Developing technology and innovations in all areas of life makes daily life easier and faster. However, it is known that a sedentary lifestyle causes inactivity, and this leads to significant health problems. The aim of this study is to examine the physical activity levels and quality of life of school administrators, taking into account their demographic characteristics. A total of 110 school administrators 62 male and 48 female, working in Alanya district of Antalya city, participated in the study. The short form of the International Physical Activity Questionnaire was used to determine the physical activity levels of the participants, while the Quality of Life SF-36 scale assessed their quality of life. Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis, and Spearman correlation analysis were used to analyze the data. In the study, it was determined that the total physical activity score of the participants was 1772.3864±1465.67654 MET-min/week, and 60% of their physical activity levels were moderate. In addition, when the participants were compared based on demographic information, it was observed that physical activity levels differed only by gender (p<0.05), while no statistically significant difference was found in other variables (p>0.05). When the demographic information of the participants was compared by gender, marital status, age, and weight status, it was found that there was a statistically significant difference in the sub-dimensions of quality of life (p<0.05), while no significant difference was found in other variables (p>0.05). In addition, a significant positive correlation was found between the participants' total physical activity scores and quality of life scores (p<0.05). As a result, the physical activity levels of school administrators are at a medium level, and as their physical activity levels increase, their quality of life increases.
Gelişen teknoloji ve hayatın her alanındaki yenilikler gündelik hayatı daha kolay ve hızlı hale getirmekledir. Bununla birlikte, kolay hayatın hareketsizliğe neden olduğu ve bu durumun önemli sağlık sorunlarına yol açtığı bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve yaşam kalitelerini demografik özellikleri de dikkate alınarak incelemektir. Araştırmaya Antalya’ nın Alanya ilçesinde görev yapan 62 erkek, 48 kadın olmak üzere toplam 110 okul yöneticisi katılmıştır. Katılımcıların fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek için Uluslararası Fiziksel Aktivite kısa formu, yaşam kalitelerini belirlemek içinse Yaşam kalitesi SF-36 ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Man Whitney U Test, Kruskal Wallis ve Spearman korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmada katılımcıların fiziksel aktivite toplam skorunun 1772,3864±1465,67654 MET-dk/hafta olduğu, fiziksel aktivite düzeylerinin ise %60‘ nın orta seviye olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra katılımcılar demografik bilgiler açısından karşılaştırıldığında sadece cinsiyet açısından fiziksel aktivite düzeylerinde fark olduğu (p<0.05), diğer değişkenlerde ise istatiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür (p>0.05). Katılımcıların demografik bilgilerinden cinsiyet, medeni durum, yaş ve kilo durumu açısından karşılaştırıldıklarında yaşam kalitesinin alt boyutlarında istatiksel olarak anlamlı fark olduğu (p<0.05), diğer değişkenlerde ise anlamlı bir fark tespit edilmemiştir (p>0.05). Ayrıca katılımcıların fiziksel aktivite toplam puan ortalamalarıyla yaşam kalitesi puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak okul yöneticilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin orta seviye olduğu bunun yanı sıra fiziksel aktivite düzeyleri arttıkça yaşam kalitelerinin de arttığı söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |