Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

APPLICATIONS COURSE ON 7TH GRADE STUDENTS' ATTITUDE TOWARDS SCIENCE

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 13 - 22, 30.04.2017

Öz

Elective Science Applications Course is
one of the elective courses which Ministry of National Education (MONE) added
it to weekly time Schedule of secondary schools since 2012-2013 academic year. This study has been conducted to determine the effect of
Elective Science Applications course
on 7th grade students'
attitude towards science. The study data were collected with
semi-experimental method. The sample of the study consists of 212 7th grade
students who were
in
the same demographic ballpark
. In the study 107 students who had Elective Science Applications (ESA)
course were administrated as experimental group 
and 105 students who didn't have were chosen as control group.
Within the framework   of thirty-three weeks lasted study, 21
already scheduled
educational
attainments of Elective Science Applications course which has no a teacher’s
guidebook and a course book for instructors tried  to be given the students in the experimental
group. In the study as a data collection tool a
attitude
towards science
test taken
from litearture and was used. The Cronbach Alfa coefficient of the
attitude
towards science
test
recalculated and was found .80.
The obtained data were analyzed using independent t-test.  In the study it is concluded that the
Elective Science Applications course has a significant effect on 7th
grade students’ 
attitude
towards science
(p=.001<.05).

Kaynakça

  • Altınok, H. (2005). Cinsiyet ve Başarı Durumlarına Göre İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 81-91.
  • Altınok, H. ve Açıkgöz K. Ü. (2006). İşbirlikli ve bireysel kavram haritalamanın Fen Bilgisi dersine yönelik tutum üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 21-30.
  • Arıkan., Y. D. (2002). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumları, Bilgisayar Kaygı Düzeyleri ve Bilgisayar Dersine İlişkin Değerlendirmeleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Balım, A. G., ve Aydın, H. S. G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 33-41.
  • Barmby, P., Kind. P. M., Jones, K. ve Bush, N. (2005). Evaluation of lab in a lorry, Final Report Durham University. CEM Centre of School and Education.
  • Bilgin İ. (2006). The Effects of hands-on activities incorporating a cooperative learning approach on eight grade students’ science process skills and attitudes toward science Journal of Baltic Science Education, 1 (9) ,27–37.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Başdaş, E. ve Kirişçioğlu. S. (2006).Fen öğretiminde basit araçlar yaparak aktif öğrenme (hands-on) yöntemi ve uygulamaları, VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Poster Bildiri. Ankara: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi.
  • Can, Ş. ve Dikmentepe, E. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersi İle Fen Deneylerine Yönelik Tutumlarının Araştırılması (Muğla İli Örneği). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 44-58.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (Gözden geçirilmiş baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2010). Fen ve Teknoloji Programı İlköğretim 1. ve 2. Kademe Öğretmen El Kitabı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 2(1), 19-37.
  • Demiral, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi dersi maddenin iç yapısına yolculuk ünitesinde, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına, bilgilerin kalıcılığına ve derse karşı tutumlarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğru, M. ve Kıyıcı, F. K. (2005). Fen Eğitiminin Zorunluluğu, M. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu (eds), İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eke, C. (2013). Seçmeli “Bilim Uygulamaları” Dersinin Fen Bilimlerinin Öğretimi Açısından Önemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (21), s 2146-9199.
  • Hançer, A. H. ve Yalçın, N., (2007). Fen Eğitiminde Yapılandırmacı Yaklaşıma Dayalı Bilgisayar Destekli Öğrenmenin Bilgisayara Yönelik Tutuma Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 549-560.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Koç, A. ve Böyük, U. (2012). Basit Malzemelerle Yapılan Deneylerin Fene Yönelik Tutuma Etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(4),102-118.
  • MEB. (2013a). İlköğretim Kurumları İlkokullar Ve Ortaokullar Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Milli Eğitim Bakanlığı Ankara.
  • MEB. (2013b). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Bilim Uygulamaları Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Milli Eğitim Bakanlığı Ankara.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde sistem dinamiği yaklaşımının tutuma, başarıya ve farklı becerilere etkisinin araştırılması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 322s.
  • Öztürk, G. (2007). Öğrencilerin basit malzemelerle yaptıkları deneylerin kuvvet-enerji kavramını öğrenmelerine ve fene karşı tutumlarına etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Sinan, O., Şardağ, M., Salifoğlu, A., Çakır, C. ve Karabacak, Ü. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Tutumları ve Özyeterliliklerinin İncelenmesi, NEF-EFMED 8(1), 68-100.
  • Ural Keleş, P., Haşıloğlu, M. A., Aydın, S., ve Öner, A. (2016). The Impact Of Elective Application Of Science Lessons On Sciences Courses: A Qualitative Study Of 6th Grade Students. Participatory Educational Research (Per) Special Issue-II, 143-156.
  • URL-1: http://www.fenokulu.net/portal/ Erişim tarihi 10.12.2016. URL-2: http://www.eba.go v.tr/ 19447 Erişim tarihi 10.12.2016.
  • Yalçın, E. (2010). 5E Öğrenme yönteminin 8. sınıf öğrencilerinin yaşamımızdaki elektrik konusunu anlamalarına ve fene yönelik tutumlarına etkisi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. ve Temur, A. (2005). İlköğretim fen laboratuarı için tutum anketi geliştirilmesi ve uygulanması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 23-37.

SEÇMELİ BİLİM UYGULAMALARI DERSİNİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN TUTUMUNA ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 13 - 22, 30.04.2017

Öz

Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2012-2013 eğitim öğretim yılından
ortaokulların haftalık ders programına eklediği seçmeli derslerden biride
seçmeli bilim uygulamaları dersidir. Bu çalışma; seçmeli bilim uygulamaları
dersinin 7. sınıf öğrencilerinin fene yönelik tutumuna etkisini belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Çalışmada veriler yarı deneysel yöntemle toplanmıştır.
Araştırmanın örneklemini, Ağrı il merkezinde, benzer demografik özelliklere
sahip, iki ortaokulda öğrenim gören 212 yedinci sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışmada seçmeli bilim uygulamaları dersini almayan 105
yedinci sınıf öğrencisi “kontrol grubu” seçmeli bilim uygulamaları dersini alan
107 yedinci sınıf öğrencisi “deney grubu” olarak kabul edilmiştir. Otuz üç
hafta süren araştırma kapsamında, ders kitabı ve öğretmen kılavuz kitabı
olmayan seçmeli bilim uygulamaları dersinin, öğretim programında yer alan 21
kazanımı, araştırmacılar tarafından belirlenen etkinliklerle verilmeye
çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, literatürden alınan ve
Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.80 olarak yeniden hesaplanan fene yönelik
tutum ölçeği testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler bağımsız t-testi
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin fene
yönelik tutumlarına seçmeli bilim uygulamaları dersinin anlamlı bir etkisi
olduğu sonucuna varılmıştır (p=.001<.05).

Kaynakça

  • Altınok, H. (2005). Cinsiyet ve Başarı Durumlarına Göre İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 81-91.
  • Altınok, H. ve Açıkgöz K. Ü. (2006). İşbirlikli ve bireysel kavram haritalamanın Fen Bilgisi dersine yönelik tutum üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 21-30.
  • Arıkan., Y. D. (2002). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumları, Bilgisayar Kaygı Düzeyleri ve Bilgisayar Dersine İlişkin Değerlendirmeleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Balım, A. G., ve Aydın, H. S. G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 33-41.
  • Barmby, P., Kind. P. M., Jones, K. ve Bush, N. (2005). Evaluation of lab in a lorry, Final Report Durham University. CEM Centre of School and Education.
  • Bilgin İ. (2006). The Effects of hands-on activities incorporating a cooperative learning approach on eight grade students’ science process skills and attitudes toward science Journal of Baltic Science Education, 1 (9) ,27–37.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Başdaş, E. ve Kirişçioğlu. S. (2006).Fen öğretiminde basit araçlar yaparak aktif öğrenme (hands-on) yöntemi ve uygulamaları, VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Poster Bildiri. Ankara: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi.
  • Can, Ş. ve Dikmentepe, E. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersi İle Fen Deneylerine Yönelik Tutumlarının Araştırılması (Muğla İli Örneği). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 44-58.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (Gözden geçirilmiş baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2010). Fen ve Teknoloji Programı İlköğretim 1. ve 2. Kademe Öğretmen El Kitabı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 2(1), 19-37.
  • Demiral, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi dersi maddenin iç yapısına yolculuk ünitesinde, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına, bilgilerin kalıcılığına ve derse karşı tutumlarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğru, M. ve Kıyıcı, F. K. (2005). Fen Eğitiminin Zorunluluğu, M. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu (eds), İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eke, C. (2013). Seçmeli “Bilim Uygulamaları” Dersinin Fen Bilimlerinin Öğretimi Açısından Önemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (21), s 2146-9199.
  • Hançer, A. H. ve Yalçın, N., (2007). Fen Eğitiminde Yapılandırmacı Yaklaşıma Dayalı Bilgisayar Destekli Öğrenmenin Bilgisayara Yönelik Tutuma Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 549-560.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Koç, A. ve Böyük, U. (2012). Basit Malzemelerle Yapılan Deneylerin Fene Yönelik Tutuma Etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(4),102-118.
  • MEB. (2013a). İlköğretim Kurumları İlkokullar Ve Ortaokullar Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Milli Eğitim Bakanlığı Ankara.
  • MEB. (2013b). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Bilim Uygulamaları Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Milli Eğitim Bakanlığı Ankara.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde sistem dinamiği yaklaşımının tutuma, başarıya ve farklı becerilere etkisinin araştırılması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 322s.
  • Öztürk, G. (2007). Öğrencilerin basit malzemelerle yaptıkları deneylerin kuvvet-enerji kavramını öğrenmelerine ve fene karşı tutumlarına etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Sinan, O., Şardağ, M., Salifoğlu, A., Çakır, C. ve Karabacak, Ü. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Tutumları ve Özyeterliliklerinin İncelenmesi, NEF-EFMED 8(1), 68-100.
  • Ural Keleş, P., Haşıloğlu, M. A., Aydın, S., ve Öner, A. (2016). The Impact Of Elective Application Of Science Lessons On Sciences Courses: A Qualitative Study Of 6th Grade Students. Participatory Educational Research (Per) Special Issue-II, 143-156.
  • URL-1: http://www.fenokulu.net/portal/ Erişim tarihi 10.12.2016. URL-2: http://www.eba.go v.tr/ 19447 Erişim tarihi 10.12.2016.
  • Yalçın, E. (2010). 5E Öğrenme yönteminin 8. sınıf öğrencilerinin yaşamımızdaki elektrik konusunu anlamalarına ve fene yönelik tutumlarına etkisi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. ve Temur, A. (2005). İlköğretim fen laboratuarı için tutum anketi geliştirilmesi ve uygulanması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 23-37.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Pınar Ural Keleş

Ayşegül Öner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ural Keleş, P., & Öner, A. (2017). SEÇMELİ BİLİM UYGULAMALARI DERSİNİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN TUTUMUNA ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 3(1), 13-22.
e-ISSN: 2458-8628