The purpose of this research is to determine the educational software interface design choices of secondary school students and make suggestions for educational software designers. Computer Assisted Instruction (CAI) applications like e-learning have some limitations to meet the needs and individual preferences of students. It is also thought that the CAI implementations, which allow students to organize the learning environment according to their individual needs, are more qualified. In this context, a flexible / manageable interface system was developed in the research, giving students the opportunity to design an interface that is convenient and comfortable for them. The sample group of the study consisted of 322 students from the 5th, 6th, 7th and 8th grade students who were studying in the spring semester of 2017-2018 in the two secondary schools in the province of Çanakkale. When the interface selections of the students were examined, the participants mostly selected light and pastel background colors and dark and cold fore colors. It is preferred by menus students consisting of "oblique oval" buttons. Participants mostly preferred the menus, which consisted of the selected buttons, to be placed on top of the contents.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin eğitim yazılımı arayüz tasarımı seçimlerini belirleyerekeğitim yazılımı tasarımcıları için önerilerde bulunmaktır. E-Öğrenme gibi Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ) uygulamalarının, öğrencilerin gereksinimlerini ve bireysel tercihlerini karşılamak için bazı sınırlıkları bulunmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına göre öğrenme ortamını düzenlemelerini sağlayan BDÖ uygulamalarının daha nitelikli olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda, araştırmada esnek / yönetilebilir bir arayüz sistemi geliştirilerek öğrenciler kendileri için uygun ve rahat olan arayüz tasarımı yapma şansı verilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu Çanakkale ilinde bulunan iki ortaokulda 2017-2018 bahar döneminde öğrenimlerini sürdürmekte olan 5., 6. 7., ve 8. Sınıf seviyelerinden 322 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin yaptıkları arayüz seçimleri incelendiği zaman, katılımcılar çoğunlukla açık ve pastel arka plan renkleri ve koyu ve soğuk yazı renkleri seçmişlerdir. “Eğik Oval” butonlardan oluşan menüler öğrenciler tarafından tercih edilmiştir. Katılımcılar çoğunlukla en butonlardan oluşan menülerin içeriğin üst kısmında yer almasını tercih etmişlerdir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 4, Sayı 2 |