Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Salgın Sürecinde Okul Yöneticileri, Öğretmen ve Öğrencilerin Uzaktan Eğitime İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 93 - 102, 31.12.2022

Öz

Bu çalışmada, okul içi paydaşların (okul yöneticileri, öğretmen ve öğrenciler) metafor analizi ile uzaktan eğitime yönelik algılarının ve yaşam doyumlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, yaşları 14 ile 62 arasında değişen 105 (%39.5)’i erkek, 161 (%60.5)’i kadın toplam 266 katılımcı yer almaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, metafor formu ve yaşam doyum ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nitel bulgulara göre, 266 kişiden toplam 232 metafor elde edilmiştir. Uzaktan eğitim sürecine ilişkin metaforlar “verimsizlik” “etkileşimsizlik”, “yapay olma”, “eksiklik”, “eşitsizlik”, “değişkenlik”, “yoksunluk”, “altyapı durumu”, “farkındalık”, “fırsat”, “tamamlayıcılık”, “koruyuculuk”, “gelişim” olmak üzere 13 kategori altında toplanmaktadır. Bu bulgular ışığında uzaktan eğitim sürecine dair öneriler sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi. 35(171), 100-108.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4). 109-129.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Chang, G. C., & Yano, S. (2020). How arecountries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policymeasures. Retrieved May, 4, 2020.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E., & Özkara, B. Ö. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Hannay, M., &Newvine, T. (2006). Perceptions of distancelearning: A comparison of online andtraditionallearning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 2(1), 1-11.
  • Kaleli-Yılmaz, G. & Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 299-322.
  • Karpenko, M. P. (2008). The emergence and development of distance education. Russian Education and Society. 50(3), 45–56.
  • Keskin, M., & Özer-Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • King, W. R. ve He, J. (2005). Understandingthe role andmethods of meta-analysis in IS research. Communications of the Association for Information Systems, 16, 665-686.
  • Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thous and Oaks, CA: Sage Publishers.
  • Onwuegbuzie, A. J., ve Leech, N. L. (2004). "Enhancing the ınterpretation of “significant” findings: the role of mixed methods research". The Qualitative Report, 9(4): 770-792.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ., & Öztürk, M. (2017). students’ and teaching staff’s assessments regarding distance education applications in formal education. Journal of Higher Education and Science, 7(2), 294-304.
  • Shuell, T. J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29, 102-108.
  • Şahin, M. C., & Tekdal, M. (2005). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Akademik Bilişim, 02-04.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • UNESCO. (2020). Distance learning strategies, What do we know about effectiveness? http://www.unesco.org/covid19EDwebinar, web adresinden 16 Şubat 2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E., & Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(6). 949-977
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asiye Dursun 0000-0002-4033-0034

Esra Ertan Ergin 0000-0001-7804-399X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dursun, A., & Ertan Ergin, E. (2022). Covid-19 Salgın Sürecinde Okul Yöneticileri, Öğretmen ve Öğrencilerin Uzaktan Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 93-102.