Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçenin İki Dillilere Ana Dili Olarak Öğretimi: Yaklaşım ve Hedefler

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: Özel sayı 1, 90 - 97, 26.09.2021
https://doi.org/10.47770/ukmead.988267

Öz

Çeşitli nedenlerle yurt dışına göç eden ve varlığını gittiği ülkelerde devam ettiren Türkler, ana dilleri olan Türkçeyi yaşadıkları toplumun diliyle birlikte öğrenmek durumunda oldukları için iki dilli olarak tanımlanırlar. Yurt dışında yaşayan iki dilli yurttaşlarımızın sayısı gittikçe artmaktadır ve onlara Türkçenin ana dili olarak hangi program hedefleriyle öğretileceği konusu sıkça tartışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, yurt dışında yaşayan iki dilli Türk kökenlilere Türkçenin öğretiminde uygulanan öğretim programlarının yaklaşım ve hedeflerini ortaya koymak, bunları karşılaştırmak ve bulguları ana dilinin öğretimi çerçevesinde tartışmaktır. Yapılan çalışmanın iki dilli Türk çocuklarına dil öğretimi konusunda yaklaşım geliştirmek ve program tasarımı yapmak isteyen ilgililere faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Açık, F. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Baker, C. (2011). Anne-Babalar ve Öğretmenler İçin Rehber İki dilli Eğitim. İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Güneş, F. (2011). Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 8, Sayı 15, 2011, s. 123-148, Hatay. http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000654/1038000433 erişim tarihi: (12.04.2016).
  • Yağmur, K. (2010). Batı Avrupa’da Uygulanan Dil Politikaları Kapsamında Türkçe Öğretiminin Değerlendirilmesi, Ahmet Yesevi Üniversitesi, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi Bilig, Sayı 55, Güz 2010, s. 221-242, Ankara. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423873123.pdf
  • Westly, E. (2011). The Bilingual Advantage: Second Language Increases Cognitive Ability. Scientificamerican. Erişim Tarihi: (02.04.2016). http://www.scientificamerican.com/article/the-bilingual-advantage/
  • Cummins, J. (2015). Intercultural education and academic achievement: a framework for school-based policies in multilingual schools, Intercultural Education, 26:6, 455-468, DOI: 10.1080/14675986.2015.1103539 http://dx.doi.org/10.1080/14675986.2015.1103539
  • Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages (CEFR): Learning, Teaching, Assessment, Modern Language Division, Strasbourg.
  • Alzayed, N.Y. (2015), Preserving Immigrants Native Language and Cultural Identity in Multilingual and Multicultural Societies, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 5, No. 2; February 2015. Jordan. Erişim tarihi: 04.03.2016. http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_5_No_2_February_2015/30.pdf
  • Grosjean, F. (1999). Individual Bilingualism. Concise Encyclopedia of Educational Linguistics.(Ed. : Spolsky, B.) Oxford: Elsevier Erişim Tarihi : (21.12.2008) http://www.bilingualfamiliesconnect.com/Individual%20Bilingualism_Francois%20
  • Grosjean.pdf Grosjean, F. (2006). Studying Bilinguals: Methodological and Conceptual Issues, (s: 32-64). The Handbook of Bilingualism. Ed. : Bhatia, T., Ritchie, W. Erişim Tarihi: (14.01.2009) http://books.google.com/books?id=pNqVaUk4dM0C&printsec=frontcover&hl=tr#P PA40,M1
  • İleri, E. (2000), Avrupa Topluluğu’nun Dil Politikası ve Almanya’da Okula Giden Türk Asıllı Öğrencilerin Dil ve Eğitim Sorunları, Avrupa’da Yaşayan Türk Çocuklarının Ana Dili Sorunları Toplantısı, 24-26 Eylül 1998-Ankara, Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.(734).
  • Krumm, H-J., Reich, H. (2013). Multilingualism Curriculum: Perceiving and Managing Linguistic Diversity in Education, Waxmann: Munster.
  • Küçük, S. (2006), Kültürler Arası Konumda İki Dilli Öğrenciler İçin Öğretmen Yetiştirme ve Erasmus Programı, AKÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 8, Sayı 1, Haziran 2006, s.231-251, Afyon. http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/VIII1/skucuk.pdf
  • Özdemir, Emin. (1983) “Anadili Öğretimi” Türk Dili, S. 379-380, Temmuz-Ağustos. Sever, S. (2004), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tokdemir, A. (1997). Dil Edinimi ve Yabancı Dil. Ankara: Sam Yayınları.
  • Yağmur, K. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Yağmur, K. (2006). Batı Avrupa’da Türkçe Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Önerileri, Ankara Üniversitesi, Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Uygulama ve Araştırma Merkezi Dil Dergisi, Sayı 134, Tarih 2006, s. 26-41, Ankara. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/759/9644.pdf
  • Yıldız, C. (2012). Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi (Almanya Örneği). Ankara: Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.

Teaching Turkish as a Mother Tongue to Bilinguals: Approach and Objectives

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: Özel sayı 1, 90 - 97, 26.09.2021
https://doi.org/10.47770/ukmead.988267

Öz

Kaynakça

  • Açık, F. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Baker, C. (2011). Anne-Babalar ve Öğretmenler İçin Rehber İki dilli Eğitim. İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Güneş, F. (2011). Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 8, Sayı 15, 2011, s. 123-148, Hatay. http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000654/1038000433 erişim tarihi: (12.04.2016).
  • Yağmur, K. (2010). Batı Avrupa’da Uygulanan Dil Politikaları Kapsamında Türkçe Öğretiminin Değerlendirilmesi, Ahmet Yesevi Üniversitesi, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi Bilig, Sayı 55, Güz 2010, s. 221-242, Ankara. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423873123.pdf
  • Westly, E. (2011). The Bilingual Advantage: Second Language Increases Cognitive Ability. Scientificamerican. Erişim Tarihi: (02.04.2016). http://www.scientificamerican.com/article/the-bilingual-advantage/
  • Cummins, J. (2015). Intercultural education and academic achievement: a framework for school-based policies in multilingual schools, Intercultural Education, 26:6, 455-468, DOI: 10.1080/14675986.2015.1103539 http://dx.doi.org/10.1080/14675986.2015.1103539
  • Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages (CEFR): Learning, Teaching, Assessment, Modern Language Division, Strasbourg.
  • Alzayed, N.Y. (2015), Preserving Immigrants Native Language and Cultural Identity in Multilingual and Multicultural Societies, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 5, No. 2; February 2015. Jordan. Erişim tarihi: 04.03.2016. http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_5_No_2_February_2015/30.pdf
  • Grosjean, F. (1999). Individual Bilingualism. Concise Encyclopedia of Educational Linguistics.(Ed. : Spolsky, B.) Oxford: Elsevier Erişim Tarihi : (21.12.2008) http://www.bilingualfamiliesconnect.com/Individual%20Bilingualism_Francois%20
  • Grosjean.pdf Grosjean, F. (2006). Studying Bilinguals: Methodological and Conceptual Issues, (s: 32-64). The Handbook of Bilingualism. Ed. : Bhatia, T., Ritchie, W. Erişim Tarihi: (14.01.2009) http://books.google.com/books?id=pNqVaUk4dM0C&printsec=frontcover&hl=tr#P PA40,M1
  • İleri, E. (2000), Avrupa Topluluğu’nun Dil Politikası ve Almanya’da Okula Giden Türk Asıllı Öğrencilerin Dil ve Eğitim Sorunları, Avrupa’da Yaşayan Türk Çocuklarının Ana Dili Sorunları Toplantısı, 24-26 Eylül 1998-Ankara, Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.(734).
  • Krumm, H-J., Reich, H. (2013). Multilingualism Curriculum: Perceiving and Managing Linguistic Diversity in Education, Waxmann: Munster.
  • Küçük, S. (2006), Kültürler Arası Konumda İki Dilli Öğrenciler İçin Öğretmen Yetiştirme ve Erasmus Programı, AKÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 8, Sayı 1, Haziran 2006, s.231-251, Afyon. http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/VIII1/skucuk.pdf
  • Özdemir, Emin. (1983) “Anadili Öğretimi” Türk Dili, S. 379-380, Temmuz-Ağustos. Sever, S. (2004), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tokdemir, A. (1997). Dil Edinimi ve Yabancı Dil. Ankara: Sam Yayınları.
  • Yağmur, K. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Yağmur, K. (2006). Batı Avrupa’da Türkçe Öğretiminin Sorunları ve Çözüm Önerileri, Ankara Üniversitesi, Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Uygulama ve Araştırma Merkezi Dil Dergisi, Sayı 134, Tarih 2006, s. 26-41, Ankara. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/27/759/9644.pdf
  • Yıldız, C. (2012). Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi (Almanya Örneği). Ankara: Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşat Bican

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: Özel sayı 1

Kaynak Göster

APA Bican, G. (2021). Türkçenin İki Dillilere Ana Dili Olarak Öğretimi: Yaklaşım ve Hedefler. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel sayı 1), 90-97. https://doi.org/10.47770/ukmead.988267