Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİLERİN REKLAMLARA YÖNELİK KUŞKUCULUĞU ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: IĞDIR ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 84 - 93, 07.02.2018

Öz

Kitle haberleşme araçlarıyla yapılan, kontrol
edilebilen, tanımlanabilir bilgi ve ikna etme süreci olan reklamın bilgilendirmek,
ikna etmek, hatırlatmak gibi üç temel fonksiyonu vardır. Reklamda mesajı alan
tüketiciler, mesaja inanırlarsa ikna gerçekleşecektir. İknaının en önemli
engellerinden birisi şüpheciliktir. Reklamcılıkta şüphe olumsuz bir tutum
olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada, şüphe olumsuz tutum olarak kabul edilmiş
ve şüpheyi etkileyen unsurlar sıralanmaya çalışılmıştır. Kişilik özellikleri
şüpheci eğilimi belirleyen bir etken olarak ele alınmıştır. Çalışmada Iğdır ili
özellinde toplam 401 kişi üzerinde reklama yönelik şüphe ölçeği uygulanmıştır.
Çalışma sonunda tüketicilerin
büyük çoğunluğu reklamların duygular üzerinde
olumsuz etkisi olduğunun, reklamların fark edilmeyen yöntemlerle kişileri
etkilemek için daha çok kullanıldığını, reklamın herhangi bir faydasının
olmadığı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Reklam izleyicilerinin reklama
güvenmek konusunda şüpheci bir tutum içinde olduğu saptanmıştır. 

Kaynakça

  • 1. Aksu, M., Temeloğlu, E.(2011). "Tatil Turizmi Reklamlarında Kadın İmgesi: Karşılaştırmalı Bir Araştırma". Elektronik Sürüm. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, Ocak 2011, 3(1).
  • 2. Akbulut T. N. ve Balkaş, E. E. (2006): Adım Adım Reklam Üretimi, Beta Yayınları, İstanbul
  • 3.Bişkin, F. (2008) " Markanın Pazarlama Açısından Önemi Ve Tüketici Tercihleri- Memnuniyeti Çerçevesinde Otomobil Sahipleri Üzerinde Bir Araştırma". ( 2004). Elektronik Versiyon. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. sayı.418-420.
  • 4. Çardaklı, S.(2008) " Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma".Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. s.23.
  • 5. Çardaklı, S.(2008). " Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma". Yüksek Lisans Tezi .Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. s.2.
  • 6. Çardaklı, S. (2008). "Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma". (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi."Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 7. Ergeçi, E. Nuket.(2009). " Reklama Şüpheci Yaklaşımın İnçelenmesi", (Elektronik Versiyon). Ç.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi .2. s.172-193
  • 8. Goneau, K. (2004). "Advertısıng Skeptıcısm Among Adolescents: An Extensıon Into The Socıal Marketıng Arena".(Master Thesis). Canada: Concordia University Montreal.
  • 9. Kıymalıoğlu, A.(2014). "Reklama Yönelik Şüphenin Tüketici Tutumlarına Etkisi" Doktora Tezi. Antalya. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 10. Kotler, P. (2000): Pazarlama Yönetimi, Beta Yayınları, Ankara.
  • 11. Salalı,G.(2009). "Farklı Hedef Kitlelere Yönelik Reklamların İncelenmesi:Cocuklara Ve Kadınlara Yönelik Reklamlar" Uzmanlık Tezi.Sanayi ve Ticaret Bakanlığı. Ankara. 12. Odabaşı, Y,Barış, G.(2015),Tüketici Davranışları. İstanbul. MediCat kitapları. 13. Özdamar, K.(2004), Paket Programlarla Statiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi
  • 14. Tek, B." Pazarlama İlkeleri", Beta Yayınları, İstanbul, 1999.s.735. 15. Taşyürek, N. (2010) " Reklam Ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması". (2010).S.52. Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı. Ankara. 16. Parker, J. M.(2013) " Retaıler Televısıon Advertısıng: Consumers’ Skeptıcısm Of Informatıonal vs. Emotıonal Ads" . Louısıana Unıversıty 17. Yağcı, M., İsmail İLARSLAN,N.(2010) " Reklamların Ve Cinsiyet Kimliği Rolünün Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi" [Elektonik Sürüm] , Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11 (1) 2010, 138-155. 18. Yeşiloğlu, H.(2013). "Yaşam Tarzının Müşteri Sadakati Ve Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkileri: Organik Gıda Ürünlerini Kullanan Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama". Yüksek Lisan Tezi. Ankara: Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 19. Yıldız, Ö. E., Deneçli . C. (2010). " Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının İkna Sürecinde Sosyal İçerikli Reklamların Kullanımı: Bir Çözümleme Örneği". [Elektronik sürüm] Yalova Sosyal Bilimler Dergisi. sayı.s.100. 20. Zengin, A.Mücahid. (2010). "Doğrudan Pazarlama Aracı Olarak Cep Telefonu Kullanımı Ve Tüketici Tutumları". ( Yanınlanmamış Yüksek Lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 84 - 93, 07.02.2018

Öz

Kaynakça

  • 1. Aksu, M., Temeloğlu, E.(2011). "Tatil Turizmi Reklamlarında Kadın İmgesi: Karşılaştırmalı Bir Araştırma". Elektronik Sürüm. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, Ocak 2011, 3(1).
  • 2. Akbulut T. N. ve Balkaş, E. E. (2006): Adım Adım Reklam Üretimi, Beta Yayınları, İstanbul
  • 3.Bişkin, F. (2008) " Markanın Pazarlama Açısından Önemi Ve Tüketici Tercihleri- Memnuniyeti Çerçevesinde Otomobil Sahipleri Üzerinde Bir Araştırma". ( 2004). Elektronik Versiyon. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. sayı.418-420.
  • 4. Çardaklı, S.(2008) " Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma".Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. s.23.
  • 5. Çardaklı, S.(2008). " Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma". Yüksek Lisans Tezi .Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. s.2.
  • 6. Çardaklı, S. (2008). "Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma". (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi."Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 7. Ergeçi, E. Nuket.(2009). " Reklama Şüpheci Yaklaşımın İnçelenmesi", (Elektronik Versiyon). Ç.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi .2. s.172-193
  • 8. Goneau, K. (2004). "Advertısıng Skeptıcısm Among Adolescents: An Extensıon Into The Socıal Marketıng Arena".(Master Thesis). Canada: Concordia University Montreal.
  • 9. Kıymalıoğlu, A.(2014). "Reklama Yönelik Şüphenin Tüketici Tutumlarına Etkisi" Doktora Tezi. Antalya. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 10. Kotler, P. (2000): Pazarlama Yönetimi, Beta Yayınları, Ankara.
  • 11. Salalı,G.(2009). "Farklı Hedef Kitlelere Yönelik Reklamların İncelenmesi:Cocuklara Ve Kadınlara Yönelik Reklamlar" Uzmanlık Tezi.Sanayi ve Ticaret Bakanlığı. Ankara. 12. Odabaşı, Y,Barış, G.(2015),Tüketici Davranışları. İstanbul. MediCat kitapları. 13. Özdamar, K.(2004), Paket Programlarla Statiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi
  • 14. Tek, B." Pazarlama İlkeleri", Beta Yayınları, İstanbul, 1999.s.735. 15. Taşyürek, N. (2010) " Reklam Ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması". (2010).S.52. Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı. Ankara. 16. Parker, J. M.(2013) " Retaıler Televısıon Advertısıng: Consumers’ Skeptıcısm Of Informatıonal vs. Emotıonal Ads" . Louısıana Unıversıty 17. Yağcı, M., İsmail İLARSLAN,N.(2010) " Reklamların Ve Cinsiyet Kimliği Rolünün Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi" [Elektonik Sürüm] , Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11 (1) 2010, 138-155. 18. Yeşiloğlu, H.(2013). "Yaşam Tarzının Müşteri Sadakati Ve Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkileri: Organik Gıda Ürünlerini Kullanan Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama". Yüksek Lisan Tezi. Ankara: Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 19. Yıldız, Ö. E., Deneçli . C. (2010). " Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının İkna Sürecinde Sosyal İçerikli Reklamların Kullanımı: Bir Çözümleme Örneği". [Elektronik sürüm] Yalova Sosyal Bilimler Dergisi. sayı.s.100. 20. Zengin, A.Mücahid. (2010). "Doğrudan Pazarlama Aracı Olarak Cep Telefonu Kullanımı Ve Tüketici Tutumları". ( Yanınlanmamış Yüksek Lisans tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Cilt: 1 Sayı: 2
Yazarlar

Melahat Batu Ağırkaya

Hakan Güngörmez

Yayımlanma Tarihi 7 Şubat 2018
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Batu Ağırkaya, M., & Güngörmez, H. (2018). TÜKETİCİLERİN REKLAMLARA YÖNELİK KUŞKUCULUĞU ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: IĞDIR ÖRNEĞİ. Ünye İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 84-93.

Publication Principles
1. Manuscripts submitted to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences must not have been published anywhere before and should not have been submitted for publication.
2. Articles written in either Turkish or English languages are published in the journal. The scientific and linguistic responsibility of the studies published in the journal belongs to the author(s).
3. In our journal, not only studies coming from academicians but also studies coming from researchers will be evaluated.
4. Studies that had been presented at conferences before and have not been published in full text, only had been published abstracts, can be accepted into the publication evaluation process provided that it is stated in the study.
5. Articles should be submitted to our journal electronically. To submissions of articles online through the website and follow the stage of the article in the referee evaluation process, it is necessary to be a member and log in to the Journal. The personal information entered on the journal's website will only be used for the stated purposes of the journal and will not be accessible for any other purpose or to any party.
6. The authors are informed about the refereeing process of the articles submitted to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences through the system and the evaluation reports can be easily followed by them via the system.
7. When applying, an article file without author information will be uploaded to the system.
8. The journal is based on the blind peer-review process. In the articles to be sent to the referee, the confidentiality of the information regarding the author's identity is ensured.
9. The articles submitted to the journal are sent to at least two referees after the preliminary examination in terms of form and content. Manuscripts that receive positive feedback from the referees are included in the publication process. If one positive and one negative report is received from the referees, the study is sent to a third referee by the Journal Editor.
10. It is aimed that the articles submitted to the journal will complete the referee process within two months. However, the authors of the articles for which corrections are requested must make the relevant corrections within one month and send them to the editorial board.
11. In line with the reports from the referees, it is decided to publish the article, to request revisions, additional information and abbreviations from the authors within the framework of the report, or not to publish it, and this decision is announced to the authors through the system. The authors are answerable for making all changes requested by the referees. Studies will not be published without constructing the desired changes.
12. The articles whose evaluation process is completed are queued by the journal editorial office and published in the relevant issue of the journal.
13. Manuscripts that do not comply with the journal's subject, spelling or grammar rules are returned to the authors after the preliminary review without being sent to the referees. All kinds of changes in form and content may be requested from the authors of the manuscripts received for preliminary evaluation.
14. All publication rights of the articles accepted and published in the journal in written and electronic media belong to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences.
15. No royalties are paid to the authors for the works published in the journal and the author does not have any claim rights.
16. The opinions in the articles published in the journal are subject to the responsibility of the corresponding authors.
17. In line with the reports received from the referees, it is decided to publish the article, to request corrections, additional information and abbreviations from the authors within the framework of the report, or not to publish the article, and this decision is notified to the authors via the system. Authors are obliged to make all changes requested by the referees. The manuscripts are not published until the requested changes are made.
18. All publication rights of the articles accepted and published in the journal in written and electronic media belong to The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences.
19. No royalties are paid to the authors for the works published in the journal and the author does not have any claim rights.
20. The opinions in the articles published in the journal are subject to the responsibility of the relevant authors.
21. Articles accepted for publication cannot be reproduced and published in any way without the written permission of The Journal of Ünye Faculty of Economics and Administrative Sciences. However, it can be quoted provided that the source is cited.
22. If a research study has been supported by any institution or produced from the thesis, this should be indicated as a footnote on the same page by placing (*) on the last word of the title of the work.