İnsan topluluklarının en eski çağlardan itibaren tapınma, eğlenme, anma gibi
hususlardan dolayı bir takım etkinlikler yaptığı bilinmektedir. Yaptığı bu etkinlikler
tarihin belli dilimlerinde ayin, tören, anma, şenlik, milli bayram gibi isimler altında
devam etmiştir. Her bir topluluk yaşadığı döneme göre inanç ve yaşama biçimi
seçmiştir. Bu farklılık ve yaşam biçimleri her hususta olduğu gibi adı geçen
kavramların içeriğinde ve etkinlik biçimlerinde de değişiklikler yaratmıştır. Ayrıca
benzer özelikler taşıyan veya aynı coğrafya da yaşayan grupların tören etkinlikleri
birbirine benzerlik gösterse de genel itibarı ile kendine özgü bir tutum görülmektedir
denebilir. Müzik ise inançların tümünde etki gösteren, gerek dinsel, gerek coşkusal
törenlerde kültür unsurlarını ortaya çıkaran soyut bir araç olarak ortaya çıkar. Mevlevi
kültürünü arındıran Sema Ayini, Alevi-Bektaşi kültürünü temsil eden Semah Ayini,
Milli bayramları temsil eden Bando, Mehter gibi inanç ve temsil öğeleri, kendi kültür
yapısına uygun olarak form özelliği, çalgıları, seslendirme özellikleri ile farklılık
göstermektedir. İnanН ve Milli coşku sistemlerine ait pek çok simge, inanç ve müziğin
gücü ile kuşaklar boyu aktarılabilmekteyken; müzik de ifade gücüne eklenen kutsallık
algısı ve milli beraberlik olgusu aracılığıyla sosyal değişimlerin etkilerini
hissettirebilmektedir. Bu Нalışma, söz konusu ilişkiyi Anadolu coğrafyasının inanca ve
milli oluşumlara ait tören geleneklerinin müziğin toplumsal temelleri çatısında ele
alındığında bir tören coşkusu ile gerçekleşip gerçekleşmediğini belirlemek amacı ile
yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 5 |