Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Devlet Okullarında Öğrenim Gören Suriyeli Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 60 - 73, 31.08.2022

Öz

Bu araştırmada Suriye kökenli lise öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor dersine tutumları incelenmiştir. Bu araştırma, tarama modeli kapsamında ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel bilgiler formu ve Güllü ve Güçlü tarafından 2009 yılında oluşturulan “Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Hatay ilinde öğrenim gören Suriye kökenli lise öğrencileri araştırma evrenini oluşturmaktadır. Hatay ili Altınözü ve Yayladağı ilçelerinde öğrenim gören Suriye kökenli lise öğrencileri ise örneklem olarak belirlenmiştir. Ölçek formları toplam 350 öğrenciye gönüllülük esas alınarak ve gizliliğe önem verilerek rastgele dağıtılmış, kısa süre içerisinde yanıt vermeleri istenmiştir. 314 ölçek formu geri dönmüş, eksiklikleri görülen 36 form dikkate alınmamış ve toplam 314 ölçek formu analiz için uygun bulunmuştur. Elde edilen veriler SPSS 25 paket programı ile analiz edilmiştir. İkili karşılaştırmalar için Mann- Whitney U Testi, çoklu karşılaştırmalarda Kruskal-Wallis H Testi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliliği Cronbach’s Alpha katsayısı ile belirlenmiştir. Araştırma sonucunda; “Suriye kökenli lise öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine yönelik tutumlarının”, “cinsiyet”, “Düzenli spor yapma”, “spor yapma sıklığı”, “lisans”, “spor geçmişi”, “ailede spor yapan olması”, değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. “yaş”, “sınıf”, “Türkiye’de bulunma süreleri”, “Anne eğitim durumu” ve “Baba eğitim durumu” değişkenlerinde herhangi bir anlamlı farklılıklar tespit edilememiştir.

Kaynakça

  • Akandere, M.,Özyalvaç, N. T. ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi(Konya anadolu lisesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 24, 1-10.
  • Akdoğan, B. (2016). Lise öğrencilerinin ve ebeveynlerinin beden eğitimi dersine İlişkin tutumları.Yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi. İstanbul.
  • Altay , F., Özdemir, Z. (2006). Ankara ili merkez ilçelerindeki ilköğretim 1. kademesinde öğrenim gören 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması.9. Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresi. 15 (25), 591-593.
  • Aras, G. (2019). Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Sakarya.
  • Bulgu, N. & Akcan F. (2003). Spor aktivitelerine aktif katılım: 15–19 yaş grubundaki öğrenciler üzerine bir çalışma, I. Gençlik Boş Zaman ve Doğa Sporları Sempozyumu. Ankara: 21–22 Mayıs
  • Çetin M.(2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması (Kırşehir İl Örneği).Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara
  • Gary, E. B., David, A. B. (1991). Children’sAttitudesTovards Activity andPerceptions of PhysicalEducation. HealthEducationResearch, Vol. 6, No. 4, 465-478.
  • Güllü, M. ve Korucu, G. (2005).İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin beden eğitim derslerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Bursa: 10–11 Haziran, 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Sempozyumu.
  • Güllü, M., & Güçlü, M. (2009).Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Gürbüz, A. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesi(Muğla il örneği). Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi. Muğla.
  • Hazar, G. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarını etkileyen faktörlerin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • .Kangalgil M, Hünük D, Demirhan G, 2006. İlköğretim Lise ve Ünversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi-Hacettepe J. of SportSciences. 17(2), 48-57.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, M. (2019).Ortaöğretim 9.sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi (istanbul ili örneği).Yüksek Lisans Tezi, Bartın üniversitesi. Bartın. Kazanoğlu, İ. (2019). Lise öğrencilerinin spora yönelik tutumları ve özyeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi. Erzurum.
  • Larson, C. A. (1970). Curriculum foundation and standarts forphysic aleducation. New Jersey: EnglewoodCliffs.
  • Mcpherson, B. D.,Curtis, J. E. andLoy, J. W. (1986). TheSocial Significance Of Sport, Human Kinetics Publisher, Champaign.
  • Min-Hau, C., & Phillips, D. A. (2002).The relationship between attitude toward physical education and leisure time exercise in high school students. Physical Educator, 59(3), 126.
  • Oktaş, A. (2019). Lise öğrencilerinde beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutum ile akademik öz yeterlik ilişkisi.Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi. Sakarya.
  • Özkan, R. (2011). Genel lise ve imam hatip lisesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Saridede, Ü. (2019). İlköğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Sessizlik Düzeylerinin İncelenmesi. Teorik Eğitim Bilimleri Dergisi/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi , 12 (3).
  • Sivrikaya, Ö. ve Kılçık, M. (2018). Farklı illerdeki ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine karşı tutumlarının ölçülmesi.Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9(3), 162-173.
  • Subramaniam, P. R., & Silverman, S. (2007). Middle school students’ attitudes toward physical education. Teaching and teacher education, 23(5), 602-611.
  • Südaş, İ., & Mutluer, M. (2008). Ekonomik Etkileri Açisindan Türkiye’nin Turizm Merkezlerine Yönelik Avrupali Göçleri. Ege Coğrafya Dergisi, 17(1-2), 51-59.
  • Türk Dil Kurumu. (2018). Erişim tarihi: 10.04.2018,http://www.tdk.gov.tr/index.php? option=com_gts&arama=gts&guid=T DK.GTS.5ad1c21864eb01.95838793
  • Wersch AV, Trew K, Turner I. (1992) Post-primary school pupils ınterests in physical education, age and gender differences. British Journal of Educational Psychology, 62: 56–72.
  • Yıldız, E. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi (Bala ilçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2022 Cilt: 3 Sayı : 2
Yazarlar

Resul Korkmaz Bu kişi benim

Alpaslan Kartal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Korkmaz, R., & Kartal, A. (2022). Devlet Okullarında Öğrenim Gören Suriyeli Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 60-73.