Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIKTA DİJİTAL PAZARLAMA VE DÜNYADA VE TÜRKİYE'DEKİ UYGULAMALARI

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 111 - 125, 23.12.2023
https://doi.org/10.29131/uiibd.1387179

Öz

Gelişen teknolojiler ve değişen tüketici tutum ve talepleri birçok sektörde büyük değişimlere neden olmuştur. Bu değişimde dijital teknolojiler başrol oynuyor. Dijital teknolojiler birçok sektörde kabul görürken sağlık sektörünün de bundan uzak durması düşünülemez. Dijital teknoloji sağlıkta pazarlamada köklü değişikliklere neden oldu. Hedef topluluğun fiziksel ve ruhsal sağlığı ile ilgili sorunları algılamak, bu sorunlara çözüm bulmak, nasıl fayda sağlanabileceğini anlatarak hedef topluluğu etkilemek amacıyla yapılan eylemlerin tümüne sağlık pazarlaması denir. E-sağlık ya da dijital sağlık, bilgi iletişim teknolojilerinin sağlıkla ilgili hizmet ve süreçlerde kullanımını ifade eden genelleştirici bir terim olarak kullanılmaktadır. Dijital sağlık hizmetlerinde kullanılan dijital sağlık teknolojilerinin kapsamı geniştir. Bu kapsamda dijital sağlık kayıtları, mobil sağlık hizmetleri, yapay zeka uygulamaları, giyilebilir teknolojiler ve teletıp gibi dijital teknolojiler ele alınabilir.

Kaynakça

  • Akar E. & Kayahan C. (2007). Elektronik ticaret ve elektronik iş, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Ashley, C. & Tuten, T. (2015). Creative strategies ın social media marketing: an exploratory study of branded social content and consumer engagement, Psychology & Marketing 32(1)15-27.
  • Bektaş, G. & Şimşek, F. (2016). İleri yaş sağlık turizminde mobil sağlık hizmetlerinin önemi, Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 3(4), 179-185.
  • Çalışkan, A. (2022). Örgütsel Etik İklimi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(1), 34-54. DOI: 10.29131/uiibd.1118411
  • Çetin, L. (2018). Sağlık hizmeti veren kurumlarda güncel pazarlama teknikleri, Unpublished Master’s Thesis, Cumhuriyet Üniversitesi Lisansüstü Enstitüsü, Sivas.
  • Çinibulak, M. (2019) Hastane yöneticilerinin sağlık hizmetleri pazarlamasında dijital pazarlama yaklaşımının kullanımına yönelik görüşlerinin değerlendirilme, Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, Volume: 1 Issue: 2, 21-29.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği, TRT Akademi, 1(2): 590-606.
  • Filiz, Ş. (2019). Sağlık diplomasisi açısından Türkiye’de dijital sağlık turizmi uygulamaları, E.Y. Altuntaş (Ed.), Sağlık hizmetleri uygulamalarında dijital dönüşüm (1. baskı), Eğitim Yayınevi, Konya, pp:131-159.
  • Gromenko, A. (2021). 7 points checklist for mobile health app development, https://code-care.com/blog/healthcaremobile- application-development/
  • Gümüş, S. (2017). Hizmet pazarlaması (sağlıkta güncel konular, inceleme ve deneyimler), Hiperyayın, İstanbul.
  • Horner, B. (2017). Healthcare marketing in the digital age, https://pyxl.com/resource/ healthcare-marketingdigital-age.
  • Işık, T. (2019). Türkiye’de sağlık kurumlarında dijital dönüşüm adımları, E.Y. Altuntaş (Ed.), Sağlık Hizmetleri Uygulamalarında Dijital Dönüşüm (1. baskı), Eğitim Yayınevi, Konya, pp:11-39.
  • Karagöz & Çağlar, (2011). Perakende sektöründe mobil pazarlama uygulamalarına karşı tüketici davranışlarının incelenmesi, AJIT-E / Academic Journal of Information Technology, Cilt: 2, Sayı: 4, pp:1-17.
  • Kayıkçı, M. Y. & Bozkurt, A. K. (2018). Dijital çağda z ve alpha kuşağı, yapay zekâ uygulamaları ve turizme yansımaları, Sosyal Bilimler Metinleri, pp:54-64.
  • Kingsnorth, S. (2019). Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing, Kogan Page Publishers.
  • Kritzinger, W. T. (2017). Development of a search engine marketing model using the application of a dual strategy. The Cape Peninsula University of Technology. Doctor of Technology, Informatics in the Faculty of Informatics and Design, Unpublished Doctoral Thesis, Cape Town.
  • Kosif, K. F. (2019). Kurumların dijital dönüşüm süreçlerinin incelenmesi: bir sağlık kurumu için öneri, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Enformatik ABD, Unpublished Master’s Thesis, İstanbul.
  • Llatas, C. F. , Millana, A. M., Bilbao, I. B. , Salcedo, M. T. & Salcedo, V. T. (2017). Evaluating the social media performance of hospitals in Spain: A longitudinal and comparative study, pp:1-11.
  • Mathews, S. C. , McShea, M., Hanley, C. L. , Ravitz, A. , Labrique, A. B. & Cohen, A. B. (2019). Digital health: a path to validation. NPJ Digital Medicine, 2, pp:1-9, https://doi.org/10.1038/s41746-019-0111-3.
  • Öksüz, B. & Altıntaş, V. (2017). Sağlık turizminde dijital iletişim kanallarının kullanımı, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1): pp:59-75.
  • Özen, H. (2021). Dijital sağlık hizmetlerinin sürdürülebilir kalkınma hedefleri açısından değerlendirilmesi, OPUS © Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, pp:5442- 5472.
  • Öztürk, K. (2019). Sağlık turizminde hasta hakları ve etik sorunsalı üzerine bir araştırma, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Unpublished Master’s Thesis, Ankara.
  • Peker, S. V, Giersbergen M. Y. V. & Biçersoy, G. (2018). Sağlık bilişimi ve Türkiye’de hastanelerin dijitalleşmesi, Sağlık Akademisi Kastamonu, 3(3), pp:228-267.
  • http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/saglikyonetimilt_ao/saglikturizmiyonetimi.pdf.
  • Subramaniam, R. K. , Singhal, A. & Hopkinson, P. (2019). Role of digital marketing to enhance medical tourism in hospitals of Dubai, In 2nd International Conference on Tourism Research, p:330.
  • Taiminen, H. M. & Karjaluoto, H. (2015). The usage of digital marketing channels in SMEs, Journal Of Small Business and Enterprise Development, 22(4), pp:633-651.
  • Tontuş, H. Ö. (2018). Sağlık turizmi tanıtımı ve sağlık hizmetlerinin pazarlanması ilkeleri üzerine değerlendirme, Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 3(1): pp:67-88.
  • Wernhart, A. , Gahbauer, S. & Haluza, D. (2019). eHealth and telemedicine: practices and beliefs among healthcare professionals and medical students at a medical university. Plos One, 14(2), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213067.
  • WHO, World Health Organization-a (2010). Telemedicine: Opportunities and developments in Member States. Report on the second global survey on eHealth Global Observatory for eHealth series - https://www.who.int/goe/publications/goe_telemedicine_2010.pdf
  • Yılmaz, H. & Yılmaz, N. (2022). Dünyada ve Türkiye’de dijital sağlık turizmi uygulamaları, Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 9(1), pp:64-72.
  • Yükselen, C. (2016). Pazarlama ilkeler-yönetim örnek olaylar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Zengin, B. , Ünal, A. & Taş, M. (2019). Sosyal medyanın turistlerin satın alma kararları üzerindeki etkisi: Erzincan Kemaliye örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, pp:2226-2250.

DIGITAL MARKETING IN HEALTHCARE AND ITS APPLICATIONS IN THE WORLD AND TURKEY

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 111 - 125, 23.12.2023
https://doi.org/10.29131/uiibd.1387179

Öz

Developing technologies and changing consumer attitudes and demands have caused major changes in many sectors. Some of these have disappeared and new sectors that were previously unknown or unheard of have emerged in their place. Digital technologies play the leading role in this change. While digital technologies are accepted in many sectors, it is unthinkable for the healthcare sector to stay away from this. Digital technology has caused radical changes in marketing in healthcare. The type of marketing that aims to provide services by taking advantage of all the opportunities of digitalization via the internet in order to effectively communicate the products or services of businesses and service providers to large communities is called digital marketing. All actions taken to perceive the problems related to the physical and mental health of the target community, to find solutions to these problems, and to influence the target community by explaining how benefits can be provided are called healthcare marketing. E-health or digital health is used as a generalizing term for the use of information communication technologies in health-related services and processes. The scope of digital health technologies used in digital health services is wide. In this context, digital technologies such as digital health records, mobile health services, artificial intelligence applications, wearable technologies and telemedicine can be considered.

Kaynakça

  • Akar E. & Kayahan C. (2007). Elektronik ticaret ve elektronik iş, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Ashley, C. & Tuten, T. (2015). Creative strategies ın social media marketing: an exploratory study of branded social content and consumer engagement, Psychology & Marketing 32(1)15-27.
  • Bektaş, G. & Şimşek, F. (2016). İleri yaş sağlık turizminde mobil sağlık hizmetlerinin önemi, Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 3(4), 179-185.
  • Çalışkan, A. (2022). Örgütsel Etik İklimi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(1), 34-54. DOI: 10.29131/uiibd.1118411
  • Çetin, L. (2018). Sağlık hizmeti veren kurumlarda güncel pazarlama teknikleri, Unpublished Master’s Thesis, Cumhuriyet Üniversitesi Lisansüstü Enstitüsü, Sivas.
  • Çinibulak, M. (2019) Hastane yöneticilerinin sağlık hizmetleri pazarlamasında dijital pazarlama yaklaşımının kullanımına yönelik görüşlerinin değerlendirilme, Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, Volume: 1 Issue: 2, 21-29.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği, TRT Akademi, 1(2): 590-606.
  • Filiz, Ş. (2019). Sağlık diplomasisi açısından Türkiye’de dijital sağlık turizmi uygulamaları, E.Y. Altuntaş (Ed.), Sağlık hizmetleri uygulamalarında dijital dönüşüm (1. baskı), Eğitim Yayınevi, Konya, pp:131-159.
  • Gromenko, A. (2021). 7 points checklist for mobile health app development, https://code-care.com/blog/healthcaremobile- application-development/
  • Gümüş, S. (2017). Hizmet pazarlaması (sağlıkta güncel konular, inceleme ve deneyimler), Hiperyayın, İstanbul.
  • Horner, B. (2017). Healthcare marketing in the digital age, https://pyxl.com/resource/ healthcare-marketingdigital-age.
  • Işık, T. (2019). Türkiye’de sağlık kurumlarında dijital dönüşüm adımları, E.Y. Altuntaş (Ed.), Sağlık Hizmetleri Uygulamalarında Dijital Dönüşüm (1. baskı), Eğitim Yayınevi, Konya, pp:11-39.
  • Karagöz & Çağlar, (2011). Perakende sektöründe mobil pazarlama uygulamalarına karşı tüketici davranışlarının incelenmesi, AJIT-E / Academic Journal of Information Technology, Cilt: 2, Sayı: 4, pp:1-17.
  • Kayıkçı, M. Y. & Bozkurt, A. K. (2018). Dijital çağda z ve alpha kuşağı, yapay zekâ uygulamaları ve turizme yansımaları, Sosyal Bilimler Metinleri, pp:54-64.
  • Kingsnorth, S. (2019). Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing, Kogan Page Publishers.
  • Kritzinger, W. T. (2017). Development of a search engine marketing model using the application of a dual strategy. The Cape Peninsula University of Technology. Doctor of Technology, Informatics in the Faculty of Informatics and Design, Unpublished Doctoral Thesis, Cape Town.
  • Kosif, K. F. (2019). Kurumların dijital dönüşüm süreçlerinin incelenmesi: bir sağlık kurumu için öneri, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Enformatik ABD, Unpublished Master’s Thesis, İstanbul.
  • Llatas, C. F. , Millana, A. M., Bilbao, I. B. , Salcedo, M. T. & Salcedo, V. T. (2017). Evaluating the social media performance of hospitals in Spain: A longitudinal and comparative study, pp:1-11.
  • Mathews, S. C. , McShea, M., Hanley, C. L. , Ravitz, A. , Labrique, A. B. & Cohen, A. B. (2019). Digital health: a path to validation. NPJ Digital Medicine, 2, pp:1-9, https://doi.org/10.1038/s41746-019-0111-3.
  • Öksüz, B. & Altıntaş, V. (2017). Sağlık turizminde dijital iletişim kanallarının kullanımı, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1): pp:59-75.
  • Özen, H. (2021). Dijital sağlık hizmetlerinin sürdürülebilir kalkınma hedefleri açısından değerlendirilmesi, OPUS © Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, pp:5442- 5472.
  • Öztürk, K. (2019). Sağlık turizminde hasta hakları ve etik sorunsalı üzerine bir araştırma, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Unpublished Master’s Thesis, Ankara.
  • Peker, S. V, Giersbergen M. Y. V. & Biçersoy, G. (2018). Sağlık bilişimi ve Türkiye’de hastanelerin dijitalleşmesi, Sağlık Akademisi Kastamonu, 3(3), pp:228-267.
  • http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/saglikyonetimilt_ao/saglikturizmiyonetimi.pdf.
  • Subramaniam, R. K. , Singhal, A. & Hopkinson, P. (2019). Role of digital marketing to enhance medical tourism in hospitals of Dubai, In 2nd International Conference on Tourism Research, p:330.
  • Taiminen, H. M. & Karjaluoto, H. (2015). The usage of digital marketing channels in SMEs, Journal Of Small Business and Enterprise Development, 22(4), pp:633-651.
  • Tontuş, H. Ö. (2018). Sağlık turizmi tanıtımı ve sağlık hizmetlerinin pazarlanması ilkeleri üzerine değerlendirme, Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 3(1): pp:67-88.
  • Wernhart, A. , Gahbauer, S. & Haluza, D. (2019). eHealth and telemedicine: practices and beliefs among healthcare professionals and medical students at a medical university. Plos One, 14(2), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213067.
  • WHO, World Health Organization-a (2010). Telemedicine: Opportunities and developments in Member States. Report on the second global survey on eHealth Global Observatory for eHealth series - https://www.who.int/goe/publications/goe_telemedicine_2010.pdf
  • Yılmaz, H. & Yılmaz, N. (2022). Dünyada ve Türkiye’de dijital sağlık turizmi uygulamaları, Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 9(1), pp:64-72.
  • Yükselen, C. (2016). Pazarlama ilkeler-yönetim örnek olaylar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Zengin, B. , Ünal, A. & Taş, M. (2019). Sosyal medyanın turistlerin satın alma kararları üzerindeki etkisi: Erzincan Kemaliye örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, pp:2226-2250.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Bilişimi ve Bilişim Sistemleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Çetin Yiğit 0000-0002-0840-6035

Murat Açıkgöz 0000-0002-7943-7234

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 22 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yiğit, A. Ç., & Açıkgöz, M. (2023). DIGITAL MARKETING IN HEALTHCARE AND ITS APPLICATIONS IN THE WORLD AND TURKEY. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 9(2), 111-125. https://doi.org/10.29131/uiibd.1387179

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823