Küreselleşmenin Spor Kültürü Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi
Yıl 2023,
Cilt: 4 Sayı: 2, 31 - 41, 31.08.2023
Yusuf Aydın
Bekir Erhan Orhan
Öz
İnsanoğlunun bir arada yaşamaya başlamasıyla birlikte bir etkileşim olmuş ve kültür kavramı ortaya çıkmıştır. Kültür kısaca bir grup insanın birlikte meydana getirdiği değer ve tutumlar olarak nitelendirilebilmektedir. Kültürün varlığı ancak zaman içerisinde çeşitli yollarla nesilden nesle aktarılmakla mümkündür. Kültürün aktarılma sürecini kolaylaştıran çeşitli etmenler vardır. Bu etmenler arasında şüphesiz en önemli kavramlardan bir tanesi de spordur. Sporun, kültürel teması gerçekleştiren ve kültürün aktarılmasında rol oynayan etmenlerden biri olarak görülmesi yanlış değildir. Dünya üzerinde yaşanan gelişmeler ile birlikte toplumlar arasındaki mesafeler azalmış ve ikili ilişkiler artmıştır. Bu durum küreselleşme olarak adlandırılmaktadır. Özellikle coğrafi keşifler ile başladığı kabul edilen küreselleşme kavramı zaman içerisinde insan hayatının vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Teknoloji alanında yaşanan gelişmeler ile birlikte küreselleşme kavramı zaman içerisinde farklı bir anlam kazanmıştır. Teknoloji, küreselleşmenin farklı bir boyuta geçmesinde yeterli koşul değil ancak olmazsa olmaz koşul haline gelmiştir. Teknoloji ile birlikte yaşanan değişim sürecinin spor kültürüne etkileri de kaçınılmaz olmuştur. Bu etkilerin spor ekosistemi içerisinde hem olumlu hem de olumsuz sonuçlar doğurduğu çok açıktır. Bir taraftan spor kültürünün evrensel bir hal alması ile birlikte bazı geleneksel spor branşları unutulmaya yüz tutmuştur. Diğer taraftan küreselleşme sayesinde uluslararası spor müsabakaları düzenlenmeye başlanmıştır. Bu çalışma kapsamında küreselleşme ile spor kültürü arasındaki ilişki irdelenerek küreselleşmenin
spor kültürü üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri değerlendirilecektir.
Kaynakça
- Argan, M., ve Katırcı, H. (2002). Spor pazarlaması. Ankara:Nobel Yayınevi.
- Arslanoğlu, İ. (2013). Kültür ve medeniyet kavramları. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli
Araştırma Dergisi, 15, 243- 255.
- Atasoy, B., ve Kuter, F. Ö. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
- Aydın, S. C., ve Baştuğ, S. (2021). Denizcilik eğitiminde oyunlaştırma üzerine derleme
türünde literatür çalışması. Journal of Maritime Transport and Logistics, 2(1), 28-35.
- Aykoç, E., Yamak, S., ve Söylemez, S. (2006). Türk basınında Kırkpınar: 1946-
2005. Uluslararası II. Tarihi Kırkpınar Sempozyumu, Edirne.
- Bayar, F. (2008). Küreselleşme kavramı ve küreselleşme sürecinde Türkiye. Uluslararası
Ekonomik Sorunlar Dergisi, 32(4), 25-34.
- Bayraktar, C. (2003). Sosyal yapı özelliklerinin spora etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 1, 19-36.
- Çeyiz, S., ve Özbek, O. (2014). Küreselleşme ve spor etkileşimi. International Journal of
Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 487-495.
- Çırka, S. (2017). Küreselleşme sürecinde sporun genel bir değerlendirmesi. Anadolu Bil
Meslek Yüksekokulu Dergisi, 45, 127-146.
- Devecioğlu, S. (2008). Türkiye’de futbolun kurumsallaşması. İletişim Kuram ve Araştırma
Dergisi, 26(1), 373-396.
- Diegeter, V. (1998). Spor Sosyolojisi/Sport Sociology. Translated by Atalay, A.
Marawi:Alkım Publications.
- Erkal, M., Güven, Ö., ve Ayan, D. (1998). Sosyolojik açıdan spor. İstanbul:Der Yayınları.
- Gerrish, K., ve Lacey, A. (2010). The research process in nursing. Chichester:WileyBlackwell.
- Ghafouri, F., Mirzaei, B., Hums, M. A., ve Honarvar, A. (2009). Effects of globalization on
sport strategies. Brazilian Journal of Biomotricity, 3(3), 261-270.
- Güven, O. (1992). Türklerde spor kültürü. Ankara:Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
- İkizler, H. C. (2002). Sporda sosyal bilimler. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
- Kaplan, Y., ve Akkaya, C. (2014). Spor kültürü ve Türkiye'de spor. International Journal of
Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 114-119.
- Karahüseyinoğlu, M. F. (2008). Geleneksel Türk sporlarındaki modern spor
yansımaları. Sport Sciences, 3(3), 130-137.
- Karaküçük, S. (1995). Rekreasyon boş zamanları değerlendirme kavram, kapsam ve bir
araştırma. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi Spor Yüksek Okulu, 12-103, 177-190,
273-303.
- Kızılçelik, S., ve Erjem, Y. (1996). Açıklamalı sosyoloji sözlüğü. Konya: Saray Kitabevleri.
Köseoğlu, N. (1992). Milli kültür ve kimlik. İstanbul:Ötüken Yayınevi.
- Mallen, C. (Ed.). (2019). Emerging technologies in Sport: Implications for sport management.
London: Routledge.
- Meriç, C. (1986). Kültürden irfana. İstanbul:İnsan Yayınları.
- Öymen, O. (2000). Geleceği yakalamak. İstanbul:Remzi Kitapevi.
- Öztürk, F. (1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Ankara:Bağırgan Yayımevi.
- Ramazanoğlu, F., Karahüseyinoğlu, M. F., Demirel, E. T., Ramazanoğlu, M. O., ve Altungül,
O. (2005). Sporun toplumsal boyutlarinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Doğu
Araştırmaları Dergisi, 3(3), 153-157.
- Ratten, V. (2020). Sport technology: A commentary. The Journal of High Technology
Management Research, 31(1), 100383.
- Ringuet-Riot, C. J., Hahn, A., ve James, D. A. (2013). A structured approach for technology
innovation in sport. Sports Technology, 6(3), 137-149.
- Saatçioğlu, C. (2013). Spor ekonomisi: Teori, politika ve uygulama. Ankara:Gazi Kitabevi.
Schein, E. H. (1991). What is culture? Newbury Park, CA: Sage.
- Soysal, C. (2006). Güreş ve Televizyon Yayıncılığı. s. 34, Salto Dergisi, Yıl:2, Sayı:9, İnkılap
Kitapevi.
- Spaaij, R. (2005). The prevention of football hooliganism: A transnational perspective.
In Actas del X Congreso Internacional de Historia del Deporte. Seville: CESH.
- Szymanski, M., Wolfe, R. A., Danis, W., Lee, F., ve Uy, M. A. (2021). Sport and
international management: Exploring research synergy. Thunderbird International
Business Review, 63(2), 253-266.
- Şahan, H., ve Çınar, V. (2004). Kitle iletişim araçlarının spor kamuoyu üzerine etkisi. Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 313-321.
- Tezcan, M. (1998). Küreselleşmenin eğitimsel boyutu. Eğitim ve Bilim, 22(108).
Tolan, B. (1983). Toplum bilimine giriş. Ankara: Savaş Yayınları.
- Toulmin, S. (1999). The ambiguities of globalization. Futures, 31(9-10), 905-912.
- Ekmekçi, A., Ekmekçi, R., ve İrmiş, A. (2013). Küreselleşme ve spor endüstrisi. Pamukkale
Journal of Sport Sciences, 4(1), 91-117.
- Yetim, A. (2000). Sporun sosyal görünümü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri
Dergisi, 5(1), 63-72.
- Yıldız, D. (1979). Türk spor tarihi. İstanbul:Eko Matbaası.
- Yılmaz, K. ve Horzum, B. M. (2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite. İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-121.
- Yorulmazlar, M. M. (2017). Kültürel Değişme ve Spor. İstanbul: Ege Reklam Basım Sanatları
Sanayi Ticaret Ltd. Şti.
- Yusoff, N. H., Tahir, Z., ve Hamzah, S. (2020). Security systems to preventing misbehavior
among football fans in Malaysia: How effective it is?. Journal of Physics:
Conference Series, 1529(2), 022009.
- Waters, M. (2013). Globalization. London:Routledge.