Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajlarının İncelenmesi (Konya İli Örneği)

Yıl 2020, , 147 - 160, 30.12.2019
https://doi.org/10.47770/ukmead.781870

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Konya ilinde 8 ortaokulda öğrenim gören 5., 6., 7. ve 8. sınıftaki 372 erkek, 400 kız toplam 772 öğrencinin bilim insanı hakkındaki imajlarını belirlemektir. Araştırma, ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik imajlarının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre araştıran betimsel bir çalışmadır. Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. 1. bölümde öğrencilerin kişisel bilgileri konusunda yapılandırılmış anket, 2. bölümde ortaokul öğrencilerinin bilim insanı hakkındaki imajlarını belirleyebilmek amacıyla 1983’de Chambers tarafından geliştirilen DAST (Bir Bilim Adamı Çiz) testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler bilim insanını gözlüklü, düz saçlı, erkek, 20-30 yaşlarında, deney tüpü ve bilgisayar kullanırken, not almış ve not alırken, yalnız, iç mekanda çalışırken gülümseyerek çizmişlerdir.

Kaynakça

  • Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82, 417-436.
  • Akçay, B. (2011). Turkish elementary and secondary students’ views about science and scientist. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(1), 1-11.
  • Akman, B., Üstün, E. ve Güler, T. (2003). 6 Yaş çocuklarının bilim süreçlerini kullanma yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 11-14.
  • Aktaş Arnas, Y. (2007). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Arslan, H. (1992). Epistemik Cemaat: Bir Bilim Sosyolojisi Denemesi. İstanbul: Paradigma Yayınevi, 1-3.
  • Ağgül Yalçın, F. (2012). Öğretmen adaylarının bilim insanı imajlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 611-628.
  • Barman, C. R. (1999). Students’ views about scientists and school science: Engaging K-8 teachers in a national study. Journal of Science Teacher Education, 10(1), 43-54.
  • Barman, C.R., Ostlund, K. L., Gatto, C. C. & Halferty, M. (1997). Fifth grade students’ perceptions about scientists and how they study and use science. AETS Conference Proceedings, 688–699.
  • Bowtell, E. (1996). Educational stereotyping: Children's perceptions of scientists: 1990's style. Australian Primary & Junior Science Journal, 12(1).
  • Boylan, C. R., Hill, D. M., Wallace, A. R. & Wheeler, A. E. (1992). Beyond stereotypes. Science Education, 76, 465 – 476.
  • Brown, K., Grimbeek, P., Parkinson, P., ve Swindell, R. (2004). “Assessing the Scientific Literacy of Younger Students: Moving on from the Stereotypes of the Draw-A-Scientist-Test”, Paper presented at Educating:weaving research into practic conference.
  • Buldu, M. (2006). Young children’s perceptions of scientists: Apreliminary study. Educational Research, 48(1) , 121–132.
  • Bilen, K., Özel, M. ve Bal, M. S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Bilim Adamı Algıları. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi. 27-30 Haziran 2012. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Büyüköztürk, S. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Camcı, E. (2013). Üstün Zekâlılar Öğretmenliği Adaylarının Gözlerinden Bilim İnsanları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 130-155.
  • Chambers, W. D. (1983). Stereotypic images of the scientist: the draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Crowther, D.T., Norman, G. L. & Lederman, J.S. (2005). Understanding the true meaning of nature of science. Science and Children, 43(2), 50-52.
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen Adaylarının Zihinlerinde Canlanan Resimdeki Bilim İnsanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 139-153.
  • Demirbaş, M. (2009). The relationships between the scientist perception and scientific attitudes of science teacher candidates in Turkey: A case study. Scientific Research and Essay, 4 (6), 565-576.
  • Doğan, H. (2015). Farklı ülkelerden 11-13 yaş aralığındaki öğrencilerin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Erkorkmaz, Z. (2009). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Bilim İnsanına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Isparta.
  • Farland, D. (2003). Modified draw-a-scientist test. Unpublished doctoral dissertation, University of Massachusetts, Lowell.
  • Farland-Smith, D.. Finson, K., Boone, W. J. ve Yale, M. (2012). An Investigation of Media Influences on Elementary Students Representations of Scientists. J Sci Teacher Educ, November 2012.
  • Flick, L. (1990). Scientist in Residence Program Improving Children’s Image of Science and Scientists. School Science and Mathematics, 90(3), 204-214.
  • Fort, D. C., & Varney, H.L. (1989). How Students See Scientists: Mostly Male, Mostly White, and Mostly Benevolent. Science and Children, 26 (8), 8-13.
  • Fung, Y. Y. H. (2002). A Comparative Study of Primary and Secondary School Students’ Images of Scientsts. Research in Science & Technological Education, 20(2), 199-213.
  • Finson, K. D., Beaver, J. B. & Cramond, B. L. (1995). Development and field test of a checklist for the Draw-A-Scientist Test. School Science and Mathematics, 95(4), 195-205.
  • Finson, K. D., Riggs, I. M. & Jesunatahadas, J. (1999). The relationship of science teaching self efficacy and outcome expectancy to the Draw-A-Science-Teacher Teaching Checklist. Paper Presented at the Annual International Conference of The Association of Educators of Teachers of Science, Austin, TX.
  • Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: what we do and do not know after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7), 335-346.
  • Gonsoulin, W. B. (2001). How Do Middle School Students Depict Science And Scientist. Mississippi State University, Curriculum and Instruction, Doctoral Thesis, UMI Number: 3005589.
  • Güler, T. ve Akman, B. (2006). 6 yaş çocuklarının bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 55-56.
  • Huber, R. A. & Burton, C. M. (1995).What the students think scientist look like? School Science and Mathematics, 95, 371-376.
  • Jackson, T. (1992). Perceptions of scientists among elementary school children. The Australian Science Teachers Journal, 38(1), 57–61.
  • Kahle, J. B. (1989). Images of Scientists: Gender İssues in Science Classrooms. School Science And Mathematics. 4, 1-9.
  • Kara, B. (2013). Ortaokul (5,6,7 ve 8. sınıf) öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Kavak, K. G. (2008). Öğrencilerin Bilime Ve Bilim İnsanına Yönelik Tutumlarını Ve İmajlarını Etkileyen Faktörler, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kaya, O.N., Doğan, A. ve Öcal, E. (2008). Turkish elementary school students’ images of scientists. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 83-100.
  • Kemaneci, G. (2012). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı Hakkındaki İmajlarının Araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Koren, P. & Bar, V. (2009). Science and it’s Images – Promise and Threat: From Classic Literature to Contemporary Students’ Images of Science and “The Scientist”. Interchange, 40(2), 141–163.
  • Korkmaz, H. ve Kavak, G. (2010). Primary School Students’ Images of Science and Scientists. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
  • Leblebicioğlu, G., Metin, D., Yardımcı, E., ve Çetin, P.S. (2011). The effect of informal and formal interaction between scientists and children at a science camp on their images of scientists. Science Education International. 22(3), 158-174.
  • Lederman, N. G., & Lederman, J. S. (2004). Revising instruction to teach nature of science. Retrieved February 1, 2014, from http://www.middleschool.mysdhc.org.
  • Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29 (4), 331- 359.
  • Mason, C., Kahle, J., ve Gardner, A. (1991). “Draw-A-Scientist Test:Future Implications”, School Science and Mathematics, 91 (5), 193-198.
  • Mcmillan, J. H. & Schumacher, S. (2004). Research in Education, New York: Longman.
  • Mead, M. & Metraux, R. (1957). Image of the scientist among high-school students. Science, 126 (3270), 384– 390.
  • Monhardt, R. M. (2003). The image of the scientist through the eyes of Navajo children. Journal of American Indian Education, 42(3), 25–39.
  • Muşlu G. ve Macaroğlu Akgül, E. (2006). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilim ve Bilimsel Süreç Kavramlarına İlişkin Algıları: Nitel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (1), 203-229.
  • Narayan, R., Park, S., & Peker, D. (2007). Sculpted by culture: Students’ embodied images of scientists. Proceedings of epiS-TEME 3.
  • Neuman, L. W. (2014). Social Research Methods: Qualitative And Quantitative Approaches (Seventh Ed.). Essex: Pearson Education Limited.
  • Nuhoğlu, H. ve Afacan, Ö. (2007). İlköğretim öğrencilerinin bilim insanına yönelik düşüncelerinin değerlendirilmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 05-07 Eylül 2007, Tokat.
  • Nuhoğlu, H. ve Afacan, Ö. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilim İnsanına Yönelik Düşüncelerinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 279-298.
  • Odell, M. R. I., Hewett, P., Bowan, J. & Boone, W. J. (1993). Stereotypical Images of Scientist: A Cross- Age Study. Paper Presented at the 41st Annual National Meeting of the National Science Teachers Association, Kansas City, MO.
  • Öcal, E. (2007). İlköğretim 6, 7, 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı Hakkındaki İmaj Ve Görüşlerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özel, M. (2012). Childeren’s images of scientist: Does grade level make a difference?, Educational Sciences: Theory & Practice. Special Issue, Autumn, 3187-3198.
  • Özgelen, S. T. (2012). Turkish young children's views on science and scientists. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(4), 3211-3225.
  • Özsoy, S. ve Ahi, B. (2014). Images of scientists through the eyes of the children. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğtimi Dergisi, 8(1), 204-230.
  • Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of European children. JCom, 6(3), 1-12.
  • Ruiz-Mallen, I. & Escalas, M. T. (2012). Scientists Seen by Children: A Case Study in Catalonia, Spain, Science Communication, 34(4), 520–545.
  • Scherz, Z. & Oren, M. (2006). How to Change Students‘ Images of Science and Technology. Science Education, 90(6), 965-985.
  • Schibeci, R. A. (1986). Image Of Science And Scientists And Science Education. Science Education. 70(2), 139-149.
  • Schibeci, R. (2006). Student images of scientists : What are they? Do they matter? Teaching Science, 52 (2), 12-16.
  • Schibeci, R. A. & Sorensen, I. (1983). Elementary school children’s perceptions of scientists. School Science And Mathematics, 83(1), 14-20.
  • She, H. (1998). Gender and grade level differences in Taiwan students’ stereotypes of science and scientists. Research in Science & Technological Education, 16(2), 125-135.
  • Song, J. & Kim, K. (1999). How Korean Students See Scientists: The Images of The Sci¬entist. International Journal of Science Education, 21(9), 957-977.
  • Song, Y., Darling, M. F., Dixon, J. W., Koonce, S. L., McReynolds, M. L., Meier, J. C. & Stafsholt, E. M. (2011). Pre‐service teachers as researchers: 3rd grade students’ views of scientists. Teaching Science, 1(2), 1 - 13.
  • Symington, D. & Spurling, H. (1990). The ‘Draw a Scientist Test’: interpreting the data. Research in Science & Technological Education, 8(1), 75-77.
  • Türkmen, L. vd. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish primary students’ perceptions about scientist and what factors affecting the image of the scientist. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 4(1), 55-61.
  • Uçar, S. (2012). How do pre-service science teachers’ views on science, scientists, and science teaching change over time in a science teacher training program? J. Sci. Educ. Technol., 21, 255–266.
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V. ve Çolak, K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 1 (14), 205-226.
  • Yıldırım, C. (2005). Bilimin Öncüleri (23. Basım). Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Yontar Toğrol, A. (2000). Öğrencilerin bilim insanı ile ilgili imgeleri. Eğitim ve Bilim, 25(118), 49-57.
  • Yontar Toğrol, A. (2013). Turkish students' images of scientists. Journal of Baltic Science Education. 12(3), 289-298.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Özdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Özdemir, E. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajlarının İncelenmesi (Konya İli Örneği). Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 147-160. https://doi.org/10.47770/ukmead.781870