In our country, ethical rules are not applied professionally at a sufficient level. Engineers may be faced with different ethical dilemmas that they will have to overcome while performing their profession. According to the principles of engineering ethics, engineers should prioritize the safety, health and welfare of the society in the performance of their duties. Teaching "Engineering Ethics" in our universities is very important in terms of preparing students for the difficulties and dilemmas they may encounter in professional life. In this study, the importance of ethics and ethical rules in the field of civil engineering has been examined with case scenarios and a survey. According to the results of the survey, it was determined that 76.9% of the 323 participants did not take the "Engineering Ethics" course, and accordingly, 40% were not aware of ethical laws and 40% were partially aware. Participants that when they encounter an unethical situation, they will use different levels of initiative to correct it. In addition, among the factors affecting decision-making mechanisms in the face of ethical dilemma; 23.7% of the fear of losing the job, 18.3% of the cost to the employer, 16.7% of being seen as a snitch to the manager and their friends, and 42% stated that all these situations are effective factors. According to these results, these candidates who will assume the roles of manager/manager/engineer in the private and public sectors, although they are technically competent in the field of practice, will not be able to demonstrate ethical efficiency. In this study, the survey and case scenarios, learn how to put it into practice in the best way, and how a civil engineer should act against ethical problems that she may experience.
Ülkemizde etik kuralları mesleki açıdan yeterli düzeyde uygulanmamaktadır. Mühendisler, mesleklerini yaparken üstesinden gelmek zorunda olacağı farklı etik ikilemlerle karşı karşıya kalabilmektedir. Mühendislik etiği ilkelerince, mühendisler görevlerini yerine getirirken toplumun güvenliğini, sağlığını ve refahını en önde tutmalıdır. Üniversitelerimizde “Mühendislik Etiği” eğitiminin verilmesi, öğrencileri profesyonel yaşamda karşılaşabilecekleri zorluklara ve ikilemlere karşı hazırlamak açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmada etiğin ve kurallarının inşaat mühendisliği alanında önemi, örnek vaka senaryoları ve bir anket çalışması ile incelenmiştir. Yapılan anket çalışmasının sonucuna göre, 323 katılımcıdan %76,9’unun “Mühendislik Etiği” dersini almadığı, buna bağlı olarak %40’ının etik yasalardan haberdar olmadığı, %40’ının ise kısmen haberdar olduğu belirlenmiştir. Katılımcılar, etik olmayan bir durumla karşılaştıklarında onu düzeltmek için faklı seviyelerde inisiyatif kullanacaklarını belirtmişlerdir. Ayrıca, etik ikilem karşısında karar verme mekanizmalarını etkileyen faktörler arasında; işi kaybetme korkusunun %23.7, işvereni uğratacağı maliyetin %18.3, Müdür ve arkadaşlarına karşı ispiyoncu olarak gözükme durumunun %16.7 ve %42’lik bir kesim tüm bu durumların etkin faktör olduğunu belirtmişlerdir. Bu sonuçlara göre, özel ve kamu sektörlerinde yönetici/idareci/mühendis rollerini üstlenecek olan bu adaylar, uygulama sahalarında teknik anlamda yeterli olsalar da, etik anlamda etkinlik gösteremeyeceklerdir. Bu çalışmada anket çalışması ve örnek vaka senaryoları ile etik bir değerlendirme yapabilmek ve bir inşaat mühendisinin yaşayabileceği etik sorunlara karşı nasıl davranması gerektiğine dair öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | April 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 14 Issue: 2 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.