Türkçe, yabancı dil olarak hem Türkiye’de Türkçe Öğretim Merkezleri (TÖMER’ler), özel dil kursları aracılığıyla hem de yurt dışında Yunus Emre Enstitüleri, üniversitelerdeki Türkoloji bölümleri, özel dil merkezleri ve seçmeli ders olarak Türkçe okutulan devlet veya özel okullar vasıtasıyla öğretilmektedir. Türkiye’nin ekonomik ve siyasi alanda yaşadığı olumlu gelişmelere paralel olarak Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin sayısı da giderek artmaktadır. Türkçenin yurt dışında yabancı dil olarak öğretildiği yerlerden bir de Mısır’dır. Mısır ve Türk halkı yüzyıllarca çeşitli sebeplerle ilişki içerisinde bulunduklarından dolayı aralarındaki bağlar da kuvvetlidir. İki ülke arasındaki tarihi, sosyal, kültürel ve ekonomik bağlar, halklar arasındaki etkileşimi arttırmış dolayısıyla bu durum Türkçe öğretimine de yansımıştır. Mısır’da gerek devlet üniversiteleri gerekse özel üniversiteler olmak üzere toplamda 12 üniversitede Türkçe ile ilgili bölümlerin bulunması Mısır’daki Türkçe öğretimine olan ilgiyi somut bir şekilde göstermektedir. Mısırlı bireyler yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken çeşitli sorunlarla karşılaşmaktadır. Bu sorunlardan en önemlisi ise alfabedir. Çünkü alfabeden bağımsız bir dil öğretiminden bahsetmek mümkün değildir. Mısırlı öğrencilere alfabe öğretiminde zorluklarla karşılaşılmasının nedenleri, Türkçede Latin alfabesinin, Mısırlıların ise ana dili olan Arapçada Arap alfabesinin kullanılması ve Mısırlı bireylerin Latin harfleriyle ilk defa İngilizce ile karşılaşmaları ve Latin harflerinin İngilizce sesletimlerini benimsemeleridir. Bu temel nedenler çerçevesinde şekillenen bu araştırmada İskenderiye Yunus Emre Enstitüsünde 2016 yılında Türkçe eğitimi alan farklı seviyelerdeki (temel, ortak, yüksek seviye) 147 öğrencinin Türkçe öğrenirken dört temel dil becerisinde karşılaştıkları alfabe sorunları incelenmiş ve bu sorunların çözümüne yönelik çeşitli öneriler ortaya konmuştur.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi Mısır’da Türkçe öğretimi alfabe öğretimi alfabe sorunları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |