Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Impact of Environmental Concern, Environmental Sensitivity, and Perceived Quality on Green Product Purchase Intention Within The Scope of Green Marketing

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 2, 91 - 105, 02.12.2025

Öz

Abstract

This study aims to examine the effects of environmental concern, environmental sensitivity, and perceived quality on consumers' intention to purchase green products within the scope of green marketing. The increasing prevalence of environmental issues today has made both individuals’ attitudes and behaviors toward the environment and companies’ eco-friendly practices more significant. Within this context, the study investigates how individuals’ environmental concerns, levels of environmental sensitivity, and perceptions of product quality influence their intention to purchase green products. A quantitative research method was adopted, and the data collected through a survey were analyzed using the SPSS program. The analysis results indicate that environmental concern, environmental sensitivity, and perceived quality positively affect consumers’ intention to purchase green products. These findings suggest that consumers consider not only environmental factors but also the perceived quality of products when choosing green products. The results underscore the importance for businesses to take consumer behavior into account when designing green marketing strategies.

Kaynakça

  • Aracı, E. (2006). Yeşil pazarlama ve işletmelerde uygulama olanakları. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Arısal, İ., ve Atalar, T. (2016). The Exploring Relationships between Environmental Concern,Collectivism And Ecological Purchase Intention. Procedia-Social And Behavioral Sciences,235, 514-521. https://pdf.sciencedirectassets.com/277811/1-s2.0-S1877042816X00213/1-s2.0-S187704281631597X/main.pdf?X-Amz-Security-Token=IQoJb3JpZ2luX2VjEE8aCXVzLWVhc3QtMSJHMEUCIHrokIq16ci%2BBLCulyW2EvQtHcQxkrzj2Mki2foteqSuAiEApsC4H9YvpHuXHAos9I2Nn5%2BqP0j1c576bQ28eZLB adresinden alındı
  • Bamberg, S. ve. (2007). Twenty years after Hines, Hungerford, and Tomera: A new meta-analysis of psycho-social determinants of pro-environmental behaviour. Journal of Environmental Psychology, 14-25.
  • Berens, G. C. (2005). Corporate Associations andConsumer Product Responses: the Moderating Role of Corporate Brand Dominance,”. 35-48.
  • Biner, N. (2014). Tüketicileirn Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İincelenmesi Yüksek Lisans Tezi Selin Küçükkancabaş Esen. Edirne.
  • Chan, R., ve Lau,, L. (2001). Determinants of Chinese consumers’ green purchase behavior. Psychology & Marketing, 389-413.
  • Chen, Y. S. (2013). Greenwash and Green Trust: The Mediation Effects of Green Consumer Confusion and Green Perceived Risk. Journal of Business Ethics, 489-500
  • Demir, M., ve Yılmaz, A. (2020). Çevresel kaygı ve çevre dostu tüketim davranışı arasındaki ilişki: Yeşil ürün satın alma niyeti üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16(2), 345–360.
  • Dodds, W. B. (1991). The Effects of Price, Brand, and StoreInformation on Buyers' Product Evaluations. 307-319.
  • Dua, N. (2013). Green marketing: A tool for sustainable development. International Journal of Innovative Research and Studies, 625-634.
  • Emgin, Ö. v. (2004). Yeşil Pazarlama, Mevzuat Dergisi, Sayı 78.
  • Gedik, Y. (2019). Yeşil Pazarlama Stratejileri. İstanbul, İstanbul: Akademisyen Kitapevi.
  • Ham, M., Dajana, M., & Horvat, M. (2015). INSIGHTS FOR MEASURING ENVIRONMENTAL AWARENESS. Ekonomski Vjesnik / Contemporary Economics, 159-176.
  • Korucuk, N. (2019). Yeşil Pazarlama Bağlamında Yeşil Ürünlere İlişkin Tüketici Satın Alma Davranışı Yüksek Lİsans Tezi Kafkas Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dr.Öğr.Üyesi Filiz Aslan Çetin. Kars.
  • Koşar, A. (2021). Sağlık Bilinci ve Çevresel Kaygının Organik Gıda Satın Alma Niyetine Etkisi. 25.Pazarlama Kongresi Ankara Üniveristesi Sosyal Bilgiler Fakültesi İşletme Bölümü Ankar,.
  • Leblebici, L. (2008). Yeşil Pazarlama ve Kayseri’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama Yayınlanmamaış Yüksek Lisans Tezi Erciyes Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Morwitz, V. S. (2007). When do purchase intentions predict sales? . nt. J. Forecast. 23(3), 347-364.
  • Onurlubaş, E. (2016). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler. DergiPark, 70-106.
  • Onurlubaş, E. (2019). Sosyal Etki, Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Bilincin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkileri. Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology, 7(3).
  • Onurlubaş, E. (2025). Yeşil Yıkama ve Yeşil Kafa Karışıklığının Yeşil Ürün Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3.
  • Onurlubaş, E., ve Çakırlar, H. (2025). Çevresel Kaygı Ve Çevreciliğin Yeşil Ürün Satın Alma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 184.
  • Ömer, T. (2003). Pazarlama Ahlakı, Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışlarının Analizi,. İstanbul: betayayınevi.
  • Özcan, H. V. (2019). Yeşil Pazarlama Ve Tüketicilerin Yeşil Ürün Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Peattie, K. (1995). Environmental marketing management: Meeting the green challenge. London: Pitman.
  • Petroshius, S. M. (1987). Effect of Product-Line Pricing Characteristics on ProductEvaluations. 511-519.
  • Polonsky, M. (2011). Transformative green marketing: Impediments and opportunities. NewYork: Routledge.
  • Roberts, J.A. (1996). Green Consumers in the 1990s: Profile an Implications for Advertising. Journal of Businees Research, 217-231.
  • Schultz, P. W. (2000). The effects of perspective taking on concern for environmental issues.
  • Thomas , C., ve Henion, K. (1976). Ecological Marketing. Chicago.
  • Tiwari, S. T. (2011). Green marketing-emerging dimensions. Journal of Business Excellence.
  • Ventura, K., ve Deral, D. (2025). Çevresel Kaygı İle Yeşil Algılanan Değerin Yeşil Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Elektirikli Otomobil Sektörü. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi 26(1), 32-49. http://esjournal.cumhuriyet.edu.tr/tr/download/article-file/4066752 adresinden alındı
  • Vermeir, I., ve Verbeke, W. (2006). Sustainable food consumption: exploring the consumer “attitude – behavioral intention” gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 169-194.
  • Wasa,A.,Li,Y.,Khan,M.F.,Imran,M.,ve Tariq,A. (2021). Impact of green trust and green perceived quality on green purchase intentions:A moderation study.Environmental Development an Sustainability,23(9),13436-13468
  • Yücel, M., ve Emekçiler, Ü. (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım; Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,7(26), 320-333.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 2-22.
  • Zhung,W.,Luo,X.,&Riaz,M.U.(2021).On the factors influencing green purchase intention: A meta-analysis approach. Frontiers in Psychology,12,644020

Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevresel Kaygı, Çevresel Duyarlılık ve Algılanan Kalitenin Yeşil Ürün Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 2, 91 - 105, 02.12.2025

Öz

Bu çalışma, yeşil pazarlama alanında çevresel kaygı, çevresel duyarlılık ve algılanan kalite faktörlerinin tüketicilerin yeşil ürün satın alma niyeti üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Günümüzde çevresel sorunların artmasıyla birlikte hem bireylerin çevreye karşı olan davranış biçimleri hem de işletmelerin çevre dostu yaklaşımları önem kazanmıştır. Bu bağlamda araştırmada, bireylerin çevreye olan kaygılarının, çevreye olan duyarlılıklarının ve algıladıkları ürün kalitesinin, yeşil ürün satın alma niyeti üzerindeki etkisi analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında istatistiksel bir yöntem benimsenmiş ve anket aracılığıyla toplanan veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Yapılan veri analizleri sonucunda, çevresel kaygı, çevresel duyarlılık ve algılanan kalitenin yeşil ürün satın alma niyeti üzerinde pozitif bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular, bireylerin sadece çevresel faktörler değil, aynı zamanda algılanan ürün kalitesiyle de yeşil ürünlere yöneldiğini ortaya koymaktadır. Araştırma sonuçları, işletmelerin yeşil pazarlama stratejilerini oluştururken tüketici davranışlarını dikkate almalarının gerekliliğini vurgulamaktadır.

Etik Beyan

TRAKYA ÜNİ SBE ALINMIŞTIR

Kaynakça

  • Aracı, E. (2006). Yeşil pazarlama ve işletmelerde uygulama olanakları. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Arısal, İ., ve Atalar, T. (2016). The Exploring Relationships between Environmental Concern,Collectivism And Ecological Purchase Intention. Procedia-Social And Behavioral Sciences,235, 514-521. https://pdf.sciencedirectassets.com/277811/1-s2.0-S1877042816X00213/1-s2.0-S187704281631597X/main.pdf?X-Amz-Security-Token=IQoJb3JpZ2luX2VjEE8aCXVzLWVhc3QtMSJHMEUCIHrokIq16ci%2BBLCulyW2EvQtHcQxkrzj2Mki2foteqSuAiEApsC4H9YvpHuXHAos9I2Nn5%2BqP0j1c576bQ28eZLB adresinden alındı
  • Bamberg, S. ve. (2007). Twenty years after Hines, Hungerford, and Tomera: A new meta-analysis of psycho-social determinants of pro-environmental behaviour. Journal of Environmental Psychology, 14-25.
  • Berens, G. C. (2005). Corporate Associations andConsumer Product Responses: the Moderating Role of Corporate Brand Dominance,”. 35-48.
  • Biner, N. (2014). Tüketicileirn Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İincelenmesi Yüksek Lisans Tezi Selin Küçükkancabaş Esen. Edirne.
  • Chan, R., ve Lau,, L. (2001). Determinants of Chinese consumers’ green purchase behavior. Psychology & Marketing, 389-413.
  • Chen, Y. S. (2013). Greenwash and Green Trust: The Mediation Effects of Green Consumer Confusion and Green Perceived Risk. Journal of Business Ethics, 489-500
  • Demir, M., ve Yılmaz, A. (2020). Çevresel kaygı ve çevre dostu tüketim davranışı arasındaki ilişki: Yeşil ürün satın alma niyeti üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16(2), 345–360.
  • Dodds, W. B. (1991). The Effects of Price, Brand, and StoreInformation on Buyers' Product Evaluations. 307-319.
  • Dua, N. (2013). Green marketing: A tool for sustainable development. International Journal of Innovative Research and Studies, 625-634.
  • Emgin, Ö. v. (2004). Yeşil Pazarlama, Mevzuat Dergisi, Sayı 78.
  • Gedik, Y. (2019). Yeşil Pazarlama Stratejileri. İstanbul, İstanbul: Akademisyen Kitapevi.
  • Ham, M., Dajana, M., & Horvat, M. (2015). INSIGHTS FOR MEASURING ENVIRONMENTAL AWARENESS. Ekonomski Vjesnik / Contemporary Economics, 159-176.
  • Korucuk, N. (2019). Yeşil Pazarlama Bağlamında Yeşil Ürünlere İlişkin Tüketici Satın Alma Davranışı Yüksek Lİsans Tezi Kafkas Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dr.Öğr.Üyesi Filiz Aslan Çetin. Kars.
  • Koşar, A. (2021). Sağlık Bilinci ve Çevresel Kaygının Organik Gıda Satın Alma Niyetine Etkisi. 25.Pazarlama Kongresi Ankara Üniveristesi Sosyal Bilgiler Fakültesi İşletme Bölümü Ankar,.
  • Leblebici, L. (2008). Yeşil Pazarlama ve Kayseri’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama Yayınlanmamaış Yüksek Lisans Tezi Erciyes Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Morwitz, V. S. (2007). When do purchase intentions predict sales? . nt. J. Forecast. 23(3), 347-364.
  • Onurlubaş, E. (2016). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler. DergiPark, 70-106.
  • Onurlubaş, E. (2019). Sosyal Etki, Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Bilincin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkileri. Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology, 7(3).
  • Onurlubaş, E. (2025). Yeşil Yıkama ve Yeşil Kafa Karışıklığının Yeşil Ürün Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3.
  • Onurlubaş, E., ve Çakırlar, H. (2025). Çevresel Kaygı Ve Çevreciliğin Yeşil Ürün Satın Alma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 184.
  • Ömer, T. (2003). Pazarlama Ahlakı, Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları ve Tüketici Davranışlarının Analizi,. İstanbul: betayayınevi.
  • Özcan, H. V. (2019). Yeşil Pazarlama Ve Tüketicilerin Yeşil Ürün Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Peattie, K. (1995). Environmental marketing management: Meeting the green challenge. London: Pitman.
  • Petroshius, S. M. (1987). Effect of Product-Line Pricing Characteristics on ProductEvaluations. 511-519.
  • Polonsky, M. (2011). Transformative green marketing: Impediments and opportunities. NewYork: Routledge.
  • Roberts, J.A. (1996). Green Consumers in the 1990s: Profile an Implications for Advertising. Journal of Businees Research, 217-231.
  • Schultz, P. W. (2000). The effects of perspective taking on concern for environmental issues.
  • Thomas , C., ve Henion, K. (1976). Ecological Marketing. Chicago.
  • Tiwari, S. T. (2011). Green marketing-emerging dimensions. Journal of Business Excellence.
  • Ventura, K., ve Deral, D. (2025). Çevresel Kaygı İle Yeşil Algılanan Değerin Yeşil Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Elektirikli Otomobil Sektörü. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi 26(1), 32-49. http://esjournal.cumhuriyet.edu.tr/tr/download/article-file/4066752 adresinden alındı
  • Vermeir, I., ve Verbeke, W. (2006). Sustainable food consumption: exploring the consumer “attitude – behavioral intention” gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 169-194.
  • Wasa,A.,Li,Y.,Khan,M.F.,Imran,M.,ve Tariq,A. (2021). Impact of green trust and green perceived quality on green purchase intentions:A moderation study.Environmental Development an Sustainability,23(9),13436-13468
  • Yücel, M., ve Emekçiler, Ü. (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım; Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,7(26), 320-333.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 2-22.
  • Zhung,W.,Luo,X.,&Riaz,M.U.(2021).On the factors influencing green purchase intention: A meta-analysis approach. Frontiers in Psychology,12,644020
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarım Ekonomisi, Yeşil Ekonomi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hale Sevin 0009-0008-8637-7103

Ebru Onurlubaş 0000-0002-2341-0788

Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2025
Kabul Tarihi 21 Kasım 2025
Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sevin, H., & Onurlubaş, E. (2025). Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevresel Kaygı, Çevresel Duyarlılık ve Algılanan Kalitenin Yeşil Ürün Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. Ünye İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 91-105.