Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı genelgelerinden hareketle yabancı öğrencilere Türkçe öğretimine yönelik uyum sınıflarının eğitim öğretimin temel değişkenleri açısından betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, uyum sınıflarının uygulanmasına esas teşkil eden 2019/15 sayılı genelge ve 2020/7 sayılı genelge hükümleri aracılığıyla uyum sınıflarının tanımı ve kapsamı ortaya konmuş, söz konusu bu eğitim faaliyetinin öğrenci belirleme, öğretmen görevlendirme, ölçme değerlendirme, öğretim programı, eğitim materyali ve veri girişi bakımından taşıdığı özellikler belirlenmiştir. Araştırma, Türkçe dil düzeyi yetersiz bulunan yabancı öğrencilere Türkçe öğretimine yönelik faaliyet gösteren uyum sınıflarının, resmî belgeler yoluyla incelenip değerlendirilmesi dolayısıyla betimsel analiz özelliği göstermektedir. Söz konusu genelgelerin analiz edilmesi ve bunlardan hareketle yeni bilgi üretilmesi sürecinde ise doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, sonuçları itibarıyla değerlendirildiğinde, uyum sınıflarına öğrenci belirleme işlemi merkezî olarak ya da okul komisyonları aracılığıyla uygulanan Türkçe yeterlilik sınavı ile yapılmaktadır. Görevlendirilen öğretmenler konusunda ise, PIKTES kapsamında görevli eğitim personeli öncelikli olmak üzere kadrolu, sözleşmeli, ücretli öğretmen istihdam edilebilmektedir. Öğrencilerin ait olduğu eğitim kademesi için geçerli olan öğretim programının hedeflerinin esas alındığı bu uygulama, materyal dağıtımı ile desteklenmekte ve sürecin takibi e-okul sistemi üzerinden yapılmaktadır. 2020/7 sayılı genelge ile salgın koşulları gereği, kapsamı daraltılan uyum sınıfları uygulamasının, normalleşmeyle birlikte 2019/15 sayılı genelgede öngörülen kapsam genişliğinde uygulanması yararlı olacaktır.
Millî Eğitim Bakanlığı uyum sınıfı genelgeleri yabancılara Türkçe öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1 |