Elective Science Applications Course is
one of the elective courses which Ministry of National Education (MONE) added
it to weekly time Schedule of secondary schools since 2012-2013 academic year. This study has been conducted to determine the effect of Elective Science Applications course
on 7th grade students' attitude towards science. The study data were collected with
semi-experimental method. The sample of the study consists of 212 7th grade
students who were in
the same demographic ballpark. In the study 107 students who had Elective Science Applications (ESA)
course were administrated as experimental group
and 105 students who didn't have were chosen as control group. Within the framework of thirty-three weeks lasted study, 21
already scheduled educational
attainments of Elective Science Applications course which has no a teacher’s
guidebook and a course book for instructors tried to be given the students in the experimental
group. In the study as a data collection tool a attitude
towards science test taken
from litearture and was used. The Cronbach Alfa coefficient of the attitude
towards science test
recalculated and was found .80. The obtained data were analyzed using independent t-test. In the study it is concluded that the
Elective Science Applications course has a significant effect on 7th
grade students’ attitude
towards science (p=.001<.05).
Elective science applications courses 7th grade students attitude towards science
Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2012-2013 eğitim öğretim yılından
ortaokulların haftalık ders programına eklediği seçmeli derslerden biride
seçmeli bilim uygulamaları dersidir. Bu çalışma; seçmeli bilim uygulamaları
dersinin 7. sınıf öğrencilerinin fene yönelik tutumuna etkisini belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Çalışmada veriler yarı deneysel yöntemle toplanmıştır.
Araştırmanın örneklemini, Ağrı il merkezinde, benzer demografik özelliklere
sahip, iki ortaokulda öğrenim gören 212 yedinci sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışmada seçmeli bilim uygulamaları dersini almayan 105
yedinci sınıf öğrencisi “kontrol grubu” seçmeli bilim uygulamaları dersini alan
107 yedinci sınıf öğrencisi “deney grubu” olarak kabul edilmiştir. Otuz üç
hafta süren araştırma kapsamında, ders kitabı ve öğretmen kılavuz kitabı
olmayan seçmeli bilim uygulamaları dersinin, öğretim programında yer alan 21
kazanımı, araştırmacılar tarafından belirlenen etkinliklerle verilmeye
çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, literatürden alınan ve
Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.80 olarak yeniden hesaplanan fene yönelik
tutum ölçeği testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler bağımsız t-testi
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin fene
yönelik tutumlarına seçmeli bilim uygulamaları dersinin anlamlı bir etkisi
olduğu sonucuna varılmıştır (p=.001<.05).
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |