Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Bahşı Söyle Ahvalini” Belgeselinde Söz Varlığı

Yıl 2024, , 57 - 65, 30.06.2024
https://doi.org/10.47770/ukmead.1422549

Öz

Dilin, değerlerin ve kültürün yeni nesillere aktarımı için başvurulan yollardan biri belgesellerdir. Araştırmanın amacı, TRT İç Yapımlar Daire Başkanlığınca çekimleri tamamlanan ve ilk bölümü 8 Şubat 2022 tarihinde TRT Belgesel kanalında yayınlanan “Bahşı Söyle Ahvalini” adlı belgesele konu olan on ozanın belgeselde geçen eserlerinin söz varlığını tespit etmektir. Bu sayede belgeselin Türkçenin söz varlığını ne düzeyde yansıttığı ve söz varlığına katkısı belirlenmiştir. Araştırmada dijital materyallerin incelemesine de uygun olan nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmadan hareketle Türk kültürünün aktarımında, okullarda Türkçenin halk edebiyatı örnekleriyle öğretiminde, Türkçenin doğru kullanımıyla ilgili toplumsal farkındalık yaratmak için her yaş grubuna hitap eden benzer belgesellerin önemi vurgulanmıştır. Türkçe derslerinde söz varlığı unsurlarını yansıtan yalın bir dille yazılmış eserlerden yararlanılmasının; dinleme eğitiminde, sözcük öğretiminde, yabancılara Türkçe öğretiminde halk edebiyatı eserlerinin kullanımının gerekliliğine dikkat çekilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2011). Bir öğrenme nesnesi olarak eğitsel kısa filmler: Öğretmen adaylarının çektikleri eğitsel kısa filmler üzerine bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,16.
  • Aksan, D. (2004). Türkçenin sözvarlığı. Ankara: Engin yayınları
  • Aksan, D. (2006). Anadilimizin söz denizinde. (1. Basım) Ankara: Bilgi Yayınevi
  • Aydın, İ. S. (2013). Öğretmen adaylarının konuşma öz yeterliklerine ilişkin ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 33-46.
  • Can, A. ve Evecen G. (2017). Belgesel filmde anlatı-anlatıcı ilişkisi: "Grizzly man" belgesel filmi örneği. Selçuk İletişim, 10(1), 282-294.
  • Cemiloğlu, M. (2004). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Alfa Akademi.
  • Güleç, H. Ç. ve Geçgel, H. (2012). Çocuk edebiyatı okul öncesinde kitap ve edebiyat. İstanbul: Kriter Yayınevi
  • Güven, N. ve Bal, S. (2000). Dil gelişimi ve eğitimi. 0-6 yaş dönemindeki çocuklar için destekleyici etkinlikler. (1. Baskı) Epsilon.
  • Karagöz Dursun, B. ve Bahşi, N. (2023). Malatya türkülerinde söz varlığı. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (10), 632-647.
  • Karatay, H. (2007). Kelime Öğretimi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Kınık, M. (2011). Bir iletişim aracı olarak Türk halk müziği ve türküler. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1), 136-149.
  • Koç, E. S. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(2), 13-26.
  • MEB, 2019. Türkçe dersi öğretim programı. Ankara
  • Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap
  • Rotha, P. (1935). Documentary. London, UK: Faber & Faber.
  • Sommerauer, P. & Müller, O. (2014). Augmented Reality In Informal Learning Environments: A Field Experiment in a Mathematics Exhibition. Computers & Education, 79(2014), 59-68.
  • Şahin, T. G. ve Kayhan, B. (2023). Neşet Ertaş türkülerinde söz varlığı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 69-87.
  • Tekşan, K. (2012). Türkçe dersi öğrenme alanları açısından Nasrettin Hoca fıkralarının kullanılabilirliği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (17). 271-287.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Vocabulary in the Documentary “Bahşı Söyle Ahvalini”

Yıl 2024, , 57 - 65, 30.06.2024
https://doi.org/10.47770/ukmead.1422549

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2011). Bir öğrenme nesnesi olarak eğitsel kısa filmler: Öğretmen adaylarının çektikleri eğitsel kısa filmler üzerine bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,16.
  • Aksan, D. (2004). Türkçenin sözvarlığı. Ankara: Engin yayınları
  • Aksan, D. (2006). Anadilimizin söz denizinde. (1. Basım) Ankara: Bilgi Yayınevi
  • Aydın, İ. S. (2013). Öğretmen adaylarının konuşma öz yeterliklerine ilişkin ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 33-46.
  • Can, A. ve Evecen G. (2017). Belgesel filmde anlatı-anlatıcı ilişkisi: "Grizzly man" belgesel filmi örneği. Selçuk İletişim, 10(1), 282-294.
  • Cemiloğlu, M. (2004). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Alfa Akademi.
  • Güleç, H. Ç. ve Geçgel, H. (2012). Çocuk edebiyatı okul öncesinde kitap ve edebiyat. İstanbul: Kriter Yayınevi
  • Güven, N. ve Bal, S. (2000). Dil gelişimi ve eğitimi. 0-6 yaş dönemindeki çocuklar için destekleyici etkinlikler. (1. Baskı) Epsilon.
  • Karagöz Dursun, B. ve Bahşi, N. (2023). Malatya türkülerinde söz varlığı. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (10), 632-647.
  • Karatay, H. (2007). Kelime Öğretimi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Kınık, M. (2011). Bir iletişim aracı olarak Türk halk müziği ve türküler. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1), 136-149.
  • Koç, E. S. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(2), 13-26.
  • MEB, 2019. Türkçe dersi öğretim programı. Ankara
  • Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap
  • Rotha, P. (1935). Documentary. London, UK: Faber & Faber.
  • Sommerauer, P. & Müller, O. (2014). Augmented Reality In Informal Learning Environments: A Field Experiment in a Mathematics Exhibition. Computers & Education, 79(2014), 59-68.
  • Şahin, T. G. ve Kayhan, B. (2023). Neşet Ertaş türkülerinde söz varlığı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 69-87.
  • Tekşan, K. (2012). Türkçe dersi öğrenme alanları açısından Nasrettin Hoca fıkralarının kullanılabilirliği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (17). 271-287.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşen Arıcı

Gülşah Yalçın 0000-0003-0979-1630

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2024
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Arıcı, A., & Yalçın, G. (2024). “Bahşı Söyle Ahvalini” Belgeselinde Söz Varlığı. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 57-65. https://doi.org/10.47770/ukmead.1422549