Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Araplara Türkçe Öğretiminde Alfabe Sorunu: İskenderiye Örneği

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 55 - 70, 30.06.2017

Öz

Türkçe, yabancı dil olarak hem Türkiye’de Türkçe Öğretim Merkezleri (TÖMER’ler), özel dil kursları aracılığıyla hem de yurt dışında Yunus Emre Enstitüleri, üniversitelerdeki Türkoloji bölümleri, özel dil merkezleri ve seçmeli ders olarak Türkçe okutulan devlet veya özel okullar vasıtasıyla öğretilmektedir. Türkiye’nin ekonomik ve siyasi alanda yaşadığı olumlu gelişmelere paralel olarak Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin sayısı da giderek artmaktadır. Türkçenin yurt dışında yabancı dil olarak öğretildiği yerlerden bir de Mısır’dır. Mısır ve Türk halkı yüzyıllarca çeşitli sebeplerle ilişki içerisinde bulunduklarından dolayı aralarındaki bağlar da kuvvetlidir. İki ülke arasındaki tarihi, sosyal, kültürel ve ekonomik bağlar, halklar arasındaki etkileşimi arttırmış dolayısıyla bu durum Türkçe öğretimine de yansımıştır. Mısır’da gerek devlet üniversiteleri gerekse özel üniversiteler olmak üzere toplamda 12 üniversitede Türkçe ile ilgili bölümlerin bulunması Mısır’daki Türkçe öğretimine olan ilgiyi somut bir şekilde göstermektedir. Mısırlı bireyler yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken çeşitli sorunlarla karşılaşmaktadır. Bu sorunlardan en önemlisi ise alfabedir. Çünkü alfabeden bağımsız bir dil öğretiminden bahsetmek mümkün değildir. Mısırlı öğrencilere alfabe öğretiminde zorluklarla karşılaşılmasının nedenleri, Türkçede Latin alfabesinin, Mısırlıların ise ana dili olan Arapçada Arap alfabesinin kullanılması ve Mısırlı bireylerin Latin harfleriyle ilk defa İngilizce ile karşılaşmaları ve Latin harflerinin İngilizce sesletimlerini benimsemeleridir. Bu temel nedenler çerçevesinde şekillenen bu araştırmada İskenderiye Yunus Emre Enstitüsünde 2016 yılında Türkçe eğitimi alan farklı seviyelerdeki (temel, ortak, yüksek seviye) 147 öğrencinin Türkçe öğrenirken dört temel dil becerisinde karşılaştıkları alfabe sorunları incelenmiş ve bu sorunların çözümüne yönelik çeşitli öneriler ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • AÇIK, Fatma. (2008). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu Bildirisi (Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü)
  • ALSHİRAH, Mohammad. (2013), Arap Kökenli Öğrencilerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Karşılaştıkları Zorluklar Ve Çözüm Önerileri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yabancı Dil Olarak Türkçe Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • ARSLAN, Mustafa. (2011), “Yabancılara Türkçe Öğretim Kılavuzu Temel Seviye” Nobel Yayınları, Ankara
  • AYDIN, Tahirhan. (2010) Arapça ve Türkçede Sesler -Karşıtsal Çözümleme, EKEV Akademik Dergisi, Yıl 14, Sayı 44, Yaz
  • BÖLÜKBAŞ, Fatma . (2011). Arap Öğrencilerin Türkçe Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6(3), 1357-1367.
  • DEMİRCİ, Metin. (2015) “B1 Seviyesinde Türkçe Öğrenen Suriyeli Öğrencilerin Sesli Okuma Becerisiyle İlgili Tespitler” Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/7 Spring 2015, p. 333-358 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8149 ISSN: 1308-2140, ANKARA- TURKEY
  • EKER, Süer. (2005) Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları s254
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican, (2004). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ, Ankara
  • ERDEM, Mehmet Dursun, ŞENGÜL Murat... vd (2015) Tekerleme Alıştırmalarına Dayalı Etkinliklerin Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Suriyeli Arapların Konuşma Becerilerine Etkisi, Route Educational and Social Science Journal Volume 2(2), April 2015
  • ERGİN, Muharrem. (1986). Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları
  • DURMUŞ, Mustafa. (2013) “ Sözlü Anlatım”, Türk Dili II, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Faküktesi Yayınları, s196
  • İNAN, Ruhi ve ÖZTÜRK Mustafa, (2015).Değişkenler Açısından Araplara Türkçe Öğretimi (Ürdün-Mısır Örneği) Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 18, Aralık 2015, s. 377-392
  • POLAT, Hüseyin. (1998), Arapların Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • REKİN, Ertem.(1991) Elifbeden Alfabeye, Ekim, İstanbul, s.22
  • ŞENGÜL, Kübra. (2014)Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, S 3/1,
  • YAVUZ, Serdar (2010) “Atatürk Dönemi Alfabe Çalışmaları ve Falih Rıfkı Atay” e-Journal of New World Sciences Academy 2010, Volume: 5, Number: 2, Article Number: 4C0039
  • YENİŞAN, Ayça. (2005),Tarih Boyutu İçinde Alfabe Sorunu ve Türk Harf Devrimi (1839 - 1929, Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yükek Lisans Tezi, Eskişehir
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan. (2012). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • YILMAZ, İsa ve ŞEREF, İzzet, (2015)Arap Öğrencilerin Türkçe Okuma Sesletim Becerilerinin Geliştirilmesinde Şiirden Yararlanma, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 4/3 2015 s. 1213-1228, TÜRKİYE
  • Yunus Emre Bülteni, Kasım- Aralık 2015, Sayı 28, s 5
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=174:Ses-Harf-ve- Alfabe&catid=50:yazm-kurallar&Itemid=132erişim tarihi 29.03.2016
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vefa Özdemir Bu kişi benim 0000-0003-4691-5460

Muhammet Hüseyin Yazıcı Bu kişi benim 0000-0003-4691-5460

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, V., & Yazıcı, M. H. (2017). Araplara Türkçe Öğretiminde Alfabe Sorunu: İskenderiye Örneği. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 2(1), 55-70.