Alvin Goldman’ın sosyal epistemolojisi, kritik sosyal-kurumsal pratiklerin doğruluk kazanımı açısından değerlendirilmesiyle ortaya çıkar. Bir grup içindeki doğru ve yanlış inançların bilgiyi veya cehalet seviyesini nasıl etkilediği veritistik açıdan oldukça önemlidir. Alvin Goldman'ın sosyal epistemik bilgi inşası çok sıkı anlamda olmasa dahi doğruyu (veritistik bakış açısını) her türlü araştırmanın temel hedefi olarak kabul eder ve aynı zamanda sosyal süreç ve pratikleri değerlendirir. Goldman'ın epistemolojisi bireysel alandan sosyal bir bağlama doğru genişleyen bilgi inşa pratiklerini anlatır. Bilginin dayanaklarının sağlamlığını pekiştirmek açısından doğru inançlara dahil edilmesi gereken koşul, Platon'un Theaetetus diyalogunda da belirttiği üzere gerekçelendirme koşuludur. İster bireysel ister kolektif düzeyde bir gerekçelendirme için olsun gerekçelendirme, doğru inancı bilgi yapan ve bu bilginin doğruluğuna ilişkin olarak bize güven veren unsurdur. Sosyal bir yapıyı inşa eden faillerin başlangıçta kendine münhasır inançları ister istemez kolektif yargıları da ifade edecektir. Bir grubun fonksiyonel anlamda rasyonalitesinin olup olamayacağı tartışılsa da gruplara temsili ve sosyal anlamda inançlar ve gerekçeler atfedebilmek mümkün görünmektedir.
Alvin Goldman's social epistemology emerges from the evaluation of critical social-institutional practices in terms of gaining truth. How true and false beliefs within a group affect the level of knowledge or ignorance is quite important in terms of veritistics. Alvin Goldman's social epistemic knowledge construction, although not in a very strict sense, accepts truth (veritistic perspective) as the basic goal of all kinds of research and also evaluates social processes and practices. Goldman's epistemology describes knowledge construction practices that expand from the individual sphere to a social context. The condition that must be included in true beliefs in order to reinforce the solidity of the foundations of knowledge is the condition of justification, as Plato stated in the Theaetetus dialogue. Whether for justification at the individual or collective level, justification is the element that makes true belief knowledge and gives us confidence in the accuracy of this knowledge. The beliefs that are initially exclusive to the agents who construct a social structure will inevitably also express collective judgments. Although it is debatable whether a group can have functional rationality, it seems possible to attribute representational and social beliefs and justifications to groups.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License