Öğretim tasarımı temelde “Nasıl öğretilecek?” sorusunu cevaplandırmaktır. Nasıl öğretileceğinin? cevabı ise eğitim durumlarının yani öğretme-öğrenme süreçlerinin zihinsel kurgulanarak, yazılı olarak planlanması ve uygulanmasıdır. Eğitim sisteminin işlem öğesini oluşturan eğitim durumlarının öğretme-öğrenme için analitik olarak ele alınması, sistemin diğer öğeleriyle yani girdi, çıktı ve dönütle bağıntılarının bilinmesi yaşamsal önemdedir. Bu önem, eğitimin kalbi durumundaki eğitim durumlarının etkili, planlı, verimli, tutarlı ve yeterli olarak tasarlanmasını gündeme getirdiğinden, bu araştırmada öğretim tasarımında sistem yaklaşımlı analitik bir betimleme nasıl olmalıdır?” sorusu problem olarak ele alınmaktadır. Araştırmanın amacı; Öğretim tasarımında sistem yaklaşımının işlevlerini ortaya koymaktır. Betimsel türde tarama modeliyle gerçekleştirilen çalışmanın başlıca veri kaynaklarını ilgili evrensel ve ulusal alan yazınla araştırmacının post pozitivist görüşleri ve gözlemleri oluşturmuştur. Araştırmanın somut bulgularında; öğretim tasarımı için öncelikle kritik soruların cevaplanması gerektiği, öğretme-öğrenme süreçlerinin zihinsel kurgulanarak, yazılı planlanmasına ve uygulanmasına gereksinim duyulduğu, evrensel öğretim tasarımında, proaktif yaklaşım, uygulama ve yansıma aşamaları olduğu, hedef, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme öğelerinin tümel olarak görülmesinin eğitimin nitel standartlarına da katkılar sağlanacağı ortaya çıkmıştır. Araştırmada, öğrenciler, birbirlerinden farklı özellikler gösterdiklerinden, “bir öğretim tasarımı için sistem yaklaşımıyla öncelikle öğrencilerin giriş davranışları belirlenerek içerik analizi yapılmalı, sonra eğitim durumları ve değerlendirme süreçlerine karar verilmelidir” önerileri geliştirilmektedir.
Eğitim Bilimleri Öğretim Tasarımı Web Tabanlı Öğreti̇m Tasarımı
Instructional design is essentially the process of answering the question: “How will teaching be conducted?” The answer to this question involves the mental construction, written planning, and implementation of educational situations—that is, teaching-learning processes. Analytically addressing these educational situations, which constitute the operational component of the educational system, and understanding their interrelations with other components such as input, output, and feedback, is of vital importance. This significance, stemming from the need to design educational situations—which are at the heart of education—in an effective, planned, efficient, coherent, and adequate manner, brings forth the problem statement of this study: “How should an analytically descriptive approach with a systems perspective be employed in instructional design?” The aim of this research is to reveal the functions of the systems approach in instructional design. The study was conducted using a descriptive survey model, and its main data sources included relevant international and national literature, as well as the post-positivist observations and views of the researcher. Concrete findings of the research indicate that instructional design first requires addressing critical questions, that teaching-learning processes must be mentally constructed and planned in writing before implementation, and that in universal instructional design, the phases of proactive approach, application, and reflection are essential. Moreover, it was found that viewing goals, content, educational situations, and assessment elements as a whole contributes to the qualitative standards of education. The study also proposes that, since students exhibit diverse characteristics, “for a systems-based instructional design, students' entry-level behaviors should first be identified through content analysis, followed by decisions regarding educational situations and assessment processes.”
Educational Sciences Instructional Design Web-Based Instructional Design
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | İnceleme Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Ücret Politikası
Hiçbir ad altında yazar veya kurumundan ücret alınmaz.