Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreniminde ChatGPT Örneği

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 42 - 51, 30.06.2023
https://doi.org/10.47770/ukmead.1296013

Öz

Teknoloji devrimlerinin en büyüklerinden biri olan yapay zekâ, eğitimde sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Bir yapay zekâ ürünü olan ChatGPT, eğitim alanında kullanılabilecek sohbet robotlarından biridir. Bu çalışmada, ana dili İngilizce olan ya da ana dili gibi İngilizce bilen bireylerin, yabancı dil olarak Türkçe öğrenmesi adına ChatGPT’yi nasıl kullanılabileceği problemi ele alınmıştır. Yabancı dil öğrenmekte yaşanan zorluklar ve yapay zekânın günümüzdeki mahiyeti düşünüldüğünde bu çalışma, yabancı dil öğrenenler açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğreniminde ChatGPT’nin yerini saptamak için ChatGPT sohbet robotu üzerinde hangi uygulamaların yapılabileceğini araştırmaktır. Bu uygulamalarda; diyalog kurma, kelime anlamı, cümle anlamı, cümlenin içindeki kelimenin anlamı, metnin anlamı, İngilizce bir metnin Türkçeye çevrilmesi ve geri bildirim, telaffuz, okuma metni, yazılan bir metin hakkında geri bildirim, örneklerle konu anlatımı ve alıştırma hazırlatma gibi konu alanlarına değinilmiştir. Araştırmada, ChatGPT’nin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmek isteyen bireylere birçok açıdan geri bildirimde bulunduğu, dil öğrenimi sürecini kolaylaştırdığı ve özümsenmesinde katkı sunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmacının sorduğu çeşitlendirilmesi yoluyla ortaya çıkan hataların en aza indirgeneceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alpaydın, E. (2013). Yapay öğrenme: yeni yapay zeka.(1.Baskı). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baş, B. ve Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • CEFR. (2021). Diller için Avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretme değerlendirme. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. A. J. Mills, G. Durepos, ve E. Wiebe, (Ed.), Encyclopedia of case study research (s.582-583). SAGE Publications.
  • Çocuk, H.E. ve Çekici, Y.E. (2020). Investigation of attitudes of university students towards Turkish language course and distance education. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 261-266.
  • Fırat, M. (2020). Öğrenci destek servislerinde doğal dil işleme: GPT-3 örneği. 12th ICoSReSSE International Conference of Strategic Research in Social Science and Education.
  • Gültekin, İ., Kalfa, M., Atabey, İ., Mete, F., Eryiğit, A. ve Kılıç, U. (2015). Yedi iklim Türkçe (Yunus Emre Enstitüsü Türkçe öğrenim seti çalışma kitabı seviye B1). E. Barın, Ş. Çobanoğlu, Ş. Ateş, M. Balcı ve C. Özdemir (Ed.). Türkiye Diyanet Vakfı.
  • İşler, B. ve Kılıç M. Y. (2021). Eğitimde yapay zeka kullanımı ve gelişimi. e-Journalof New Media,5(1),1-11.
  • Kushmar, L.V., Vornachev, A.O., Korobova, I.O., ve Kaida, N.O. (2022). Artificial ıntelligence in language learning: what are we afraid of. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on CALL (8). 262-273.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence?.Erişim adresi (4 Mayıs 2023): http://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai/node1.html
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Nobel Yayın Dağıtım.
  • OpenAI (2023). https://chat.openai.com/ (erişim tarihi: 01.05.2023)
  • Sebzecioğlu, T. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe dilbilgisi öğretimi üzerine dilbilim temelli uygulamalar. Kesit Akademi Dergisi, 2(3), 97-112.
  • Sumakul, D. T., Hamied, F. A. Ve Sukyadi, D. (2022). Artificial intelligence in EFL classrooms: Friend or foe? LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 15(1), 232-256.
  • Şenyaman, G. (2023). Arapça yabancı dil öğretiminde yapay zekânın geleceği: ChatGPT örneği. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (33), 1057-1070.
  • Topsakal, O. ve Topsakal, E. (2022). Framework for a foreign language teaching software for children utilizing AR, Voicebots and ChatGPT (large language models). The Journal of Cognitive Systems, 7(2), 33-38.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). Sage Publications.

ChatGPT Example in Learning Turkish as a Foreign Language

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 42 - 51, 30.06.2023
https://doi.org/10.47770/ukmead.1296013

Öz

Artificial intelligence (AI), one of the biggest technological revolutions, will give results for evaluation in education. ChatGPT, an AI product, is one of the data chatbots in the field of education. In this study, it is discussed how ChatGPT can be used by individuals whose mother tongue is English or who use English as a second language to learn Turkish as a foreign language. Considering the difficulties of learning a foreign language, this study is important for foreign language learners. This study aims to investigate which applications can be made on the ChatGPT for learning Turkish as a foreign language. In these applications, such as dialogue, word meaning, sentence meaning, meaning of the text, translation, pronunciation, reading text, and preparing exercises are mentioned. In the research, it was concluded that ChatGPT provides feedback to individuals who want to learn Turkish as a foreign language, facilitates the language learning process, and contributes to the learning of the target language. It is thought that the errors that arise through the diversification of the questions asked by the researcher will be minimized.

Kaynakça

  • Alpaydın, E. (2013). Yapay öğrenme: yeni yapay zeka.(1.Baskı). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baş, B. ve Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • CEFR. (2021). Diller için Avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretme değerlendirme. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. A. J. Mills, G. Durepos, ve E. Wiebe, (Ed.), Encyclopedia of case study research (s.582-583). SAGE Publications.
  • Çocuk, H.E. ve Çekici, Y.E. (2020). Investigation of attitudes of university students towards Turkish language course and distance education. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 261-266.
  • Fırat, M. (2020). Öğrenci destek servislerinde doğal dil işleme: GPT-3 örneği. 12th ICoSReSSE International Conference of Strategic Research in Social Science and Education.
  • Gültekin, İ., Kalfa, M., Atabey, İ., Mete, F., Eryiğit, A. ve Kılıç, U. (2015). Yedi iklim Türkçe (Yunus Emre Enstitüsü Türkçe öğrenim seti çalışma kitabı seviye B1). E. Barın, Ş. Çobanoğlu, Ş. Ateş, M. Balcı ve C. Özdemir (Ed.). Türkiye Diyanet Vakfı.
  • İşler, B. ve Kılıç M. Y. (2021). Eğitimde yapay zeka kullanımı ve gelişimi. e-Journalof New Media,5(1),1-11.
  • Kushmar, L.V., Vornachev, A.O., Korobova, I.O., ve Kaida, N.O. (2022). Artificial ıntelligence in language learning: what are we afraid of. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on CALL (8). 262-273.
  • McCarthy, J. (2007). What is artificial intelligence?.Erişim adresi (4 Mayıs 2023): http://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai/node1.html
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Nobel Yayın Dağıtım.
  • OpenAI (2023). https://chat.openai.com/ (erişim tarihi: 01.05.2023)
  • Sebzecioğlu, T. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe dilbilgisi öğretimi üzerine dilbilim temelli uygulamalar. Kesit Akademi Dergisi, 2(3), 97-112.
  • Sumakul, D. T., Hamied, F. A. Ve Sukyadi, D. (2022). Artificial intelligence in EFL classrooms: Friend or foe? LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 15(1), 232-256.
  • Şenyaman, G. (2023). Arapça yabancı dil öğretiminde yapay zekânın geleceği: ChatGPT örneği. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (33), 1057-1070.
  • Topsakal, O. ve Topsakal, E. (2022). Framework for a foreign language teaching software for children utilizing AR, Voicebots and ChatGPT (large language models). The Journal of Cognitive Systems, 7(2), 33-38.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). Sage Publications.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Nur Zileli

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zileli, E. N. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreniminde ChatGPT Örneği. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 42-51. https://doi.org/10.47770/ukmead.1296013

Cited By