Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A QURAN EVALUATION ON SOCIAL MEDIA AND SHARES

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 28, 31.12.2021

Öz

The negative effects of social media on the moral structure of people is a fact known by everyone. Sharing platforms such as Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube, Google Plus not only provide communication opportunities, but also make people dependent on them with the content they provide and cause moral degradation. Moreover, while it causes weakness in terms of personality, identity and responsibility, it transforms family relations, causes loss of values and alteration.
The unlimited scope of action brought about by modernity and globalization surrounds people and causes moral problems, social problems on a large scale, and familial problems on a small scale. For this reason, social media is one of the most dramatic tests of today's people.
Here, some verses have been analyzed in order to reveal the dimensions of this serious problem and to offer solutions

Kaynakça

  • yasam/2018/12/06/televizyonda-tanistigi-esini-birakip-internette-tanistigi-kisiyle-kacti. (2018, 07 12). 2018 tarihinde www.sabah.com.tr. adresinden alındı
  • Aksu, A. ( Haziran-2004). İfk Hadisesi Üzerine Bir Değerlendirme (Sebepleri ve Sonuçları Açısından). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Algül, H. (1986). İslam Tarihi. İstanbul .
  • Alûsî, Ş. M. (1415). Rûhu’l-Meânî fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîm. (.. Ali Abdu’l-Bârî Atiyye, Dü.) Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye. Aslan, N. (2000, 2003). Sünnetin Günümüze Taşınması. Ankara.
  • Baş M. (12-13-14 Ekim 2016). Evrensel Değerlerin Toplum Eğitimindeki Yeri Ve Hz. Muhammed’in Eğitimciliği, 2. Uluslararası Osmaneli Sosyal Bilimler Kongresi.
  • Begavî, E. M.-H.-F. (1420). Meʿâlimü’t-tenzîl fî Tefsîri’l-Kur’ân(Tefsîru’l-Begavî). (A. el-Mehdî, Dü.) Beyrut.
  • Celâled’dîn Suyûtî, A. b. (trs). ed-Dur’ru’l-Mensûr. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • Çömlekci, M. F. (2019). Sosyal Medyada Dezenformasyon Ve Haber Doğrulama Platformlarının Pratikler.
  • Ebû İshâk, A. b.-S. (2002). el-Keşfu ve’l-Beyân an Tefsîri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru ihyâi’t-Turâsi’l-Arabî.
  • er-Râzî, Z. E.-K.-H. (1999). Muhtâru’s-Sıhâh. (T. Y.-Ş. Muhammed, Dü.) Beyrut: Mektebetü’l-asriyye.
  • es-Süheylî, A. (tarih yok). er-Ravzu’l-Unûf fî Şerhi’s-Sîreti’n-Nebîyyi li İbn Hişam. (t. A. el-Vekîl, Dü.)
  • ez-zebîdî, M. b.-R.-H. (trs). Tâcu’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs. (Topluluk, Dü.) dâru’l-Hedâye.
  • Fahreddin Râzî, E. A. (1420). Mefâtîhu’l-Gayb (Tefsîru’l-Kebîr). Beyrut.
  • Fayda, M. (2000). İfk Hadisesi” TDV. İstanbul: İslam Ansiklopedisi.
  • Ferâhidî, E. A.-H. ( trs). Kitâbu’l-Ayn. (T. M. el-Mahzûmî, Dü.) Dâru Mektebetü Hilâl.
  • Haberli, M. (23-25 Kasım 2018). Sosyal Medyada Dini İnanç ve Ahlaki Değerlerin Dejenerasyonu Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Karabük Üniversitesi I. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Kongresi.
  • İbn Atiyye, E. M.-M.-G.-E. (1422). el-Muḥarrerü’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-ʿazîz. (T. A.-S. Abdu’ş-Şâfî, Dü.) Beyrut.
  • İbn Kesîr, E.-F. İ.-K.-B. (1999). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. (T. S. Selâme, Dü.) Dâru Tayyibetin gi’n-Neşr.
  • İbn Manzûr, M. b.-F. (1414). Lisânu’l-Arap. Beyrut: Dâru Sâdr.
  • Kara, S. (0 / 15 (Haziran 2001)). İfk Olayının Etkileri ve Olayla İlgili Ortaya Konan Tavırlar. Atatürk Üniversitesi İlahiyat fakültesi dergisi.
  • Koçyiğit, T. (1988). Abdullah b. Übeyy. İstanbul : DİA.
  • Kurebî, İ. b. (trs). Merviyyâtü Gazveti Bêni Mustalik. Medine.
  • Oyman N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T. (tarih yok). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm li İbn-i Ebî Hâtim. (t. M. Tayyib, Dü.) Suudi Arabistan.
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T.-K.-A.-i. (tarih yok). (t. M., Dü.) Suudi Arabistan.
  • Sa’d, İ. (1985). et-Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut .
  • Sarıçam, İ. (1996). Hz. Ebu Bekir. Ankara .
  • Semerkandî, e.-L. N. (1419). Bahru’l-Ulûm.
  • Sezikli, A. (1994). Hz. Peygamber Devrinde Nifak Hareketleri. Ankara .
  • Şuhbe, M. E. (1992). es-Sîretü’n-Nebeviyye fî Dav'i'l-Kur'an ve's-Sünne. Beyrut .
  • Tabatabâî, M. H. (trs). el-Mîzân fî Tefsîri’l-Kur’ân. Şebeketü’l-Fikr.
  • Taşkıran, H. B. (trs). Algı Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Tunç, A. (2003). Algı Üzerine yönetsel Bir Anlayış: Algının Yönetimi (Cilt Vol 3). İnternational Journal Of Dıscıplınes Economıcs & Admınıstratıve Scıences Studıes.
  • Türkoğlu H.S. (2018). Sosyal Medya Üzerinden Mahremiyet Farkındalığı ve Değişimin Ölçümlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Istanbul University Journal of Communication Sciences.
  • Tzu, S. (2003). Savaş Sanatı. (Ç. Demir, Çev.) Kastaş Yayınları.
  • Yalçın, H. B. (2020). Asimetrik Savaş Fırat Kalkanı Zeytin dalı Barış Pınarı. İstanbul : Seta Yay.
  • Zemahşerî, E.-K. C. (1407). el- Keşşâf an Hakâikı Ğavamıdı’t Tenzîl. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabiyye.

SOSYAL MEDYA VE YAPILAN PAYLAŞIMLAR ÜZERİNE KUR'ANİ BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 28, 31.12.2021

Öz

Sosyal medyanın insanların ahlaki yapısı üzerindeki olumsuz etkileri herkes tarafından bilinen bir gerçektir. Facebook, Twitter, İnstagram, Pinterest, Youtube, Google Plus gibi paylaşım platformları iletişim imkânı sunmasının yanı sıra sağladıkları içeriklerle insanları kendilerine bağımlı yapmakta, ahlaki bozulmaya neden olmaktadır. Bunun da ötesinde kişilik, kimlik ve sorumluluk açısından zafiyete neden olurken, aile ilişkilerini dönüştürmekte, değerlerin yitirilmesine ve başkalaşmaya neden olmaktadır.
Modernite ve küreselleşmenin beraberinde getirdiği sınırsız hareket alanı, insanların etrafını kuşatmakta olup, beraberinde ahlaki anlamda, büyük ölçekte toplumsal, küçük ölçekte ailevi sorunlara neden olmaktadır. Bu nedenle sosyal medya günümüz insanının en dramatik imtihanlarından biridir.
İşte bu ciddi sorunun boyutlarını ortaya koymak ve çözüm teklifleri sunmak amacı ile bazı ayetler tahlil edilmiştir.

Kaynakça

  • yasam/2018/12/06/televizyonda-tanistigi-esini-birakip-internette-tanistigi-kisiyle-kacti. (2018, 07 12). 2018 tarihinde www.sabah.com.tr. adresinden alındı
  • Aksu, A. ( Haziran-2004). İfk Hadisesi Üzerine Bir Değerlendirme (Sebepleri ve Sonuçları Açısından). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Algül, H. (1986). İslam Tarihi. İstanbul .
  • Alûsî, Ş. M. (1415). Rûhu’l-Meânî fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîm. (.. Ali Abdu’l-Bârî Atiyye, Dü.) Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye. Aslan, N. (2000, 2003). Sünnetin Günümüze Taşınması. Ankara.
  • Baş M. (12-13-14 Ekim 2016). Evrensel Değerlerin Toplum Eğitimindeki Yeri Ve Hz. Muhammed’in Eğitimciliği, 2. Uluslararası Osmaneli Sosyal Bilimler Kongresi.
  • Begavî, E. M.-H.-F. (1420). Meʿâlimü’t-tenzîl fî Tefsîri’l-Kur’ân(Tefsîru’l-Begavî). (A. el-Mehdî, Dü.) Beyrut.
  • Celâled’dîn Suyûtî, A. b. (trs). ed-Dur’ru’l-Mensûr. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • Çömlekci, M. F. (2019). Sosyal Medyada Dezenformasyon Ve Haber Doğrulama Platformlarının Pratikler.
  • Ebû İshâk, A. b.-S. (2002). el-Keşfu ve’l-Beyân an Tefsîri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru ihyâi’t-Turâsi’l-Arabî.
  • er-Râzî, Z. E.-K.-H. (1999). Muhtâru’s-Sıhâh. (T. Y.-Ş. Muhammed, Dü.) Beyrut: Mektebetü’l-asriyye.
  • es-Süheylî, A. (tarih yok). er-Ravzu’l-Unûf fî Şerhi’s-Sîreti’n-Nebîyyi li İbn Hişam. (t. A. el-Vekîl, Dü.)
  • ez-zebîdî, M. b.-R.-H. (trs). Tâcu’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs. (Topluluk, Dü.) dâru’l-Hedâye.
  • Fahreddin Râzî, E. A. (1420). Mefâtîhu’l-Gayb (Tefsîru’l-Kebîr). Beyrut.
  • Fayda, M. (2000). İfk Hadisesi” TDV. İstanbul: İslam Ansiklopedisi.
  • Ferâhidî, E. A.-H. ( trs). Kitâbu’l-Ayn. (T. M. el-Mahzûmî, Dü.) Dâru Mektebetü Hilâl.
  • Haberli, M. (23-25 Kasım 2018). Sosyal Medyada Dini İnanç ve Ahlaki Değerlerin Dejenerasyonu Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Karabük Üniversitesi I. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Kongresi.
  • İbn Atiyye, E. M.-M.-G.-E. (1422). el-Muḥarrerü’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-ʿazîz. (T. A.-S. Abdu’ş-Şâfî, Dü.) Beyrut.
  • İbn Kesîr, E.-F. İ.-K.-B. (1999). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. (T. S. Selâme, Dü.) Dâru Tayyibetin gi’n-Neşr.
  • İbn Manzûr, M. b.-F. (1414). Lisânu’l-Arap. Beyrut: Dâru Sâdr.
  • Kara, S. (0 / 15 (Haziran 2001)). İfk Olayının Etkileri ve Olayla İlgili Ortaya Konan Tavırlar. Atatürk Üniversitesi İlahiyat fakültesi dergisi.
  • Koçyiğit, T. (1988). Abdullah b. Übeyy. İstanbul : DİA.
  • Kurebî, İ. b. (trs). Merviyyâtü Gazveti Bêni Mustalik. Medine.
  • Oyman N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T. (tarih yok). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm li İbn-i Ebî Hâtim. (t. M. Tayyib, Dü.) Suudi Arabistan.
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T.-K.-A.-i. (tarih yok). (t. M., Dü.) Suudi Arabistan.
  • Sa’d, İ. (1985). et-Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut .
  • Sarıçam, İ. (1996). Hz. Ebu Bekir. Ankara .
  • Semerkandî, e.-L. N. (1419). Bahru’l-Ulûm.
  • Sezikli, A. (1994). Hz. Peygamber Devrinde Nifak Hareketleri. Ankara .
  • Şuhbe, M. E. (1992). es-Sîretü’n-Nebeviyye fî Dav'i'l-Kur'an ve's-Sünne. Beyrut .
  • Tabatabâî, M. H. (trs). el-Mîzân fî Tefsîri’l-Kur’ân. Şebeketü’l-Fikr.
  • Taşkıran, H. B. (trs). Algı Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Tunç, A. (2003). Algı Üzerine yönetsel Bir Anlayış: Algının Yönetimi (Cilt Vol 3). İnternational Journal Of Dıscıplınes Economıcs & Admınıstratıve Scıences Studıes.
  • Türkoğlu H.S. (2018). Sosyal Medya Üzerinden Mahremiyet Farkındalığı ve Değişimin Ölçümlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Istanbul University Journal of Communication Sciences.
  • Tzu, S. (2003). Savaş Sanatı. (Ç. Demir, Çev.) Kastaş Yayınları.
  • Yalçın, H. B. (2020). Asimetrik Savaş Fırat Kalkanı Zeytin dalı Barış Pınarı. İstanbul : Seta Yay.
  • Zemahşerî, E.-K. C. (1407). el- Keşşâf an Hakâikı Ğavamıdı’t Tenzîl. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabiyye.

تقييم القرآن على وسائل التواصل الاجتماعي والأسهم

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 28, 31.12.2021

Öz

الآثار السلبية لوسائل التواصل الاجتماعي على البنية الأخلاقية للناس حقيقة يعرفها الجميع. لا توفر منصات المشاركة مثل
Facebook و Twitter و Instagram و Pinterest و Youtube و Google Plus
فرصًا للتواصل فحسب ، بل تجعل الأشخاص يعتمدون عليها بالمحتوى الذي يقدمونه وتتسبب في تدهور أخلاقي. علاوة على ذلك ، في حين أنه يسبب الضعف من حيث الشخصية والهوية والمسؤولية ، فإنه يحول العلاقات الأسرية ، ويسبب فقدان القيم والتغيير.


النطاق اللامحدود للعمل الذي أحدثته الحداثة والعولمة يحيط بالناس ويسبب مشاكل أخلاقية ومشاكل اجتماعية على نطاق واسع ومشاكل عائلية على نطاق ضيق. لهذا السبب ، تعد وسائل التواصل الاجتماعي واحدة من أكثر الاختبارات إثارة لأشخاص اليوم.
وهنا تم تحليل بعض الآيات من أجل الكشف عن أبعاد هذه المشكلة الخطيرة وتقديم الحلول لها.

Kaynakça

  • yasam/2018/12/06/televizyonda-tanistigi-esini-birakip-internette-tanistigi-kisiyle-kacti. (2018, 07 12). 2018 tarihinde www.sabah.com.tr. adresinden alındı
  • Aksu, A. ( Haziran-2004). İfk Hadisesi Üzerine Bir Değerlendirme (Sebepleri ve Sonuçları Açısından). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Algül, H. (1986). İslam Tarihi. İstanbul .
  • Alûsî, Ş. M. (1415). Rûhu’l-Meânî fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîm. (.. Ali Abdu’l-Bârî Atiyye, Dü.) Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye. Aslan, N. (2000, 2003). Sünnetin Günümüze Taşınması. Ankara.
  • Baş M. (12-13-14 Ekim 2016). Evrensel Değerlerin Toplum Eğitimindeki Yeri Ve Hz. Muhammed’in Eğitimciliği, 2. Uluslararası Osmaneli Sosyal Bilimler Kongresi.
  • Begavî, E. M.-H.-F. (1420). Meʿâlimü’t-tenzîl fî Tefsîri’l-Kur’ân(Tefsîru’l-Begavî). (A. el-Mehdî, Dü.) Beyrut.
  • Celâled’dîn Suyûtî, A. b. (trs). ed-Dur’ru’l-Mensûr. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • Çömlekci, M. F. (2019). Sosyal Medyada Dezenformasyon Ve Haber Doğrulama Platformlarının Pratikler.
  • Ebû İshâk, A. b.-S. (2002). el-Keşfu ve’l-Beyân an Tefsîri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru ihyâi’t-Turâsi’l-Arabî.
  • er-Râzî, Z. E.-K.-H. (1999). Muhtâru’s-Sıhâh. (T. Y.-Ş. Muhammed, Dü.) Beyrut: Mektebetü’l-asriyye.
  • es-Süheylî, A. (tarih yok). er-Ravzu’l-Unûf fî Şerhi’s-Sîreti’n-Nebîyyi li İbn Hişam. (t. A. el-Vekîl, Dü.)
  • ez-zebîdî, M. b.-R.-H. (trs). Tâcu’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs. (Topluluk, Dü.) dâru’l-Hedâye.
  • Fahreddin Râzî, E. A. (1420). Mefâtîhu’l-Gayb (Tefsîru’l-Kebîr). Beyrut.
  • Fayda, M. (2000). İfk Hadisesi” TDV. İstanbul: İslam Ansiklopedisi.
  • Ferâhidî, E. A.-H. ( trs). Kitâbu’l-Ayn. (T. M. el-Mahzûmî, Dü.) Dâru Mektebetü Hilâl.
  • Haberli, M. (23-25 Kasım 2018). Sosyal Medyada Dini İnanç ve Ahlaki Değerlerin Dejenerasyonu Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Karabük Üniversitesi I. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Kongresi.
  • İbn Atiyye, E. M.-M.-G.-E. (1422). el-Muḥarrerü’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-ʿazîz. (T. A.-S. Abdu’ş-Şâfî, Dü.) Beyrut.
  • İbn Kesîr, E.-F. İ.-K.-B. (1999). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. (T. S. Selâme, Dü.) Dâru Tayyibetin gi’n-Neşr.
  • İbn Manzûr, M. b.-F. (1414). Lisânu’l-Arap. Beyrut: Dâru Sâdr.
  • Kara, S. (0 / 15 (Haziran 2001)). İfk Olayının Etkileri ve Olayla İlgili Ortaya Konan Tavırlar. Atatürk Üniversitesi İlahiyat fakültesi dergisi.
  • Koçyiğit, T. (1988). Abdullah b. Übeyy. İstanbul : DİA.
  • Kurebî, İ. b. (trs). Merviyyâtü Gazveti Bêni Mustalik. Medine.
  • Oyman N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T. (tarih yok). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm li İbn-i Ebî Hâtim. (t. M. Tayyib, Dü.) Suudi Arabistan.
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T.-K.-A.-i. (tarih yok). (t. M., Dü.) Suudi Arabistan.
  • Sa’d, İ. (1985). et-Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut .
  • Sarıçam, İ. (1996). Hz. Ebu Bekir. Ankara .
  • Semerkandî, e.-L. N. (1419). Bahru’l-Ulûm.
  • Sezikli, A. (1994). Hz. Peygamber Devrinde Nifak Hareketleri. Ankara .
  • Şuhbe, M. E. (1992). es-Sîretü’n-Nebeviyye fî Dav'i'l-Kur'an ve's-Sünne. Beyrut .
  • Tabatabâî, M. H. (trs). el-Mîzân fî Tefsîri’l-Kur’ân. Şebeketü’l-Fikr.
  • Taşkıran, H. B. (trs). Algı Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Tunç, A. (2003). Algı Üzerine yönetsel Bir Anlayış: Algının Yönetimi (Cilt Vol 3). İnternational Journal Of Dıscıplınes Economıcs & Admınıstratıve Scıences Studıes.
  • Türkoğlu H.S. (2018). Sosyal Medya Üzerinden Mahremiyet Farkındalığı ve Değişimin Ölçümlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Istanbul University Journal of Communication Sciences.
  • Tzu, S. (2003). Savaş Sanatı. (Ç. Demir, Çev.) Kastaş Yayınları.
  • Yalçın, H. B. (2020). Asimetrik Savaş Fırat Kalkanı Zeytin dalı Barış Pınarı. İstanbul : Seta Yay.
  • Zemahşerî, E.-K. C. (1407). el- Keşşâf an Hakâikı Ğavamıdı’t Tenzîl. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabiyye.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ekrem Bayat 0000-0002-8466-8053

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 26 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Bayat, Ekrem. “SOSYAL MEDYA VE YAPILAN PAYLAŞIMLAR ÜZERİNE KUR’ANİ BİR DEĞERLENDİRME”. Universal Journal of Theology 6/2 (Aralık 2021), 1-28.