Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YOUTUBE’UN EĞİTİM AMAÇLI KULLANIMI

Yıl 2024, , 81 - 95, 31.08.2024
https://doi.org/10.47714/uebt.1171667

Öz

Teknolojinin değişmesi ve gelişmesiyle beraber yeni medya kavramı sürekli olarak güncellenmektedir. Yeni medya, iletişim alanına yaptığı katkıların yanında, iletişim alanındaki yeniliklerle gelişen eğitim alanına da çok büyük katkılar yapmaktadır. Bu katkıların en büyük belirtilerinden biri de çift yönlü iletişim imkanı sunan web 2.0 araçlarıdır. Web 2.0 araçlarının yaygın hale gelmesiyle birlikte birçok sosyal ağ eğitim amacıyla da kullanılmaya başlanmıştır. YouTube içerisinde barındırdığı eğitsel videolarla eğitim amaçlı en çok kullanılan video paylaşım platformlarından biri olmuştur. YouTube’un eğitim amaçlı kullanımı, dijital araçlarla büyüyen 21. yüzyıl öğretmenlerine ve özellikle öğrencilerine büyük imkanlar sunmaktadır. Bu çalışmada YouTube bir video paylaşım platformu olarak yeni medya kavramı içerisinde değerlendirilmiş ve YouTube’un eğitim ile olan ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın ana odağını YouTube’da bulunan eğitim kanallarından abone ve görüntülenme sayılarına göre seçilen 57 eğitim kanalı oluşturmaktadır. Kanallara ait veriler boomsocial ve socialblade sosyal medya analiz programları kullanılarak elde edilmiştir. Web hasatçılığı yöntemiyle YouTube’da bulunan eğitim kanallarından veriler toplanmış, kanallar içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. YouTube eğitim kanallarından ders videoları yayınlayan kanalların daha çok rağbet gördüğü saptanmış, zengin ve dikkat çekici içeriklere sahip olan kanalların yüksek oranda tercih edildiği gözlemlenmiştir. Bu çalışma sistematik video ağlarını kurmaları için eğitim kanallarına, kullanım amaçlarına yönelik eğitsel videolara erişebilmeleri için YouTube izleyicilerine perspektifler sunmaktadır.

Kaynakça

  • Ai, H. (2021). The ınfluence of new media on college students’ ıdeological and political education and the countermeasures. Journal of Contemporary Educational Research, 5(5), 44-46.
  • Akgül, M. ve Akdağ, M. (2017). Türkiye’de yeni medya eğitimi üzerine niceliksel bir betimleme. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 210-220.
  • Aktan, E. ve Koçyiğit, M. (2016). Sosyal medya’nın turizm faaliyetlerindeki rolü üzerine teorik bir inceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 62-73.
  • Alkan, C. (1988). Bir eğitim ortamı olarak video. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1), 265-270. Alp, Y. ve Kaleci, D. (2018). Youtube sitesindeki videoların eğitim materyali olarak kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. International Journal of Active Leraning, 3(1), 57-68.
  • Anbaroğlu, B., Sultan Kocaman, S., Uğurlu, A. ve Demir, N (2017, Mayıs). Sivil bilim: mobil çağda bilimsel süreçlerin gelişimine yeni bir yaklaşım. 19. Akademik Bilişim Konferansı, Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Atıcı, B. ve Yıldırım, S. (2010) Web 2.0 uygulamalarının e-öğrenmeye etkisi. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, s. 287-292, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Auwal, A. M. (2016). The complexities of new media: can the ‘web media’completely erase traditional media from the communication ındustry? Online Journal of Communication and Media Technologies, 6(3), 173-195.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif medya olarak yeni medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Ayhan, A., Gürbüz, T. Ve Ekinci, T. (2016, Eylül). Youtube üzerinde digital müzik eğitimi materyalleri yayınlayan kanallar üzerine bir araştırma: muzikolaj örneği. 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi, Muğla.
  • Başlar, G (2013). Yeni medyanın gelişimi ve dijitalleşen kapitalizm. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri s. 775-784, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Bayer, H. ve Bulut-Özek, M. (2021). Yeni medya eğitimi ve önemi. Journal of Communication Science Researchs, 1 (2), 127-138.
  • Berry, M.J.A., and Linoff, G.S. (2001). Mining the web: transforming customer data. New York, NY:John Wiley & Son Bozkurt, A. (2013). Açık ve uzaktan öğretim: web 2.0 ve sosyal ağların etkileri. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, s. 689-694, Akdeniz Üniversitesi, Antalya
  • Çoban, E. (2021). Sosyal medyada benlik inşası ve mahremiyet algısı üzerine sosyolojik bir araştırma: youtuber’lar örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Dikmen, E. Ş. (2018). Yüksek öğretim kurumlarının video paylaşım stratejileri: türkiye’deki üniversitelerin youtube kanalları üzerine bir inceleme. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 5(2), 29-52.
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: sosyal tv yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-448.
  • DiNucci, D. (1999). Fragmented future. 53(4), 32.
  • Duffy, P. (2008). Engaging the youtube google-eyed generation: strategies for using web 2.0 in teaching and learning. The Electronic Journal of e-Learning, 6(2), 119-130.
  • Erdoğan, M. ve Topçu, Ç. (2022). Yeni medya okuryazarlığı üzerine bir araştırma: çanakkale onsekiz mart üniversitesi örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 37, 252-272
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: bir facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim, 10, 10-12.
  • Güzel, B.B., Çakır, H., ve Çelen, Y. (2020). Youtube üzerinden video destekli keman öğretimine ilişkin öğrenci görüşleri. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 4(1), 31-43.
  • İlhan, E. Ve Görgülü Aydoğdu A. (2018). Türkiye’de youtube yayıncılığı ve youtuber olmak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, 141-166.
  • Kayvan, K., Thelwall, M. ve Abdoli, M. (2012). The role of online videos in research communication: a content analysis of youtube videos cited in academic publications, Journal of The American Society For Information Science and Technology 63(9), 1710-1727.
  • Kılıç, N. P. ve Dikmen, E. Ş. (2021). Sayısal belediyecilik: türkiye’deki belediyelerin yeni medya kullanımları. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 795-811.
  • Liu, B. (2007). Web data mining: Exploring Hyperlinks, Contents, And Usage Data. Berlin: Springer
  • Luo, N.,Zhang, M. ve Qi, D. (2017). Effects of different ınteractions on students' sense of community in e-learning environment. Computers & Education, 115, 153-160.
  • Mutlu, B. ve Bazarcı, S. (2017). Marka işbirlikleri için yeni bir alan: youtube içerik üreticileri ve kanal toplulukları üzerine netnografik bir araştırma. Akdeniz İletişim Dergisi, 27, 28-45.
  • Manovich, L. (2001). The language of new media, MIT Press: Cambridge, Mass.
  • O’Reilly, T. (2005). What is the web 2.0. (https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html; 18 Haziran 2023 tarihinde erişilmiştir).
  • O’Reilly, T. (2010). Government as a platform. O’Reilly Media Inc. Innovations, 6(1), 13-40.
  • Patalinghug, H. D. Ve Patalinghug, M. E. (2022). Youtube as a web-based ınstructional tool in higher education: technology-enabled learning during the covid-19 pandemic. Jurnal Pendidikan Progresif, 12(3), 1115-1126.
  • Terlemez, M. S. (2016). Youtube channels as support materials in distance learning. Journal of Educational and Instructional Studies, 6(4), 77-88.
  • Tokatlı, M. (2016). Yeni medya’nın geleneksel medya ve halkla ilişkiler meslek alanı üzerine etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 877-887.
  • Tokdil, E. (2018). Yeni medya temel bileşenleri ve sanatın değişen estetik dili. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (47), 168-190.
  • Topçu, Z. ve Türk, M. S. (2016). Dijital çağ okuryazarlığı bağlamında yeni medya becerileri. Yeni Türkiye, 89, 459-466.
  • Wilson, R. (2019). Youtube'da 4000 saatlik izlenme süresi almadım... 2019'da tekrar başlamalı mıyım? Elde edilme tarihi: 15 Ağustos 2022, https://vidiq.com/tr/blog/post/i-didnt-get-4000-watch-time-hours-do-i-need-to-start-again-in-2019/
  • Van Wel, L., and Royakkers, L. (2004). Ethical ıssues in web data mining. Ethics and Information Technology, 6, 129–140.
  • Yetişkin, E. (2015). Ulaşan bedenler: internet sonrası dönemde güncel toplumsal eylemler. İnternet ve Sokak Dergisi, 339-368.
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni medya ekolojisi ekseninde youtube: türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 215-232.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ahmet Tarık Karaçorlu 0000-0002-7587-2212

Müzeyyen Bulut Özek 0000-0001-7594-8937

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 29 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Karaçorlu, A. T., & Bulut Özek, M. (2024). YOUTUBE’UN EĞİTİM AMAÇLI KULLANIMI. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 10(2), 81-95. https://doi.org/10.47714/uebt.1171667
e-ISSN: 2458-8628