Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIRSAL TURİZM BÖLGELERİNDEKİ RESTORANLARA YÖNELİK ÇEVRİMİÇİ MÜŞTERİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ANALİZİ: EĞİRDİR ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 160 - 175, 13.06.2018
https://doi.org/10.29131/uiibd.421227

Öz

Günümüzde, dünya genelinde 4 milyarı aşkın kişi
internet kullanıcısı durumundadır. Son yıllarda, akıllı telefonlar ve mobil
iletişim cihazları ile kullanıcı sayısı günden güne artan internet erişimi
sayesinde, internet ortamında destinasyon, işletme veya hizmetler hakkında
yapılan çevrimiçi değerlendirmeler, potansiyel tüketicilerin satın alma
kararları üzerinde etkili olmaya başlamıştır. TripAdvisor ve benzeri internet
tabanlı uygulama ve web siteleri, ziyaretçilerin gittikleri mekân ve
işletmelerde yaşadıkları deneyimleri, diğer insanlar ile paylaşmalarına olanak
sağlamaktadır.
Bu çalışmada, bir kırsal turizm çekim merkezi olan
Eğirdir ilçesinde faaliyet gösteren ve TripAdvisor web platformunda yer alan üç
farklı balık restoranına yönelik çevrimiçi müşteri değerlendirmeleri analiz
edilmiştir. Verilerin analizi, frekans analizi, tek faktörlü ANOVA, Levene, ve
Tukey’s Post Hoc testleri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, çevrimiçi
müşteri değerlendirmeleri ile işletme, cinsiyet ve fiyat aralığı arasındaki farklılıkları
inceleyen hipotezler test edilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgulara göre;
Eğirdir ilçesinde faaliyet gösteren balık restoranı işletmeleri ile çevrimiçi
müşteri puanlamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu
tespit edilmiştir. Buna karşılık, cinsiyet ve işletmelerin uyguladığı fiyat
aralığı ile çevrimiçi müşteri puanlamaları arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyüz, A. (2013). Sosyal Medya, Müşteri Etkileşimi ve Sosyal CRM. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kınık (Eds.), Sosyal Medya Araştırmaları 1 içinde (s. 285-299), Konya, Çizgi Kitabevi.
  • Avcı, E. ve Doğan, S. (2018). E-Şikâyetler Turist Rehberleri Hakkında Ne Söylüyor?, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/ Journal of Travel and Hospitality Management, 15(1): 133-148.
  • Aydın, B. (2016), Sosyal Medyada Restoran İmajı: Tripadvisor Örneği, Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, (1)1: 13-30.
  • Bayram, M. (2017), Tüketicilerin İstanbul Restoranlarına Yönelik Algıları: Memnuniyetlerini Etkileyen Unsurların Değerlendirilmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, (5)4: 142-154
  • Bayram, M. ve Bertan S. (2015), Sosyal Medya Pazarlaması, Burhan Kılıç ve Zafer Öter (Ed.), Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar içinde (S.549-586), Beta Basım A.Ş., İstanbul.
  • Bilgin, Y. (2017), Restoran İşletmelerinde Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakatinin Ağızdan Ağıza Pazarlamaya Etkisi, İşletme Araştırmaları Dergisi, (9)4: 33-62.
  • Çuhadar, M., Özkan A. ve Çaylıkoca A. (2017), Yiyecek İçecek İşletmelerine Yönelik Çevrimiçi Müşteri Değerlendirmelerinin İncelenmesi: Isparta İli Örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 29: 33-48.
  • Çuhadar, M., Köseoğlu, S. ve Gültepe, Ö. (2018). Isparta İlindeki Konaklama İşletmelerine Yönelik Çevrimiçi Müşteri Değerlendirmelerinin İncelenmesi: Tripadvisor Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 23 (1): 227-239.
  • Dalgıç, A., Güler, O., Birdir, K. (2016). Tripadvisor.com’da Yer Alan Restoran Şikâyetlerinin Analizi: Mersin ve Hatay’da Yöresel Yiyecek Sunan Restoranlara Yönelik Journal of Tourism and Gastronomy Studies, Special Issue, 4(1): 153-173.
  • Demirkol, Ş., Kaya, F., Akın G. (2017), Yiyecek İçecek İşletmelerinde Turist Deneyimlerine Yönelik Bir Analiz: Tripadvisor Örneği, Journal of Recreation and Tourism Research, 4 (1), 60-69.
  • Doğan, S., Güngör, M.Y. ve Tanrısevdi, A. (2016). Çevrimiçi Tüketici Yorumlarının İçerik Analizi Yoluyla İncelenmesi: Kuşadası’ndaki Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Üzerinde Bir Araştırma, Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, Aralık – Sonbahar Kış Dönemi, Sayı: 9: 1-22.
  • Eren, R., Çelik M. (2017). Çevrimiçi Gastronomi İmajı: Türkiye Restoranlarının Tripadvisor Yorumlarının İçerik Analizi, Turizm Akademik Dergisi, 4 (2): 121-138Esgin, M.S. (2015). Web Teknolojileri Dünyasında Yeni Trendler. Arzu Baloğlu (Ed.), Sosyal Medya Madenciliği içinde (s. 17-60), İstanbul, Beta Basım A.Ş.
  • Gretzel, U. ve Yoo, K-H. (2017). Social Media in Hospitality and Tourism, Saurabh Kumar Dixit (Ed.) The Routledge Handbook of Consumer Behaviour in Hospitality and Tourism, içinde (s.339-346), Routledge.
  • Güngör, Yücel Güngör ve Doğan, S. (2018). Holidaycheck Web Sitesindeki Turist Değerlendirmelerine Göre Antalya ve Barselona’daki 4 ve 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (1): 74-88.
  • Höpken, W., Fuchs M., Menner T. ve Lexhagen M. (2017). Sensingthe Online Social Sphere Using a Sentiment Analytical Approach, Z. Xiang, D.R. Fesenmaier (Eds.), Analytics in Smart Tourism Design, Tourism on the Verge içinde (s.129-146). Springer International Publishing.
  • Internet World Stats (2017). https://www.internetworldstats.com/stats4.htm (erişim tarihi: 05.04.2018)
  • Kırcova, N. ve Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlama. İstanbul, Beta Basım A.Ş.Köroğlu, Ö ve Avcıkurt, C.(2015). Ağızdan Kulağa İletişim, Burhan Kılıç ve Zafer Öter (Ed.), Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar içinde (s.2-38), İstanbul, Beta Basım A.Ş.
  • Kutlu, T. Ö. (2016). Sosyal Medya ve Turizm, Hakan Yılmaz (Ed.) Turizm ve İletişim içinde (s. 185-209), Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Martin-Fuentes, E., Mateu, C., Fernandez, C. (2018a). Does Verifying Uses Influence Rankings? Analyzing Booking.Com and Tripadvisor, Tourism Analysis, (23)1: 1-15.
  • Martin-Fuentes, E., Mateu, C., Fernandez, C. (2018b). The more the merrier? Number of reviews versus score on TripAdvisor and Booking.com, International Journal of Hospitality & Tourism Administration, DOI: 10.1080/15256480.2018.1429337
  • Özaslan Y., Uygur M.U. (2014). Negatif Ağızdan Ağıza İletişim (wom) ve Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim (e-wom): Yiyecek-İçecek İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3): 69-88.
  • Yalçın, T. (2014). Yeme-içme Pazarında Dijitalle Fark Yaratanlar. Digitalage, Yıl: 6, Sayı: 78, Kasım 2014, 40-42.
  • Taştan, H., Kızılcık O. (2017), Kahramanmaraş’ta Bulunan Yiyecek İçecek İşletmelerine Yönelik Tripadvisor.com’da Paylaşılan Şikâyetlerin Sınıflandırılması, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1): 270-284.
  • Marine-Roig, E. (2017). Online Travel Reviews: A Massive Paratextual Analysis, Z. Xiang, D.R. Fesenmaier (Eds.), Analytics in Smart Tourism Design, Tourism ontheVergeiçinde (s.179-202). Springer International Publishing.
  • Wan, S. ve Law, R. (2017). Leveraging Online Reviews in the Hotel Industry, Z. Xiang, D.R. Fesenmaier (eds.) Analytics in Smart Tourism Design, Tourism on theVerge içinde (s.235-252), Springer International Publishing.
  • We are social & Hootsuite (2018). “Digital in 2018” https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018, (Erişim Tarihi: 25.04.2018)
  • Weismayer, C.,Pezenka, I. ve Han-KieGan, C. (2018). Aspect-Based Sentiment Detection: Comparing Human Versus Automated Classifications of TripAdvisor Reviews, B. Stangland J. Pesonen (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2018 içinde (s.365-380). Springer International Publishing.
  • Xiang, Z. ve Gretzel, U. (2010). Role of Social Media in Online Travel Information Search, Tourism management, 31(2): 179-188.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Çuhadar 0000-0003-0434-1550

Öykü İmge Güney 0000-0003-3318-8540

Yayımlanma Tarihi 13 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 8 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çuhadar, M., & Güney, Ö. İ. (2018). KIRSAL TURİZM BÖLGELERİNDEKİ RESTORANLARA YÖNELİK ÇEVRİMİÇİ MÜŞTERİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ANALİZİ: EĞİRDİR ÖRNEĞİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 160-175. https://doi.org/10.29131/uiibd.421227

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823