While conducting the study, which was carried out to determine the changes in human resources management in schools during the Covid-19 process based on the views of school administrators, the functions of human resources management found in the literature were grouped under the titles of planning, informing, training and development, health protection, motivation, reward, discipline and course supervision. In the study, which was designed with phenomenology design, one of the qualitative research methods, 16 school administrators working at different levels (primary, secondary and high school) in Niğde city center in the 2021-2022 academic year and determined by maximum diversity sampling participated. The data were collected through a semi-structured interview form developed by the researcher and analyzed by content analysis. The main conclusion of the study is that during the Covid-19 pandemic, changes occurred in the planning, informing, training and development, health protection, motivation, reward and course supervision functions of human resources management in schools; however, there was no significant change in the discipline function of human resources. The majority of school administrators did not experience any disciplinary problems related to human resources despite many negative situations during the pandemic.
Covid-19 Educational Organizations Human Resources Management Pandemic
Bu çalışma, Covid-19 sürecinde okullarda insan kaynakları yönetiminde meydana gelen değişiklikleri okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı olarak belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma yürütülürken alanyazında rastlanan insan kaynakları yönetiminin işlevleri temel alınmıştır. Farklı kaynaklar incelenerek ele alınan işlevler insan kaynağını planlama, bilgilendirme, yetiştirme ve geliştirme, sağlığın korunması, güdüleme, ödül, disiplin ve ders denetimi başlıkları altında toplanarak incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenoloji deseni ile tasarlanmış olan araştırmaya 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Niğde il merkezinde farklı kademelerde (ilkokul, ortaokul ve lisede) çalışmakta olan ve maksimum çeşitlilik örnekleme ile belirlenmiş 11 müdür yardımcısı ve 5 okul müdürü olmak üzere toplam 16 okul yöneticisi katılmıştır. Veri, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada ulaşılan temel sonuç, Covid-19 sürecinde okullarda insan kaynakları yönetiminin planlama, bilgilendirme, yetiştirme ve geliştirme, sağlığın korunması, güdüleme, ödül ve ders denetimi işlevlerinde değişiklikler meydana geldiğidir. Bu değişiklikler, her işlev için değerlendirildiğinde, planlama işlevi açısından pandemi sürecinde çevrimiçi uygulamaların kullanımının arttığı, teknoloji kaynakları sorunların ortaya çıktığı ve hizmet personeline olan ihtiyacın azaldığı; bilgilendirme işlevinde online platform kullanmanın yaygınlaştığı ve bilgilendirme konularında sağlık ve uzaktan eğitime ağırlık verildiği ortaya çıkmıştır. İnsan kaynaklarının geliştirilmesinde verilen eğitimlerin sıklığının arttığı ve eğitimlerin online platformlara taşındığı, eğitim konularının pandeminin oluşturduğu ihtiyaçlara göre çeşitlendiği (uzaktan eğitim, teknoloji ve psikolojik dayanıklılık gibi); ancak eğitimin kalitesinde azalma olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Sağlığın korunmasında pandemi tedbirlerinin ve sağlıkla ilgili yapılan bilgilendirmelerin arttığı; insan kaynağının motive edilmesinde sürecin zorlaştığı ve içsel motivasyonun öneminin ortaya çıktığı; insan kaynağının ödüllendirilmesinde yaşanan zorlu süreç nedeniyle öğretmenlerin hemen hemen yaptıkları tüm çalışmaların ödüle layık görüldüğü; ders denetimi işlevinde ise denetimin tamamen online platformlar üzerinden yapıldığı, denetlemede online platformlardaki raporlardan yararlanıldığı ve denetleme kriterlerin de buna göre değiştiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ulaşılan bir diğer sonuç, insan kaynaklarının disiplin işlevinde belirgin bir değişiklik olmadığıdır; okul yöneticilerinin çoğunluğu pandemi sürecinde yaşanan birçok olumsuz duruma rağmen insan kaynakları ile ilgili herhangi bir disiplin sorunu yaşamamıştır.
Eğitim Örgütleri Covid-19 Pandemi İnsan Kaynaklarının Yönetilmesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |