Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ E-LEARNING INTERFACE DESIGN CHOICES

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 68 - 82, 30.09.2018

Öz



The purpose of this research is to
determine the educational software interface design choices of secondary school
students and make suggestions for educational software designers
. Computer Assisted Instruction (CAI) applications like e-learning have
some limitations to meet the needs and individual preferences of students. It
is also thought that the CAI implementations, which allow students to organize
the learning environment according to their individual needs, are more
qualified. In this context, a flexible / manageable interface system was
developed in the research, giving students the opportunity to design an
interface that is convenient and comfortable for them. The sample group of the
study consisted of 322 students from the 5th, 6th, 7th and 8th grade students
who were studying in the spring semester of 2017-2018 in the two secondary
schools in the province of Çanakkale. When the interface selections of the
students were examined, the participants mostly selected light and pastel
background colors and dark and cold fore colors. It is preferred by menus
students consisting of "oblique oval" buttons. Participants mostly
preferred the menus, which consisted of the selected buttons, to be placed on
top of the contents.




Kaynakça

  • Ally, M. (2004). Foundations of educational theory for online learning. Theory and practice of online learning, 2, 15-44.
  • Altun, E., Ünal, Ö., Uysal, E., Göktaş, S ve Harmanlı Z. (1999). Elektronik Ekranda Renk ve Biçem Tasarımı: Farklı Cinsiyet ve Kişilikteki Öğrencilerin Renk, Metin, Grafik Boyut ve Biçemi Tercihleri. I. Uluslararası Katılımlı Eğitimde Bilgi Teknolojileri Sempozyumu. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Atasoy, B. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretim Ortamlarında Farklı Bilişsel Stillere Sahip Öğrencilerin Öğrenme Stratejilerini Kullanma Durumlarının Akademik Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bernard, M., Mills, M., Frank, T., & McKown, J. (2001). Which fonts do children prefer to read online. Usability News, 3(1), 2001.
  • Bernard, M., & Hamblin, C. (2003). Cascading versus indexed menu design. Usability News, 5(1).
  • Bhattacharyya, D., Chowdhury, B., Chatterjee, T., Pal, M., & Majumdar, D. (2014). Selection of character/background colour combinations for onscreen searching tasks: An eye movement, subjective and performance approach. Displays, 35(3), 101-109.
  • Bilgiç, E. Ş. (2005). E-öğretim tasarım süreci: Bir materyalin kullanışlılığına ilişkin katılımcı görüşleri. Yayımlanmamış Uzman Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bonnardel, N., Piolat, A., & Le Bigot, L. (2011). The impact of colour on Website appeal and users’ cognitive processes. Displays, 32(2), 69-80.
  • Braun, C. C., Mine, P. B., & Silver, N. C. (1995). The influence of color on warning label perceptions. International Journal of Industrial Ergonomics, 15(3), 179-187.
  • Burdurlu, B., Elibol C. ve Kılıç, Y. (2006). Okul Öncesi Çocuk Oyuncaklarının Malzeme Kullanımı ve 46 Yaş Çocuklarının Renk Tercihi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 3(9), 35-43.
  • Clariana, R. B. (2004). An interaction of screen colour and lesson task in CAL. British Journal of Educational Technology, 35(1), 35-43.
  • Çakallıoğlu, S. N. (2008). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı fen bilgisi öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E., & Yakut, G. (2013). Uzaktan Eğitim Ders İçeriklerinde Bilişsel Ergonomi ve Kullanilabilirlik. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 233-246.
  • Demir, Ü. (2004). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin eğitsel yazılım ekran tasarım seçimlerinin ve ekran tasarımında dikkat ettikleri noktaların değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dzulkifli, M. A., & Mustafar, M. F. (2013). The influence of colour on memory performance: A review. The Malaysian journal of medical sciences: MJMS, 20(2), 3.
  • Entwistle, N. J. (2013). Styles of learning and teaching: An integrated outline of educational psychology for students, teachers and lecturers. David Fulton Publishers.Entwistle, N., & Ramsden, P. (2015). Understanding student learning (Routledge revivals). Routledge.Groissboeck, W., Lughofer, E., & Thumfart, S. (2010). Associating visual textures with human perceptions using genetic algorithms. Information Sciences, 180(11), 2065-2084.
  • Greco, M., Stucchi, N., Zavagno, D., & Marino, B. (2008). On the portability of computer-generated presentations: The effect of text-background color combinations on text legibility. Human factors, 50(5), 821-833.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 309-325.
  • Haag, B.B. and Snetsigner, W. (1993). Aesthetics and screen design: An integration of principles. Readings from the Annual Conference of International Visual Literacy Association, 92-97.
  • Hall, R. H., & Hanna, P. (2004). The impact of web page text-background colour combinations on readability, retention, aesthetics and behavioural intention. Behaviour & information technology, 23(3), 183-195.
  • Hassan, S., & Li, F. (2005). Evaluating the usability and content usefulness of web sites: a benchmarking approach. Journal of Electronic Commerce in Organizations (JECO), 3(2), 46-67.
  • Hill, A. L. (1997). Readability of screen displays with various foreground-background color combinations, font styles, and font types. In Proceedings of the Eleventh National Conference on Undergraduate Research (pp. 742-746).
  • Humar, I., & Gradis, M. (2008). The impact of color combinations on the legibility of a Web page text presented on CRT displays. International journal of industrial ergonomics, 38(11-12), 885-899.
  • Kılıçer, K., Çoklar, A. N., & Odabaşı, H. F. (2007). Teknoloji Tabanlı Çoklu Ortam Uygulamalarının Tasarımı: Bilişsel Ergonomi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Lefkoşe, KKTC.
  • Knuth, R. A., & Cunningham, D. J. (1993). Tools for constructivism. In Designing environments for constructive learning (pp. 163-188). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Kutluca, T., & Birgin, O. (2007). Doğru Denklemi Konusunda Geliştirilen Bilgisayar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2).
  • Lin, C. C. (2003). Effects of contrast ratio and text color on visual performance with TFT-LCD. International Journal of Industrial Ergonomics, 31(2), 65-72.
  • Michael, J. (2006). Where's the evidence that active learning works?. Advances in physiology education, 30(4), 159-167.
  • Nielsen, J. (1999). Designing web usability: The practice of simplicity. New Riders Publishing.
  • Norman, D. A. (2004). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. Basic Civitas Books.
  • Ou, L. C., Luo, M. R., Woodcock, A., & Wright, A. (2004). A study of colour emotion and colour preference. Part I: Colour emotions for single colours. Color Research & Application, 29(3), 232-240.
  • Özdener, N., & Erdoğan, B. (2001). Bilgisayar destekli eğitimde kullanım amaçlı bir simülasyonun tasarlanması ve geliştirilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 235-241.
  • Pashler, H., Rohrer, D., Cepeda, N. J., & Carpenter, S. K. (2007). Enhancing learning and retarding forgetting: Choices and consequences. Psychonomic bulletin & review, 14(2), 187-193.
  • Sampson, D., Karagiannidis, C., & Cardinali, F. (2002). An architecture for web-based e-learning promoting re-usable adaptive educational e-content. Educational Technology & Society, 5(4), 27-37.
  • Schenkman, B. N., & Jönsson, F. U. (2000). Aesthetics and preferences of web pages. Behaviour & Information Technology, 19(5), 367-377.
  • Shieh, K. K., & Lin, C. C. (2000). Effects of screen type, ambient illumination, and color combination on VDT visual performance and subjective preference. International Journal of Industrial Ergonomics, 26(5), 527-536.
  • Tractinsky, N., Katz, A. S., & Ikar, D. (2000). What is beautiful is usable. Interacting with computers, 13(2), 127-145.
  • Troiano, L., & Birtolo, C. (2014). Genetic algorithms supporting generative design of user interfaces: Examples. Information Sciences, 259, 433-451.
  • Uludağ, Z., & Odacı, H. (2002). Eğitim öğretim faaliyetlerinde fiziksel mekân. Milli Eğitim Dergisi, 29, 153-154.
  • Uyangör, S. M., & Dikkartın, F. T. (2009). 4MAT öğretim modelinin öğrencilerin erişileri ve öğrenme stillerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2).
  • Van Schaik, P., & Ling, J. (2003). The effect of link colour on information retrieval in educational intranet use. Computers in Human Behavior, 19(5), 553-564.
  • Wilkins, A. J. (2003). Reading through colour: How coloured filters can reduce reading difficulty, eye strain, and headaches (Vol. 70). Chichester: John Wiley & Sons.
  • Wu, J. H., & Yuan, Y. (2003). Improving searching and reading performance: the effect of highlighting and text color coding. Information & Management, 40(7), 617-637.
  • Yaşar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde görsel materyal kullanımı ile coğrafya konularının eğitimi ve öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 163, 204-215.

THE EVALUATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ E-LEARNING INTERFACE DESIGN CHOICES

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 68 - 82, 30.09.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı,
ortaokul öğrencilerinin eğitim yazılımı arayüz tasarımı seçimlerini
belirleyerekeğitim yazılımı tasarımcıları için önerilerde bulunmaktır. E-Öğrenme
gibi Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ) uygulamalarının, öğrencilerin
gereksinimlerini ve bireysel tercihlerini karşılamak için bazı sınırlıkları
bulunmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına göre öğrenme
ortamını düzenlemelerini sağlayan BDÖ uygulamalarının daha nitelikli olduğu
düşünülmektedir. Bu bağlamda, araştırmada esnek / yönetilebilir bir arayüz
sistemi geliştirilerek öğrenciler kendileri için uygun ve rahat olan arayüz
tasarımı yapma şansı verilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu Çanakkale
ilinde bulunan iki ortaokulda 2017-2018 bahar döneminde öğrenimlerini
sürdürmekte olan 5., 6. 7., ve 8. Sınıf seviyelerinden 322 öğrenci
oluşturmuştur. Öğrencilerin yaptıkları arayüz seçimleri incelendiği zaman,
katılımcılar çoğunlukla açık ve pastel arka plan renkleri ve koyu ve soğuk yazı
renkleri seçmişlerdir. “Eğik Oval” butonlardan oluşan menüler öğrenciler
tarafından tercih edilmiştir. Katılımcılar çoğunlukla en butonlardan oluşan
menülerin içeriğin üst kısmında yer almasını tercih etmişlerdir.




Kaynakça

  • Ally, M. (2004). Foundations of educational theory for online learning. Theory and practice of online learning, 2, 15-44.
  • Altun, E., Ünal, Ö., Uysal, E., Göktaş, S ve Harmanlı Z. (1999). Elektronik Ekranda Renk ve Biçem Tasarımı: Farklı Cinsiyet ve Kişilikteki Öğrencilerin Renk, Metin, Grafik Boyut ve Biçemi Tercihleri. I. Uluslararası Katılımlı Eğitimde Bilgi Teknolojileri Sempozyumu. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Atasoy, B. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretim Ortamlarında Farklı Bilişsel Stillere Sahip Öğrencilerin Öğrenme Stratejilerini Kullanma Durumlarının Akademik Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bernard, M., Mills, M., Frank, T., & McKown, J. (2001). Which fonts do children prefer to read online. Usability News, 3(1), 2001.
  • Bernard, M., & Hamblin, C. (2003). Cascading versus indexed menu design. Usability News, 5(1).
  • Bhattacharyya, D., Chowdhury, B., Chatterjee, T., Pal, M., & Majumdar, D. (2014). Selection of character/background colour combinations for onscreen searching tasks: An eye movement, subjective and performance approach. Displays, 35(3), 101-109.
  • Bilgiç, E. Ş. (2005). E-öğretim tasarım süreci: Bir materyalin kullanışlılığına ilişkin katılımcı görüşleri. Yayımlanmamış Uzman Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bonnardel, N., Piolat, A., & Le Bigot, L. (2011). The impact of colour on Website appeal and users’ cognitive processes. Displays, 32(2), 69-80.
  • Braun, C. C., Mine, P. B., & Silver, N. C. (1995). The influence of color on warning label perceptions. International Journal of Industrial Ergonomics, 15(3), 179-187.
  • Burdurlu, B., Elibol C. ve Kılıç, Y. (2006). Okul Öncesi Çocuk Oyuncaklarının Malzeme Kullanımı ve 46 Yaş Çocuklarının Renk Tercihi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 3(9), 35-43.
  • Clariana, R. B. (2004). An interaction of screen colour and lesson task in CAL. British Journal of Educational Technology, 35(1), 35-43.
  • Çakallıoğlu, S. N. (2008). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı fen bilgisi öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E., & Yakut, G. (2013). Uzaktan Eğitim Ders İçeriklerinde Bilişsel Ergonomi ve Kullanilabilirlik. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 233-246.
  • Demir, Ü. (2004). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin eğitsel yazılım ekran tasarım seçimlerinin ve ekran tasarımında dikkat ettikleri noktaların değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dzulkifli, M. A., & Mustafar, M. F. (2013). The influence of colour on memory performance: A review. The Malaysian journal of medical sciences: MJMS, 20(2), 3.
  • Entwistle, N. J. (2013). Styles of learning and teaching: An integrated outline of educational psychology for students, teachers and lecturers. David Fulton Publishers.Entwistle, N., & Ramsden, P. (2015). Understanding student learning (Routledge revivals). Routledge.Groissboeck, W., Lughofer, E., & Thumfart, S. (2010). Associating visual textures with human perceptions using genetic algorithms. Information Sciences, 180(11), 2065-2084.
  • Greco, M., Stucchi, N., Zavagno, D., & Marino, B. (2008). On the portability of computer-generated presentations: The effect of text-background color combinations on text legibility. Human factors, 50(5), 821-833.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 309-325.
  • Haag, B.B. and Snetsigner, W. (1993). Aesthetics and screen design: An integration of principles. Readings from the Annual Conference of International Visual Literacy Association, 92-97.
  • Hall, R. H., & Hanna, P. (2004). The impact of web page text-background colour combinations on readability, retention, aesthetics and behavioural intention. Behaviour & information technology, 23(3), 183-195.
  • Hassan, S., & Li, F. (2005). Evaluating the usability and content usefulness of web sites: a benchmarking approach. Journal of Electronic Commerce in Organizations (JECO), 3(2), 46-67.
  • Hill, A. L. (1997). Readability of screen displays with various foreground-background color combinations, font styles, and font types. In Proceedings of the Eleventh National Conference on Undergraduate Research (pp. 742-746).
  • Humar, I., & Gradis, M. (2008). The impact of color combinations on the legibility of a Web page text presented on CRT displays. International journal of industrial ergonomics, 38(11-12), 885-899.
  • Kılıçer, K., Çoklar, A. N., & Odabaşı, H. F. (2007). Teknoloji Tabanlı Çoklu Ortam Uygulamalarının Tasarımı: Bilişsel Ergonomi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Lefkoşe, KKTC.
  • Knuth, R. A., & Cunningham, D. J. (1993). Tools for constructivism. In Designing environments for constructive learning (pp. 163-188). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Kutluca, T., & Birgin, O. (2007). Doğru Denklemi Konusunda Geliştirilen Bilgisayar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2).
  • Lin, C. C. (2003). Effects of contrast ratio and text color on visual performance with TFT-LCD. International Journal of Industrial Ergonomics, 31(2), 65-72.
  • Michael, J. (2006). Where's the evidence that active learning works?. Advances in physiology education, 30(4), 159-167.
  • Nielsen, J. (1999). Designing web usability: The practice of simplicity. New Riders Publishing.
  • Norman, D. A. (2004). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. Basic Civitas Books.
  • Ou, L. C., Luo, M. R., Woodcock, A., & Wright, A. (2004). A study of colour emotion and colour preference. Part I: Colour emotions for single colours. Color Research & Application, 29(3), 232-240.
  • Özdener, N., & Erdoğan, B. (2001). Bilgisayar destekli eğitimde kullanım amaçlı bir simülasyonun tasarlanması ve geliştirilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 235-241.
  • Pashler, H., Rohrer, D., Cepeda, N. J., & Carpenter, S. K. (2007). Enhancing learning and retarding forgetting: Choices and consequences. Psychonomic bulletin & review, 14(2), 187-193.
  • Sampson, D., Karagiannidis, C., & Cardinali, F. (2002). An architecture for web-based e-learning promoting re-usable adaptive educational e-content. Educational Technology & Society, 5(4), 27-37.
  • Schenkman, B. N., & Jönsson, F. U. (2000). Aesthetics and preferences of web pages. Behaviour & Information Technology, 19(5), 367-377.
  • Shieh, K. K., & Lin, C. C. (2000). Effects of screen type, ambient illumination, and color combination on VDT visual performance and subjective preference. International Journal of Industrial Ergonomics, 26(5), 527-536.
  • Tractinsky, N., Katz, A. S., & Ikar, D. (2000). What is beautiful is usable. Interacting with computers, 13(2), 127-145.
  • Troiano, L., & Birtolo, C. (2014). Genetic algorithms supporting generative design of user interfaces: Examples. Information Sciences, 259, 433-451.
  • Uludağ, Z., & Odacı, H. (2002). Eğitim öğretim faaliyetlerinde fiziksel mekân. Milli Eğitim Dergisi, 29, 153-154.
  • Uyangör, S. M., & Dikkartın, F. T. (2009). 4MAT öğretim modelinin öğrencilerin erişileri ve öğrenme stillerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2).
  • Van Schaik, P., & Ling, J. (2003). The effect of link colour on information retrieval in educational intranet use. Computers in Human Behavior, 19(5), 553-564.
  • Wilkins, A. J. (2003). Reading through colour: How coloured filters can reduce reading difficulty, eye strain, and headaches (Vol. 70). Chichester: John Wiley & Sons.
  • Wu, J. H., & Yuan, Y. (2003). Improving searching and reading performance: the effect of highlighting and text color coding. Information & Management, 40(7), 617-637.
  • Yaşar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde görsel materyal kullanımı ile coğrafya konularının eğitimi ve öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 163, 204-215.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ümit Demir 0000-0003-4899-4895

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Kabul Tarihi 24 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, Ü. (2018). THE EVALUATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ E-LEARNING INTERFACE DESIGN CHOICES. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 4(2), 68-82.
e-ISSN: 2458-8628