Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 80 - 98, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Anılan, H. ve Kayacan, G. (2015). “Sınıf Öğretmenlerinin Gözüyle Kaynaştırma Eğitimi Gerçeği”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı, ss. 74 – 90.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010) “Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C:18, S:2, ss. 345-354
  • Balo Damla, E. (2015) İlkokullardaki Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Battal, İ. (2007) Sınıf Öğretmenlerinin ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi(Uşak ili örneği), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Camadan, F. (2012) “Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine ve BEP Hazırlamaya İlişkin Öz Yeterliklerinin Belirlenmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C:11, S:39, ss. 128-138.
  • Çankaya, Ö. (2010) İlköğretim1. Kademede Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Deniz, E. ve Çoban,A. (2019) “Kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C:18, S:70, ss. 734-761.
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011) “Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Tecrübeli Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C:19, S:3, ss. 719-732.
  • Ekşi, K. (2010) Sınıf Öğretmenleri ile Özel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Tutumlarının Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ergin, İ., Akseki, B. ve Deniz, E. (2012) “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C:11, S: 42, ss.055-066.
  • Esmer, B., Yılmaz, E., Güne, A. M. ve Tarım,K. (2017) “Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Öğrencilerinin Eğitimine İlişkin Deneyimleri”,Kastamonu Eğitim Dergisi, C:25, S: 4, ss.1601-1618.
  • Gök, R. (2013) Kaynaştırma Eğitimi Öğrencisi Bulunan İlkokul Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde Karşılaştıkları Zorluklar ve bu Zorluklarla Başa Çıkma Yöntemleri, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Güleryüz, B. (2014) Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Karşı Olan Görüşlerinin Belirlenmesi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Güleryüz, B. ve Özdemir,M. (2015) “Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C:8, S:3, ss. 53-63.
  • Gülgür, H. ve Hasanoğlu Yazçayır, G. (2019) Türkiye’de Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Öğretmenlerin Görüşlerine Odaklanılmış Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Sentezlenmesi: Meta- Etnografik Bir Çalışma, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, C:7, S:2, ss.845-872.
  • Kara, Z. (2016) Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Öğrencilerine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yekeler, B. (2018) Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi (Sivas Merkez İlköğretim Okulları Örneği), Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas.

Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri: Karaman İlinde Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 80 - 98, 31.12.2019

Öz

Son yıllarda eğitim sistemi içerisinde, kaynaştırma eğitimine yönelik çalışmaların arttığı gözlenmektedir. Kaynaştırma eğitimi ile öğrencilerin örgün eğitim çerçevesinde akranı olan diğer öğrenciler ile birlikte öğrenim görmesi amaçlanmaktadır. Türkiye’de de Milli Eğitim Bakanlığı öncülüğünde, okullarda kaynaştırma eğitimi uygulamalarına yer verilmektedir. Yasal düzenlemeler ve kurumsal yapılanmalar ekseninde uygulamaya konulan kaynaştırma eğitiminde okul-aile-öğretmen işbirliği önem arz etmektedir. Buradan hareketle hazırlanan çalışmanın temel iddiası, “kaynaştırma eğitimi sürecinde, öğrenci-öğretmen iletişimini artırabilmek ve öğrencinin sınıfa/okula uyumunu sağlayabilmek adına aile ile etkileşim içinde hareket edilmesi ve öğretmenler başta olmak üzere okulda tüm aktörlerin süreci sahiplenmesi gerektiğidir”. Bu iddia ekseninde hazırlanan çalışmanın temel amacı Karaman ili örneği üzerinden hareketle sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik görüşlerinin tespit edilmesidir. Çalışmada Karaman il merkezinde devlet okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi ile ilgili düşüncelerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen bilgi ve bulgular değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden faydalanılarak 25 sınıf öğretmeni ile yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiştir. Öğretmenler ile gerçekleştirilen görüşme sonucunda elde edilen bilgi ve bulgular içerik analizi yöntemiyle değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgu ve sonuçlara göre, araştırmaya dâhil edilen öğretmenlerin çoğunluğunun kaynaştırma eğitimine yönelik olumlu bakış açısı duymaktadır. Kaynaştırma öğrencilerine yönelik materyallerin yetersiz olduğu, kaynaştırma eğitimi sürecinde kullanılan yöntem ve tekniklerin iyileştirilmesi gerektiği, kaynaştırma eğitimi verecek öğretmenlere yönelik konu ile ilgili etkili ve işlevsel eğitim verilmesinin elzem olduğu çalışmanın diğer sonuçlarıdır. Kaynaştırma eğitimine yönelik başarıyı artırmada fiziksel şartların iyileştirilmesi, Rehberlik Araştırma Merkezleri ve üniversiteler başta olmak üzere kurumsal destek alınması, bunların yanında aileler ile etkileşim içinde hareket ederek, ailelerin konu ile ilgili farkındalıklarının artırılması ve bilinç düzeyinin iyileştirilmesi gerektiği öğretmen görüşleri dikkate alınarak ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Anılan, H. ve Kayacan, G. (2015). “Sınıf Öğretmenlerinin Gözüyle Kaynaştırma Eğitimi Gerçeği”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı, ss. 74 – 90.
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010) “Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C:18, S:2, ss. 345-354
  • Balo Damla, E. (2015) İlkokullardaki Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Battal, İ. (2007) Sınıf Öğretmenlerinin ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi(Uşak ili örneği), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Camadan, F. (2012) “Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine ve BEP Hazırlamaya İlişkin Öz Yeterliklerinin Belirlenmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C:11, S:39, ss. 128-138.
  • Çankaya, Ö. (2010) İlköğretim1. Kademede Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Deniz, E. ve Çoban,A. (2019) “Kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C:18, S:70, ss. 734-761.
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011) “Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Tecrübeli Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C:19, S:3, ss. 719-732.
  • Ekşi, K. (2010) Sınıf Öğretmenleri ile Özel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi ile İlgili Tutumlarının Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ergin, İ., Akseki, B. ve Deniz, E. (2012) “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C:11, S: 42, ss.055-066.
  • Esmer, B., Yılmaz, E., Güne, A. M. ve Tarım,K. (2017) “Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Öğrencilerinin Eğitimine İlişkin Deneyimleri”,Kastamonu Eğitim Dergisi, C:25, S: 4, ss.1601-1618.
  • Gök, R. (2013) Kaynaştırma Eğitimi Öğrencisi Bulunan İlkokul Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde Karşılaştıkları Zorluklar ve bu Zorluklarla Başa Çıkma Yöntemleri, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Güleryüz, B. (2014) Sınıf Öğretmenleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Karşı Olan Görüşlerinin Belirlenmesi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Güleryüz, B. ve Özdemir,M. (2015) “Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C:8, S:3, ss. 53-63.
  • Gülgür, H. ve Hasanoğlu Yazçayır, G. (2019) Türkiye’de Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Öğretmenlerin Görüşlerine Odaklanılmış Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Sentezlenmesi: Meta- Etnografik Bir Çalışma, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, C:7, S:2, ss.845-872.
  • Kara, Z. (2016) Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Öğrencilerine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yekeler, B. (2018) Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi (Sivas Merkez İlköğretim Okulları Örneği), Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Demir

Meryem Usta

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, E., & Usta, M. (2019). Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri: Karaman İlinde Bir Araştırma. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 80-98.