İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi, Beden Eğitimi Öğretmeni, Spor Eğitimi Kavramlarına Yönelik: Bir Meta-Sentez Betimleme

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 164 - 176, 30.04.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye'deki okulları dikkate alınarak, beden eğitimi, beden eğitimi öğretmeni, spor eğitimi kavramlarına ilişkin mevcut durumu, yapılan araştırma sonuçlarından yola çıkarak, meta-sentez yöntemi ile ortaya koymaktır. Nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiş yüksek lisans ve doktora tezleri, dahil edilme ve hariç tutulma işlemleri eşliğinde taranmış ve sonuçta 91 yüksek lisans ve doktora çalışması ve 96 makale araştırma kapsamına alınmıştır. Bu tezlerde ulaşılan bulgular, meta-sentez araştırma yönteminin içerdiği aşamalar çerçevesinde analiz ve sentez süreçlerinden geçirilerek, belirlenen temalar eşliğinde meta sentez çalışması gerçekleştirilmiştir. Sosyoloji araştırmalar, psikoloji, spor tarihi, sorunlar teması değerler eğitimi, temaları incelenmiştir. Çalışmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Abbasoğlu, E. (2011). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ve benlik saygılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Akkaya, N. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 35-42.
  • Arslan, H., ve Uslu, B. (2014). Öğretmen adaylarının liderlik yönelimlerinin incelenmesi. EJournal of Educational Research. 5(1), 42-60.
  • Aşçı, H., Doğu, G., Yaman, H., Mirzeoğlu, N., Çelebi, M., Kirazcı S., Mirzeoğlu N., Çelebi M., Kirazcı, S., Mirzeoğlu, D., Özbey, S. ve Bağırgan, T. (2011). Spor Bilimlerine Giriş. Ankara: Spor Yayınevi.
  • Au, W. (2007). High-stakes testing and curricular control: A qualitative meta synthesis. Educational Researcher, 36(5), 258- 267.
  • Aydın, A. (2019). İngilizce öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde öğretmen eğitiminde 21.yüzyıl becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı (İÖLP) ve eğitim fakülteleri İngilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 27-42.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39 (174), 33-38. DOI: 10.15390/EB.2014.3412
  • Çapri, B., ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33-53.
  • Ceyhan, E. (2004). Türk Eğitim Tarihi Kronolojisi, 1299-1997. Edirne: Ulusal Bellek Yayınları.
  • Çiçek-Sağlam, A. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.
  • Çitil, Ö. (2021). Lise Düzeyindeki Öğrencilerin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının ve Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışının İncelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
  • Doğan, Y. (2002). Çağlar Boyu Türklerde Spor. İstanbul: Tele Basım Yayınevi.
  • Durmuş, Ö. (2011). İlköğretim ve lise öğrencilerinde görülen liderlik davranışlarının araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale
  • Eş, Ü. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının ve öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Hacıömeroğlu, G., ve Şahin-Taşkın, Ç. (2010). Fen bilgisi öğretmenliği ve ortaöğretim fen ve matematik alanları (OFMA) eğitimi bölümü öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 77-90.
  • İnan, M., İnan. S.A., Varol, Y.K., Çolakoğlu F.F. ve Çolakoğlu T. (2018). Ergenlerin Sosyal Görünüş Kaygılarının Beden Eğitimi Dersine Yönelik Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 12(3), 258-265.
  • Karademir, N. (2012). Coğrafya öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılbaş K.Ş. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Nobel Kitapevi, Ankara:.s.208 Liggett L, Finley S. (2009). Upsetting the Apple Cart: Issues of Diversity in Preservice Teacher Education. Multicultural Education, 16(4), 33-38.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html sayfasından erişilmiştir.
  • Milner HR. (2006). Preservice teacher‟s learning about cultural and racial diversity: Implication for urban education. Urban Education, 41(4), 343-375.
  • Mutlu, İ., Yılmaz, B., Güngörmüş, H.A., Sevindi, T., ve Gürbüz, B., (2011). Bireyleri Rekreasyonel Amaçlı Egzersize Motive Eden Faktörlerin Çeşitli Değişkenlere Göre Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), p.p. 54-61,
  • Öcal Karaç Y. (2019). Spor Bilimleri Alanında Araştırma Makaleleri. Gece Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15, 88-98.
  • Pehlivan, Z. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının fiziksel benlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının analizi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 126- 141.
  • Polat, H. (2022). Investigating the relationships between preservice teachers‟ teacher readiness, attitude towards teaching profession, and organizational attraction 192 through structural equation modeling. Educational Process International Journal, 11(3), 62-86. doi:10.22521/edupij.2022.113.4
  • Semiz, H. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde sporun liderlik üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Sezgin, F., ve Erdoğan, O. (2015). Academic optimism, hope and zest for work as predictors of teacher self-efficacy and perceived success. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 7-19.
  • Sırgancı, G., Ilgar A. E., ve Cihan, B. B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği „nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 171-182.
  • Şişman, M. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık, s.223. Small, R. D. (2021). Examining novice teachers‟ perceptions of their preparedness to teach culturally diverse students. (Education Doctoral). https://fisherpub.sjf.edu/education_etd/497 sayfasından erişilmiştir.
  • Thomas, J. ve Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8 (1), 1-10.
  • Tirmulak, L. (2007). Identifying core categories of client-ıdentified ımpact of helpful events in psychotherapy: A qualitative meta-analysis. Psychotherapy Research, 17, 305- 314.
  • Yeler, M. ve Oğuz, A. (2019). Öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme ortamı algıları ile öğretmenliğe hazır olma düzeylerinin incelenmesi. 7. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Tam Metin Kitabı, 347-361.
  • Yenen, E. T. ve Durmaz, A. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk düzeylerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 922-940. doi:10.26466/opus.594671
  • Yıldırım, M., Araç Ilgar, E., Uslu, S. (2018). Lise öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi, Turkish Studies, 13(11), 1711-1727.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2024 Cilt: 5 Sayı : 1
Yazarlar

Esra Çelik Bu kişi benim

Bekir Barış Cihan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2024
Kabul Tarihi 8 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, E., & Cihan, B. B. (2024). Beden Eğitimi, Beden Eğitimi Öğretmeni, Spor Eğitimi Kavramlarına Yönelik: Bir Meta-Sentez Betimleme. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 164-176.