/housebounditalian-kids-strainnetwork-with-fortnite-marathon (Erişim Tarihi: 13.09.2020:22:00).
  • Nauright, J., Zipp, S., & Kim, Y. H. (2020). The sports world in the era of COVID-19.
  • Nicola, M., Alafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, Iosifidis, C., Agha, M., Agha, R. (2020). Thesocio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 78, 185-193.
  • Nielsen. (2020, April 16). During covid-19 sports viewers are still a scoring opportunity for brands and media owners. https://www.nielsen.com/us/ en/insights/article/2020/during-covid-19-sportsviewers-are-still-a-scoringopportunity-for-brandsand-media-owners/
  • Pantling, A. (2020). Gaming usage up 75 percent amid coronavirus outbreak, Verizon reports.(https://www.hollywoodreporter.com/news/gaming-usage-up-75-percentcoronavirus-outbreak-verizon-reports-1285140 adresinden erişilmiştir Erişim Tarihi: 23.03.2021 10:46).
  • Sönmez, V., Alacapınar, G. F. (2014). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Wagner, M.G. (2006, June). On the Scientific Relevance of eSports. In International conference on internet computing (pp. 437-442).
  • Yılmaz, R., Karaoglan Yilmaz, F. G. (2019). Elektronik spor (e-spor) hakkında spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası eğitimde ve kültürde akademik çalışmalar sempozyumu, 12-14 eylül 2019 / Denizli.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm 2022 Cilt: 3 Sayı : 2
Yazarlar

Serdar Kocaekşi Bu kişi benim

Meltem Paşaoğlu Bu kişi benim

Barış Gürol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kocaekşi, S., Paşaoğlu, M., & Gürol, B. (2022). Covid-19 Pandemisi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencileri ve E-spor. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 49-59.