Coğrafi işaret Cİ bir ürünü gösteren yer adıdır. Ürün, bu yer adıyla tanınmış, onunla özdeşleşmiş ve onunla çağrılan bir üründür. Yöresel ürünler olarak adlandırılan bu ürünlerin ortak özellikleri, tipik ve çok kaliteli olmaları, belirli bir bilinirliğe ve şöhrete sahip bulunmalarıdır. Bu ürünler tüm dünyada yasal düzenlemelerle koruma altına alınmışlardır. Koruma Cİ tescili yoluyla gerçekleşmektedir. Üreticiler için yüksek satış fiyatları sağlayan, tüketiciler için ürünlerin kalite güvencesi olan, kırsal kalkınmanın kaldıraçları ve yöresel beceri ve geleneklerin koruma araçları olan Cİ günümüzde artık küresel bir olgu olarak kabul edilmektedir.Türkiye Nisan 1994’te imzalanan ve Cİ’yi bir fikri mülkiyet hakkı olarak tanımlayan TRIPS Anlaşması'ndan hemen sonra 1995 tarih ve 555 sayılı "Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname"yi KHK , uygulamaya geçirmiştir. Bu KHK yerini 10 Ocak 2017 tarihinde uygulamaya konan 6769 sayılı "Sınai Mülkiyet Kanunu"na bırakmıştır.Türkiye yöresel ürünler potansiyeli son derecede yüksek, eşsiz bir ülke olup bu potansiyelin ideal bir Cİ sistemi ile değerlendirilmesi Türk ekonomisine çok önemli açılımlar sağlayacaktır.Bu çalışmanın amacı; AB ülkelerinde yüksek lisans programlarına konu olan, ancak Türkiye’de üzerinde kısıtlı çalışmanın bulunduğu Cİ gibi çok önemli ve çok disiplinli bir konuyu okuyucuyla buluşturmak, AB ve Türkiye uygulamalarını inceleyerek ülkemizle ilgili sorunları belirlemek ve çözüm önerileri sunmaktır
Coğrafi İşaret ler Avrupa Birliği Yöre Yöresel Ürün Köken Adlandırması
Geographical indication is the name of a place that points to a specific product. The product is popularized with the name of the locality, identified with the locality and called with the name of that locality. Common characteristics through use of geographical indication registration. Geographical indications that enable high sales price for producers that provide product quality assurance for consumers, that are instruments for rural development and that protect local know-how and traditions are nowadays accepted as a global phenomenon.Turkey as a signatory to the TRIPS agreement in April 1994 which defines GI as a property right have immediately materialized the legal requirements in 1995 by issuing the Decree Law No. 555 namely "Protection of Geographical Indications". The Decree Law was replaced by the "Industrial Property Law No. 6769" on 10thJanuary 2017. Turkey is a country with unique and high local products potential and protection and valuation of this potential by an efficient working GI system would bring important opportunities to Turkish economy. The aim of this study is; to introduce readers the very important and multidisciplinary concept of GIs which are subject to many post graduate studies in the EU countries but which finds only a limited place in research in Turkey, to investigate GI implementations in the EU and Turkey for diagnosing related problems in Turkey and suggesting possible solutions
Geographical Indication European Union Region Local Product Label of Origin Origin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 15 |