İnsanlar var olduğu günden beri takılar gerek inanç, sihir, korunma gerekse
süslenme amacı ile kullanılmıştır. Değişen ve gelişen çağlarla birlikte takı olgusu da
değişim göstermiş ve her dönem farklı bir anlam kazanmıştır. Takı kimi zaman
tasarım ile kimi zamanda kullanılan malzeme ile anlam kazanmış ve tarihte yer
edinmiştir. Endüstri devrimi ile birlikte bakış açımızın değiştiği sanat ve zanaat
kavramları zamanla iç içe geçmiş ve yeni oluşumlar ortaya çıkmıştır. Çok eski
tarihlerden, 18. yüzyıla kadar zanaat olarak görülen kuyumculuk ve takı; 18.
yüzyıldan sonra sanat alanına girmeyi başarabilmiş ve çağdaş sanat tarihinde yer
edinmiş, sanatçıların yaptıkları eserlerle takı tasarımı çok önemli gelişmeler kat
etmiştir. Tüm bu oluşumların ışığında bugün takı tasarımı dendiği zaman akla ilk
gelen unsurlardan biri farklı malzemelerle üretilen özgün takılar olarak düşünülebilir.
Sadece değerli metallerin ve taşların kullanıldığı klasik takılar yerini daha modern,
sınırların olmadığı ve her tür malzemenin kullanılabildiği özel tasarımlar olarak
karşımıza çıkmaya başlamıştır. Bu makalede ise sınır tanımayan çağdaş takı
tasarımında malzeme olarak porselen kullanımına değinilerek porselen kullanan
modern takı tasarımcılarından örnekler verilecektir.
Aslan, E. E. (2014).Arts& Crafts (Sanat & El Sanatları) Hareketi ve Çağdaş Türk Seramik Sanatı Başyazarları, Erciyes Sanat, Erciyes Üniversitesi Enstitüsü Dergisi, Sayı; 2, Sayfa 8-18
Çakır, F. (2004). Kemik Porselen Üretiminin İncelenmesi, Sanatsal Çalışmalarda Uygulanabilirliğinin Araştırılması Ve Estetik Niteliklerinin Değerlendirilmesi, Sanatta Yeterlik Eseri Çalışması Raporu, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
Dikmen, Demirtaş, P. (2014). Değişen Kavram ve Gelişen Yorumlar İle Lif Sanatında Tekstil Takılar, Uluslararası Sanat ve Tasarım Kongresi, Bildiri Kitabı, Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Fakültesi, İzmir
Eroğlu, M. (2009).Modern Takı Anlayışı İçinde Alternatif Malzemelerin Kullanımı, I. Uluslararası Katılımlı Mücevher-Takı Tasarımı ve Eğitimi Sempozyumu, Aydın
Sevim, S. (1994). Türkiye’de Başlangıcından Günümüze Porselen Dekorları, Sanatta Yeterlilik Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
Soytogay, D. (2006). Endüstri Devriminden Günümüze Takı Tasarımında Biçime Etki Eden Faktörler, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul
Yalçın, Erbilen, Z. Ö. (2014). Takı Tasarımında Kavram Değişimi: Sentetik Malzemelerin Kullanımı, Uluslararası Sanat ve Tasarım Kongresi, Bildiri Kitabı, Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Fakültesi, İzmir
Yeşilmen, N. (2014). Özgün Tasarım Örneği Olarak Alexander Calder’in Takılabilir Heykelleri, Uluslararası Sanat ve Tasarım Kongresi, Bildiri Kitabı, Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Fakültesi, İzmir
http://www.pilarcotter.com/?page_id=47 Erişim Tarihi: 24.12.2014
http://katherinewheeler.com.au/ Erişim Tarihi: 12.01.2015
http://annakiryakova.de/en/about/ Erişim Tarihi: 12.01.2015
http://www.carolgwizdak.com/index.htm Erişim Tarihi: 13.01.2015
http://www.handebilten.com/ Erişim Tarihi: 13.01.2015
http://cyprusjetset.com/tr/yazarlar/tuncer-ba%C4%9F%C4%B1%C5%9Fkan/nazar- goez-dutmas%C4%B1-yaz%C4%B1-dizisi-(2)/ Erişim Tarihi: 11.02.2015
https://www.antiquesjournal.com/pages04/archives/cameos.html Erişim Tarihi:11.02.2015
Sıdıka Sevim, S., & Yeşilmen, N. (2016). ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 117-129.
AMA
Sıdıka Sevim S, Yeşilmen N. ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. Ocak 2016;4(7):117-129.
Chicago
Sıdıka Sevim, Sibel, ve Nesrin Yeşilmen. “ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI”. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 4, sy. 7 (Ocak 2016): 117-29.
EndNote
Sıdıka Sevim S, Yeşilmen N (01 Ocak 2016) ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 4 7 117–129.
IEEE
S. Sıdıka Sevim ve N. Yeşilmen, “ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, c. 4, sy. 7, ss. 117–129, 2016.
ISNAD
Sıdıka Sevim, Sibel - Yeşilmen, Nesrin. “ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI”. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 4/7 (Ocak 2016), 117-129.
JAMA
Sıdıka Sevim S, Yeşilmen N. ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;4:117–129.
MLA
Sıdıka Sevim, Sibel ve Nesrin Yeşilmen. “ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI”. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, c. 4, sy. 7, 2016, ss. 117-29.
Vancouver
Sıdıka Sevim S, Yeşilmen N. ÇAĞDAŞ TAKI TASARIMINDA PORSELENİN KULLANIMI. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;4(7):117-29.