The aim of the study is to examine the loyalty buses, which mediate
the visibility of the artist image in the public sphere, in the context of
photographic image. The study is based on qualitative research and
the data were obtained through document analysis. The visuals of
the research were analyzed through descriptive content analysis.
Although the universe of the study is the buses designed in the
years between 2023-2025, the limitation of the study is determined
as the buses providing public transportation services in Istanbul. In
line with the findings, 8 buses designed in memory of 7 artists,
including Hulusi Kentmen, Barış Manço, Adile Naşit, Neşet Ertaş
Ferdi Tayfur, Edip Akbayram and Volkan Konak, were reached. While
2 of the buses designed within the scope of the project were
designed to commemorate the birth anniversary of the artists, the
design of 6 of the buses was based on the year of their death. The
service period of the vehicles was determined as 1 week each for 5
vehicles, while these periods were envisaged as 15 days for 3
vehicles. Although all of the designs were implemented as bus
projects, in memory of 3 artists, their songs were played on the
nostalgic tram. It was concluded that the loyalty buses, which
emerged as a photographic image of respect for art and artists, are
not only a means of transportation, but also a visual culture object
that gives visibility to the image of the artist in the public space.
Çalışmanın amacı, sanatçı imgesinin kamusal alanda
görünürlük kazanmasına aracılık eden vefa otobüslerini,
fotografik imge bağlamında incelemektir. Çalışma nitel
araştırma esasıyla oluşturulmuş ve verilere doküman
incelemesiyle ulaşılmıştır. Araştırmanın görselleri ise betimsel
içerik analiziyle irdelenmiştir. Çalışmanın evreni 2023-2025
arası yıllarda tasarlanan otobüsler olmakla birlikte sınırlılığı
İstanbul özelinde toplu taşıma hizmeti sunan otobüsler olarak
belirlenmiştir. Bulgular doğrultusunda Hulusi Kentmen, Barış
Manço, Adile Naşit, Neşet Ertaş Ferdi Tayfur, Edip Akbayram
ve Volkan Konak olmak üzere 7 sanatçı anısına tasarlanan 8
otobüse ulaşılmıştır. Proje kapsamında tasarlanan
otobüslerden 2’si sanatçıların doğum yıl dönümü anısına
tasarlanmışken 6’sının tasarımında vefat yılları referans
alınmıştır. Araçların hizmette bulunma süresi 5 araç için 1’er
hafta olarak belirlenmişken 3 araç için bu süreler 15 gün
olarak öngörülmüştür. Tasarımların tamamı otobüs projesi
olarak uygulamaya geçmiş olmasına rağmen 3 sanatçı anısına
ayrıca nostaljik tramvayda kendilerine ait şarkılar çalınmıştır.
Sanata ve sanatçıya duyulan saygının fotografik imgesi olarak
ortaya çıkan vefa otobüslerinin ulaşım aracı olmaktan öte
sanatçı imgesine kamusal alanda görünürlük kazandıran
görsel kültür nesnesi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması |
Bölüm | Derleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2 |
UFU SOBED açık erişimli, CC BY-NC (Non-Commercial) lisanslıdır.