Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bibliometric Analysis of Graduate Theses Containing the Phenomenon of “Marketing Communication” in the Council of Higher Education (CoHE) National Thesis Center Database

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 19 - 32, 31.03.2025
https://doi.org/10.54821/uiecd.1616516

Öz

The research was carried out to bibliometric analyze the theses registered in the database of the National Thesis Center of CoHE and with the phenomenon of “Marketing Communication” in their name. This discipline is evolving alongside technology. The study sequentially addresses the scope of marketing communication, previous studies related to the topic in the literature, and the research findings obtained through analyses. The research is significant as it may guide future studies in the context of graduate theses. The data for the study were obtained from the thesis index information pages prepared by the CoHE National Thesis Center. The data collected in the research were evaluated bibliometrically in the context of descriptive statistics as part of content analysis. It is believed that the findings obtained will shed light on other studies to be conducted in the relevant discipline and assist in determining thesis topics.

Kaynakça

  • Barker, R. (2013). Strategic integrated communication: An alternative perspective of integrated marketing communication?. Communicatio, 39(1), 102-121. https://doi.org/10.1080/02500167.2013.741071
  • Başok Yurdakul, N. (2007). Bütünleşik pazarlama iletişiminde stratejik pazarlamanın önemi. Yeni Düşünceler, 2, 309-324.
  • Choudhri, A. F., Siddiqui, A., Khan, N. R., & Cohen, H. L. (2015). Understanding bibliometric parameters and analysis. RadioGraphics, 35(3), 736-746. https://doi.org/10.1148/rg.2015140036
  • Çatı, K., & Alpay, C. (2019). Türkiye’de internet aracılı pazarlama kavramları konusunda yazılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 375-392.
  • Çelik, O., & Canoğlu, M. (2019). Ulakbim veri tabanında sürdürülebilir ve çevreci pazarlama konusunda yayınlanmış makalelerin bibliyometrik analizi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(3), 25-36. https://doi.org/10.35379/cusosbil.634679
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö., & Gürbüz, C. (2018). Pazarlama ve pazarlama araştırmaları dergisi’nin bibliyometrik analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 1-23.
  • Denktaş Şakar, G., & Cerit, A. G. (2013). Uluslararası alan indekslerinde Türkiye pazarlama yazını: Bibliyometrik analizler ve nitel bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 37-62.
  • Donthu, N., Kumar, S., Paul, J., Pattnaik, D., & Strong, C. (2022). A retrospective of the Journal of Strategic Marketing from 1993 to 2019 using bibliometric analysis. Journal of Strategic Marketing, 30(3), 239-259. https://doi.org/10.1080/0965254X.2020.1794937
  • Dipa, A. K., Mayasari, Khang, N. T., Poedjadi, M. R., & Priyatna, C. C. (2024). Marketing communication in ASEAN: A bibliometric analysis. Jurnal Kajian Komunikasi, 12(2), 285-299. https://doi.org/10.24198/jkk.v12i2.57783
  • Durmuş Şenyapar, H. N. (2024). The digital transformation: The forty years of marketing communication research. Cankırı Karatekin University Journal of the Faculty of Economics and Administrative Sciences, 14(1), 197-229. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1377357
  • Erciş, M. S. (2010). Pazarlama iletişiminde temel yaklaşımlar, First Edition, Nobel Yayın Dağıtım Tic.Ltd.Şti., Ankara.
  • Eren, A., & Eren, D. (2020). Pazarlama literatüründe elektronik ağızdan ağıza iletişimin bibliyometrik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2515-2530. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.990
  • Erkan, İ. (2020). Dijital pazarlamanın dünü, bugünü ve geleceği: Bibliyometrik bir analiz. Akademik Hassasiyetler, 7(13), 149-168.
  • Gökaliler, E. (2015). Dijital çağda değişen pazarlama iletişimi yaklaşımları: Gerçek zamanlı pazarlama. İletişim Çalışmaları, 295-306.
  • Guerrero-Velástegui, C. A., Infante-Paredes, R., Mejía-Vayas, C., & Silva-Arcos, P. (2023). Bibliometric analysis based on scientific mapping in the use of digital marketing strategies. In International Conference on Technologies and Innovation (pp. 251-264). Cham: Springer Nature Switzerland.
  • Gülmez, M., Yalçıntaş, D., Kurtulgan, A., & Özbay, M. (2019). Türkiye’de pazarlama alanında yazılan doktora tezlerinin incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 59-69.
  • Hicks, D. (1999). The difficulty of achieving full coverage of international social science literature and the bibliometric consequences. Scientometrics, 44(2), 193-215. https://doi.org/10.1007/BF02457380
  • Ilgaz Sümer, S., & Eser, Z. (2006). Pazarlama karması elemanlarının evrimi. Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 165-186.
  • Kavak, B., & Kazancı Sunaoğlu, Ş. (2020). Pazarlama bilim dalında yazılmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin bibliyometrik profilinin incelenmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(4), 2997-3021. https://10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.12.1509
  • Ki, E. J., Ertem-Eray, T., & Hayden, G. (2023). A bibliyometric analysis of relationship management as a scholarly field from 1997-2022. Public Relations Review, 49(1), 102286. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2023.102286
  • Kim, J., Kang, S., & Lee, K. H. (2021). Evolution of digital marketing communication: Bibliometric analysis and network visualization from key articles. Journal of Business Research, 130, 552-563. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.043
  • Kim, I., Han, D., & Shultz, D. E. (2004). Understanding the diffusion of integrated marketing communications, Journal of Advertising Research, 44(1), 31-45. https://doi.org/10.1017/S0021849904040024
  • Kumar, S., Spais, G. S., Kumar, D., & Sureka, R. (2020). A bibliometric history of the Journal of Promotion Management (1992-2019). Journal of Promotion Management, 26(1), 97-120. https://doi.org/10.1080/10496491.2019.1685622
  • Kurnaz, A. (2021). Pazarlama disiplininde etki faktörü en yüksek üç derginin bibliyometrik analizi. 25’inci Pazarlama Kongresi Bildirileri, 30 Haziran-02 Temmuz 2021. http://pazarlama.org.tr/ppadpk-2021/index.php?menu=577, 01.01.2025.
  • Lim, W. M., & Kumar, S. (2024). Guidelines for interpreting the results of bibliometric analysis: A sensemaking approach. Global Business and Organizational Excellence, 43, 17-26. https://doi.org/10.1002/joe.22229
  • Muñoz-Leiva, F., Porcu, L., & Del Barrio-García, S. (2015). Discovering prominent themes in integrated marketing communication research from 1991 to 2012: A co-word analytic approach. International Journal of Advertising, 34(4), 678-701. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1009348
  • Öcel, Y. (2019). Türkiye’de marka ile yazılan doktora tezlerinin bibliyometrik incelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(1), 38-49. https://doi.org/10.46452/baksoder.551069
  • Qian, Y., & Sun, Y. (2021). Bibliometric analysis of literature on narrative discourse in corporate annual reports (1990–2019). Quality & Quantity, 56, 429-446. https://doi.org/10.1007/s11135-021-01135-5
  • Passas, I. (2024). Bibliometric analysis: The main steps. Encyclopedia, 4, 1014-1025. https://doi.org/10.3390/encyclopedia4020065
  • Simabur, L. A., Suwandi, S. S., Rahman, A., & Akbar A Koja, N. (2023). Exploring the research landscape of marketing communication in tourism: A bibliometric analysis. Studies in Media and Communication, 11(7), 283-296. https://doi.org/10.11114/smc.v11i7.6294
  • Topuz Savaş, A. (2020). Dijital reklamcılık kapsamında Türkiye’de yayınlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik profili. Turkish Studies, 15(8), 3807-3832. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.46076
  • Tunçel, H. (2009). Halka ilişkiler anlayışıyla bütünleşik pazarlama iletişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 35, 115-136. https://doi.org/10.17064/iüifhd.39941
  • Yılmazel, Ö. (2019). YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde büyük veri alanında kayıtlı bulunan lisansüstü tezlerin analizi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 41, 225-240. https://doi.org/10.17498/kdeniz.521696
  • Yolaç, G., & Demir N. (2004). Bütünleşik pazarlama iletişimi. Öneri, 6(21), 121-127.
  • Yong Shin, K., (2013). The executor of integrated marketing communications strategy: Marcom manager’s working model, Springer, China.
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). Dijital pazarlama: Ulusal yazının bibliyometrik analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,17, 1, 35-52.

YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabaninda Adında “Pazarlama İletişimi” Olgusu Bulunan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 19 - 32, 31.03.2025
https://doi.org/10.54821/uiecd.1616516

Öz

Araştırma, YÖK’e ait Ulusal Tez Merkezi’ndeki veri tabanında kayıtlı ve adında “Pazarlama İletişimi” olgusu bulunan tezleri bibliyometrik yönlü analiz etmek için yapılmıştır. Bu disiplin, teknoloji ile birlikte gelişim içerisindedir. Çalışmada sırasıyla pazarlama iletişiminin kapsamına, literatürde konuyla ilgili yapılmış olan çalışmalara ve analizler ile elde edilen araştırma bulgularına yer verildi. Araştırma, sonraki yapılacak çalışmalar ile lisansüstü tezlere yön vermesi açısından önem taşımaktadır. Çalışmanın verileri, YÖK Ulusal Tez Merkezi’nin hazırladığı tez dizin bilgisi sayfalarında yer alan bilgilerden sağlandı. Araştırmada elde edilen veriler, içerik analizi kapsamnda bibliyometrik olaraktanımlayıcı istatistikler bağlamında değerlendirildi. Elde edilen bulguların ilgili disiplin alanında yapılacak diğer çalışmalara ve tez konularının belirlenmesine ışık tutacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Barker, R. (2013). Strategic integrated communication: An alternative perspective of integrated marketing communication?. Communicatio, 39(1), 102-121. https://doi.org/10.1080/02500167.2013.741071
  • Başok Yurdakul, N. (2007). Bütünleşik pazarlama iletişiminde stratejik pazarlamanın önemi. Yeni Düşünceler, 2, 309-324.
  • Choudhri, A. F., Siddiqui, A., Khan, N. R., & Cohen, H. L. (2015). Understanding bibliometric parameters and analysis. RadioGraphics, 35(3), 736-746. https://doi.org/10.1148/rg.2015140036
  • Çatı, K., & Alpay, C. (2019). Türkiye’de internet aracılı pazarlama kavramları konusunda yazılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 375-392.
  • Çelik, O., & Canoğlu, M. (2019). Ulakbim veri tabanında sürdürülebilir ve çevreci pazarlama konusunda yayınlanmış makalelerin bibliyometrik analizi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(3), 25-36. https://doi.org/10.35379/cusosbil.634679
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö., & Gürbüz, C. (2018). Pazarlama ve pazarlama araştırmaları dergisi’nin bibliyometrik analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 1-23.
  • Denktaş Şakar, G., & Cerit, A. G. (2013). Uluslararası alan indekslerinde Türkiye pazarlama yazını: Bibliyometrik analizler ve nitel bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 37-62.
  • Donthu, N., Kumar, S., Paul, J., Pattnaik, D., & Strong, C. (2022). A retrospective of the Journal of Strategic Marketing from 1993 to 2019 using bibliometric analysis. Journal of Strategic Marketing, 30(3), 239-259. https://doi.org/10.1080/0965254X.2020.1794937
  • Dipa, A. K., Mayasari, Khang, N. T., Poedjadi, M. R., & Priyatna, C. C. (2024). Marketing communication in ASEAN: A bibliometric analysis. Jurnal Kajian Komunikasi, 12(2), 285-299. https://doi.org/10.24198/jkk.v12i2.57783
  • Durmuş Şenyapar, H. N. (2024). The digital transformation: The forty years of marketing communication research. Cankırı Karatekin University Journal of the Faculty of Economics and Administrative Sciences, 14(1), 197-229. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1377357
  • Erciş, M. S. (2010). Pazarlama iletişiminde temel yaklaşımlar, First Edition, Nobel Yayın Dağıtım Tic.Ltd.Şti., Ankara.
  • Eren, A., & Eren, D. (2020). Pazarlama literatüründe elektronik ağızdan ağıza iletişimin bibliyometrik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2515-2530. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.990
  • Erkan, İ. (2020). Dijital pazarlamanın dünü, bugünü ve geleceği: Bibliyometrik bir analiz. Akademik Hassasiyetler, 7(13), 149-168.
  • Gökaliler, E. (2015). Dijital çağda değişen pazarlama iletişimi yaklaşımları: Gerçek zamanlı pazarlama. İletişim Çalışmaları, 295-306.
  • Guerrero-Velástegui, C. A., Infante-Paredes, R., Mejía-Vayas, C., & Silva-Arcos, P. (2023). Bibliometric analysis based on scientific mapping in the use of digital marketing strategies. In International Conference on Technologies and Innovation (pp. 251-264). Cham: Springer Nature Switzerland.
  • Gülmez, M., Yalçıntaş, D., Kurtulgan, A., & Özbay, M. (2019). Türkiye’de pazarlama alanında yazılan doktora tezlerinin incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 59-69.
  • Hicks, D. (1999). The difficulty of achieving full coverage of international social science literature and the bibliometric consequences. Scientometrics, 44(2), 193-215. https://doi.org/10.1007/BF02457380
  • Ilgaz Sümer, S., & Eser, Z. (2006). Pazarlama karması elemanlarının evrimi. Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 165-186.
  • Kavak, B., & Kazancı Sunaoğlu, Ş. (2020). Pazarlama bilim dalında yazılmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin bibliyometrik profilinin incelenmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(4), 2997-3021. https://10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.12.1509
  • Ki, E. J., Ertem-Eray, T., & Hayden, G. (2023). A bibliyometric analysis of relationship management as a scholarly field from 1997-2022. Public Relations Review, 49(1), 102286. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2023.102286
  • Kim, J., Kang, S., & Lee, K. H. (2021). Evolution of digital marketing communication: Bibliometric analysis and network visualization from key articles. Journal of Business Research, 130, 552-563. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.043
  • Kim, I., Han, D., & Shultz, D. E. (2004). Understanding the diffusion of integrated marketing communications, Journal of Advertising Research, 44(1), 31-45. https://doi.org/10.1017/S0021849904040024
  • Kumar, S., Spais, G. S., Kumar, D., & Sureka, R. (2020). A bibliometric history of the Journal of Promotion Management (1992-2019). Journal of Promotion Management, 26(1), 97-120. https://doi.org/10.1080/10496491.2019.1685622
  • Kurnaz, A. (2021). Pazarlama disiplininde etki faktörü en yüksek üç derginin bibliyometrik analizi. 25’inci Pazarlama Kongresi Bildirileri, 30 Haziran-02 Temmuz 2021. http://pazarlama.org.tr/ppadpk-2021/index.php?menu=577, 01.01.2025.
  • Lim, W. M., & Kumar, S. (2024). Guidelines for interpreting the results of bibliometric analysis: A sensemaking approach. Global Business and Organizational Excellence, 43, 17-26. https://doi.org/10.1002/joe.22229
  • Muñoz-Leiva, F., Porcu, L., & Del Barrio-García, S. (2015). Discovering prominent themes in integrated marketing communication research from 1991 to 2012: A co-word analytic approach. International Journal of Advertising, 34(4), 678-701. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1009348
  • Öcel, Y. (2019). Türkiye’de marka ile yazılan doktora tezlerinin bibliyometrik incelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(1), 38-49. https://doi.org/10.46452/baksoder.551069
  • Qian, Y., & Sun, Y. (2021). Bibliometric analysis of literature on narrative discourse in corporate annual reports (1990–2019). Quality & Quantity, 56, 429-446. https://doi.org/10.1007/s11135-021-01135-5
  • Passas, I. (2024). Bibliometric analysis: The main steps. Encyclopedia, 4, 1014-1025. https://doi.org/10.3390/encyclopedia4020065
  • Simabur, L. A., Suwandi, S. S., Rahman, A., & Akbar A Koja, N. (2023). Exploring the research landscape of marketing communication in tourism: A bibliometric analysis. Studies in Media and Communication, 11(7), 283-296. https://doi.org/10.11114/smc.v11i7.6294
  • Topuz Savaş, A. (2020). Dijital reklamcılık kapsamında Türkiye’de yayınlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik profili. Turkish Studies, 15(8), 3807-3832. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.46076
  • Tunçel, H. (2009). Halka ilişkiler anlayışıyla bütünleşik pazarlama iletişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 35, 115-136. https://doi.org/10.17064/iüifhd.39941
  • Yılmazel, Ö. (2019). YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde büyük veri alanında kayıtlı bulunan lisansüstü tezlerin analizi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 41, 225-240. https://doi.org/10.17498/kdeniz.521696
  • Yolaç, G., & Demir N. (2004). Bütünleşik pazarlama iletişimi. Öneri, 6(21), 121-127.
  • Yong Shin, K., (2013). The executor of integrated marketing communications strategy: Marcom manager’s working model, Springer, China.
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). Dijital pazarlama: Ulusal yazının bibliyometrik analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,17, 1, 35-52.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Pazarlama (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tülin Çakır 0000-0002-7199-7579

Elif Cönk

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 9 Ocak 2025
Kabul Tarihi 24 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakır, T., & Cönk, E. (2025). Bibliometric Analysis of Graduate Theses Containing the Phenomenon of “Marketing Communication” in the Council of Higher Education (CoHE) National Thesis Center Database. International Journal of Business and Economic Studies, 7(1), 19-32. https://doi.org/10.54821/uiecd.1616516

23034



28007

BES JOURNAL- International Journal of Business and Economic Studies is licensed with Creavtive Commons (CC) Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0).