Bu çalışmada, “Edebiyat Bilgi ve Kuramları II” dersi kapsamında, Zülfü Livaneli’nin “Huzursuzluk” romanını okuyan Türkçe Öğretmenliği lisans programı birinci sınıf öğrencilerinin romana ilişkin görüşleri, alımlama estetiği bağlamında değerlendirilmiştir. Bu yolla çalışmada alımlama estetiği kuramının edebiyat eğitimine sunduğu olanakları belirginleştirmek ve tartışmaya açmak amaçlanmıştır. Çalışmanın temel amacı, alımlama estetiği bağlamında edebiyat eğitiminde yeni arayışları tartışmaya sunmaktır. Nitel modeldeki bu araştırmada, doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubu, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği lisans programında 2018-2019 eğitim öğretim döneminde öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Veriler nitel içerik analizi basamaklarına göre analiz edilmiştir. Araştırmada okurların “Huzursuzluk” adlı romanda otuz ayrı belirsizliğe ve on beş ayrı etkilenime dikkat çektikleri belirlenmiştir. Bu çalışmayla edebî bir metni okumanın çok anlamalı, hatta sonsuz anlamalı bir süreç olduğu, her okurun kendi dünyası ölçüsünde edebî metinden tat alabileceği ve anlam üretebileceği bir kez daha ortaya koyulmuştur. Araştırmanın edebiyat eğitimindeki program geliştirme çalışmalarına ve ders içi uygulamalara ufuk çeşitliliği sunacağı düşünülmektedir.
Alımlama estetiği kuramı edebiyat eğitimi okuma eğitimi okurun beklenti ufku belirsizlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |