In recent times, significant advancements have been made in technology-based applications, particularly with the observation that new applications based on artificial intelligence possess functional capabilities such as speech, writing, perception, text generation, and imitation, similar to the human brain. These developments are occurring through the utilization of intelligent algorithms. ChatGPT, an artificial intelligence product that has been frequently used by people in the last year, is one of the chatbots that can be used in all areas of education. What makes this application powerful is its question-answer feature, its accurate explanation of texts, its regular and correct sentence structure, and its ability to provide satisfactory information on every subject. In this context, the aim of the study is to determine the views of ChatGPT, an artificial intelligence-supported language processing model, on the social studies course. For this reason, 16 questions were prepared based on the Social Studies course curriculum and literature review, and then the application was carried out in the form of question-answer in the online application of ChatGPT and the textual explanation data obtained were transferred to the digital environment. According to the results of this study, it was found that the students mostly responded correctly to the questions prepared about the Social Studies course. In particular, it is noteworthy that she organized the textual explanations about the Social Studies course into headings and used language effectively. From this point of view, it is estimated that these artificial intelligence-supported tools and applications can be used effectively in Social Studies in the classroom environment in the future.
Artificial intelligence ChatGPT Education Natural language processing Social studies
Son dönemde, teknoloji tabanlı uygulamalarda önemli ilerlemeler kaydedilmektedir, özellikle yapay zekâ temelli yeni uygulamaların, insan beyni gibi konuşma, yazma, algılama, metin üretme ve taklit etme gibi işlevsel yeteneklere sahip olduğu gözlemlenmektedir. Bu gelişmeler, akıllı algoritmaların kullanımıyla gerçekleşmektedir. Son bir yıldır insanlar tarafından sıklıkla kullanılan bir yapay zekâ ürünü olan ChatGPT, eğitimin her alanında kullanılabilecek sohbet robotlarından biridir. Bu uygulamayı güçlü kılan şey, soru-cevap özelliğiyle metinleri doğru bir şekilde açıklaması, kurallı ve doğru cümle yapısı ve her konuda tatmin edici bilgiler sunmasıdır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, yapay zekâ destekli dil işleme modeli olan ChatGPT’nin Sosyal Bilgiler dersi ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Bu nedenle Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı ve literatür temel alınarak 16 soru hazırlanmış ve daha sonra ChatGPT’nin çevrim içi uygulamasında soru-cevap şeklinde uygulama gerçekleştirilmiş ve elde edilen metinsel açıklama verileri, dijital ortama aktarılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre ChatGPT, Sosyal Bilgiler dersi ile ilgili hazırlanan sorulara çoğunlukla doğru bir şekilde yanıt verdiği saptanmıştır. Özellikle Sosyal Bilgiler dersine yönelik metinsel açıklamaları başlıklar halinde sıralaması ve dili etkin kullanması dikkat çekicidir. Bu açıdan değerlendirildiğinde gelecekte sınıf ortamında bu yapay zekâ destekli araç ve uygulamaların Sosyal Bilgilerde etkili bir şekilde kullanılabileceği tahmin edilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretim Teknolojileri, Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |