Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TRENDS IN TECHNOLOGY ASSISTED TURKISH EDUCATION THESES

Yıl 2020, , 98 - 114, 30.09.2020
https://doi.org/10.47714/uebt.737997

Öz

The aim of this research is to examine the tendency of theses indexed in the National Thesis Center for the use of technology in Turkish education by examining the distributions according to their reference numbers, subject areas, methods, data collection tools, sampling characteristics, and data analysis methods. The scope of the study consists of 4 doctoral and 20 master's thesis in the field of technology-supported Turkish education which is indexed and allowed to access in the National Thesis Center database between 2000-2018. In this study, theses were examined by using Turkish Education Publication Classification Form (TEYSF) and descriptive analysis was conducted for these studies. According to the findings of the research, it was found that one research question was included in most of the graduate theses, and it was determined that the researchers preferred to use a maximum of 51-100 references in their theses. Also, it was found that the most number of thesis was written in 2017. In the theses examined, it was seen that the most descriptive study was done with 39,39%. This is followed by experimental study with 30,30%, field writing with 12,12%, assessment with 9,09%, theoretical study with 3,03%, professional study and action research. In addition to that, it has been determined that alternative tests were mostly preferred in graduate theses, the sampling of the research consists of a large number of foreign students, and convenience sampling method was preferred. The researchers mostly used quantitative data analysis for data analysis, and used the frequency / percentage / table descriptively and SPSS and t-test predictively. Content analysis was commonly used in qualitative analysis. In conclusion, theses written in the field of technology education in Turkish education departments are discussed in multidimensional aspects and some suggestions are provided.

Kaynakça

  • Bransford, J. D., Brown A. L., & Cocking R. R., How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School, Natıonal Academy Press, Washington, D.C. 1999.
  • Büyükikiz, K., K. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 25(11), 203-213.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Coşkun, E., Özçakmak, H. ve Balcı, A. (2012). Türkçe eğitiminde eğilimler: 1981-2010 yılları arasında yapılan tezler üzerine bir meta-analiz çalışması.
  • Çiltaş. A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye'de Matematik Eğitimi Araştırmaları: Bir İçerik Analizi Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Praclice), 12(1), 565-580.
  • Dargut, T. ve Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Ekici, M . (2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 156-167. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/usaksosbil/issue/21646/232714.
  • Eyüp, B . (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojilerini Kullanmaya Yönelik Öz Güvenleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 77-87. DOI: 10.14520/adyusbd.280.
  • Göktaş, Y., Hasançebi F., Varışoğlu B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye'deki Eğitim Araştırmalarında Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Educational Sciences: Theory & Practice), 12(1), 443-460.
  • Gül, Ş. ve Sözbilir, M. (2015). Biology education research trends in Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 93-109.
  • İşman, A., Albayrak, E . (2014). Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 129-138. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/trkefd/issue/21473/230158.
  • Karasakaloğlu, N., Saracaloğlu, A., S. ve Uça, S. (2011). Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Tutumları İle Bilgi Teknolojilerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), ss.26-36.
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde Yeni İletişim Teknolojileri -Internet Ve Sanal Yüksek Eğitim, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET October 2004 ISSN: 1303-6521 volume 3 Issue 4 Article 16.
  • Kızılaslan, A., Sözbilir, M. ve Yaşar, M., D. (2012). Inquiry Based Teaching İn Turkey: A Content Analysis Of Research Reports. International Journal of Environmental& Science Education, 7(4), 599-617.
  • Kesim, M. (2009). Creativity and Innovation in Learning: The Changing Roles of ICT. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE., 10 (3).
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe Eğitimi Lisansüstü Araştırmalarında Yeni Yönelimler (2011-2015). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1607-1618.
  • Özdemir, O. (2017). Türkçe Öğretiminde Dijital Teknolojilerin Kullanımı Ve Bir Web Uygulaması Örneği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/4, p. 427-444.
  • Sözbilir, M., ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Sözbilir M., Ö., Gül, Ş. Okçu, B., Yazıcı, F., Kızılaslan, A., Zorluoğlu, S. L., Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218-241.
  • Sözbilir, M., Akilli, M., Yaşar, M., D. ve Dede, H. (2016). Development of Chemistry Education Research (CER) in Turkey: A Comparison of CER Papers with International Research, Science Education Research and Practice in Asia, 289-317.
  • Şahin, A. ve Akçay, A. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 6(2), 909-918.
  • Şenel, A. ve Gençoğlu, S. (2003). Küreselleşen Dünyada Teknoloji Eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi Y.11,No.12,S.45-65 .
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2007). Türkiye’deki Eğitim Teknolojisi Araştırmalarında Güncel Eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19, 409-427.
  • Uça-Güneş, E. P. (2016). Toplumsal değişim, teknoloji ve eğitim ilişkisinde sosyal ağların yeri. AUAd, 2(2), 191-206.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe Eğitimi Araştırmalarında Eğilimler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1767-1781.
  • Yağmur Şahin, E., Kana, F. ve Varışoğlu, B. (2013). Türkçe eğitimi bölümlerinde yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri, International Journal Of Human Sciences, 10(2), 356-378.
  • Yağmur Şahin, E. ve Şahin, A. (2014). Türkçe öğretiminde teknoloji ve materyal kullanımı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 319-348.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

TEKNOLOJİ DESTEKLİ TÜRKÇE EĞİTİMİ TEZLERİNİN EĞİLİMLERİ

Yıl 2020, , 98 - 114, 30.09.2020
https://doi.org/10.47714/uebt.737997

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkçe eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik YÖK Ulusal Tez Merkezi bünyesinde dizinlenen tezlerin; referans sayılarına göre dağılımları, konu alanları, yöntemleri, tezlerde kullanılan veri toplama araçları, örneklem özellikleri, veri analiz yöntemleri gibi başlıklar kapsamında incelenerek söz konusu tezlerin eğilimlerini tespit etmektir. Araştırma kapsamını, YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında 2000- 2018 yıllarında dizinlenen ve erişim izni verilen teknoloji destekli Türkçe eğitimi alanındaki 4 doktora ve 20 yüksek lisans tezi oluşturmaktadır. Çalışmada “Türkçe Eğitimi Yayın Sınıflama Formu (TEYSF)” kullanılarak tezler incelenmiş ve bu çalışmalara yönelik betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, lisansüstü tezlerde araştırma sorusu olarak en çok 1 soruya yer verildiği tespit edilmiş, araştırmacıların tezlerinde en çok 51-100 arasında referans kullanmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Bununla birlikte en çok tezin 2017 yılında yazıldığı tespit edilmiştir. İncelenen tezlerde en çok %39,39 oran ile betimsel çalışmanın yapıldığı görülmektedir. Bunu %30,30 oran ile deneysel çalışma, %12,12 oran ile alan yazın derleme, %9,09 oran ile değerlendirme, %3,03 oran ile de kuramsal çalışma, mesleki çalışma ve eylem araştırmaları takip etmektedir. Ayrıca lisansüstü tezlerde en çok alternatif testlerin tercih edildiği, araştırmaların örneklemini çok büyük bir oranda yabancı öğrencilerin oluşturduğu ve amaca uygun örnekleme tekniğinin tercih edildiği belirlenmiştir. Araştırmacılar, veri analizlerinde daha çok nicel veri analizlerini tercih etmiş, analizlerde de betimsel olarak en çok frekans/yüzde/çizelge, kestirimsel olarak ise SPSS ve t-testi kullanmışlardır. Nitel analizlerde de en çok içerik analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada Türkçe eğitimi bölümlerinde teknoloji destekli Türkçe eğitimi alanında yazılan tezler çok boyutlu tartışılmış ve çalışmadan hareketle bazı önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Bransford, J. D., Brown A. L., & Cocking R. R., How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School, Natıonal Academy Press, Washington, D.C. 1999.
  • Büyükikiz, K., K. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 25(11), 203-213.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Coşkun, E., Özçakmak, H. ve Balcı, A. (2012). Türkçe eğitiminde eğilimler: 1981-2010 yılları arasında yapılan tezler üzerine bir meta-analiz çalışması.
  • Çiltaş. A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye'de Matematik Eğitimi Araştırmaları: Bir İçerik Analizi Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Praclice), 12(1), 565-580.
  • Dargut, T. ve Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Ekici, M . (2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 156-167. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/usaksosbil/issue/21646/232714.
  • Eyüp, B . (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojilerini Kullanmaya Yönelik Öz Güvenleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 77-87. DOI: 10.14520/adyusbd.280.
  • Göktaş, Y., Hasançebi F., Varışoğlu B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye'deki Eğitim Araştırmalarında Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Educational Sciences: Theory & Practice), 12(1), 443-460.
  • Gül, Ş. ve Sözbilir, M. (2015). Biology education research trends in Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 93-109.
  • İşman, A., Albayrak, E . (2014). Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 129-138. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/trkefd/issue/21473/230158.
  • Karasakaloğlu, N., Saracaloğlu, A., S. ve Uça, S. (2011). Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Tutumları İle Bilgi Teknolojilerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), ss.26-36.
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde Yeni İletişim Teknolojileri -Internet Ve Sanal Yüksek Eğitim, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET October 2004 ISSN: 1303-6521 volume 3 Issue 4 Article 16.
  • Kızılaslan, A., Sözbilir, M. ve Yaşar, M., D. (2012). Inquiry Based Teaching İn Turkey: A Content Analysis Of Research Reports. International Journal of Environmental& Science Education, 7(4), 599-617.
  • Kesim, M. (2009). Creativity and Innovation in Learning: The Changing Roles of ICT. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE., 10 (3).
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe Eğitimi Lisansüstü Araştırmalarında Yeni Yönelimler (2011-2015). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1607-1618.
  • Özdemir, O. (2017). Türkçe Öğretiminde Dijital Teknolojilerin Kullanımı Ve Bir Web Uygulaması Örneği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/4, p. 427-444.
  • Sözbilir, M., ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Sözbilir M., Ö., Gül, Ş. Okçu, B., Yazıcı, F., Kızılaslan, A., Zorluoğlu, S. L., Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218-241.
  • Sözbilir, M., Akilli, M., Yaşar, M., D. ve Dede, H. (2016). Development of Chemistry Education Research (CER) in Turkey: A Comparison of CER Papers with International Research, Science Education Research and Practice in Asia, 289-317.
  • Şahin, A. ve Akçay, A. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 6(2), 909-918.
  • Şenel, A. ve Gençoğlu, S. (2003). Küreselleşen Dünyada Teknoloji Eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi Y.11,No.12,S.45-65 .
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2007). Türkiye’deki Eğitim Teknolojisi Araştırmalarında Güncel Eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19, 409-427.
  • Uça-Güneş, E. P. (2016). Toplumsal değişim, teknoloji ve eğitim ilişkisinde sosyal ağların yeri. AUAd, 2(2), 191-206.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe Eğitimi Araştırmalarında Eğilimler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1767-1781.
  • Yağmur Şahin, E., Kana, F. ve Varışoğlu, B. (2013). Türkçe eğitimi bölümlerinde yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri, International Journal Of Human Sciences, 10(2), 356-378.
  • Yağmur Şahin, E. ve Şahin, A. (2014). Türkçe öğretiminde teknoloji ve materyal kullanımı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 319-348.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Abdullah Şahin 0000-0001-6022-5242

Mert Başbayrak 0000-0003-2051-0633

Burcu Çiftçi Bu kişi benim 0000-0002-3102-7789

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 29 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şahin, A., Başbayrak, M., & Çiftçi, B. (2020). TEKNOLOJİ DESTEKLİ TÜRKÇE EĞİTİMİ TEZLERİNİN EĞİLİMLERİ. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(2), 98-114. https://doi.org/10.47714/uebt.737997

Cited By








e-ISSN: 2458-8628