In this study, it is aimed to determine the ideal section height according to the beam mid-section height by examining the buckling behavior of pre-stressed beam with the lower flange arch shape of which theoretical and experimental studies have been done before, For this, about 250 finite element models were prepared in the Sap 2000 program and buckling analyzes were performed. In addition, with the FEMAP (Nastran) Finite Element Analysis program, a solid finite element model prepared and nonlinear buckling analysis was performed. As a result of the analysis made, it was seen that the buckling coefficient increased as the curvature of the lower beam flange increased. Depending on the pre-tension force and span, the largest buckling coefficient does not remain at a fixed point with respect to the beam mid-height (h) / edge height (H) ratio. However, it was observed that the buckling load coefficient increased significantly from values lower than about h/H = 0,6.
Öngermeli çelik kiriş Burkulma analizi Sonlu elemanlar analizi Alt başlığı Kemer kiriş Pre-stressed beam
Bu çalışmada, daha önce teorik ve deneysel çalışmaları yapılan alt başlığı eğrisel, ön germeli kirişin, kiriş orta kesit yüksekliğine göre burkulma davranışı incelenip ideal kesit yüksekliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için Sap 2000 programında 250 civarı sonlu elemanlar modeli hazırlanarak burkulma analizleri yapılmıştır. İlaveten FEMAP (Nastran) Sonlu elemanlar analizi programı ile de deneysel modele uygun solid sonlu elemanlar modeli oluşturulup nonlineer burkulma analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda kiriş alt başlığının eğriselliği arttıkça burkulma katsayısının arttığı görülmüştür. Ön germe kuvvetine ve açıklığa bağlı olarak en büyük burkulma katsayısı, kiriş orta yüksekliği (h) / kenar yüksekliği (H) oranına göre sabit bir noktada kalmamakta. Bununla beraber yaklaşık h/H = 0,6 oranından düşük değerlerden itibaren, burkulma yükü katsayısının belirgin bir şekilde arttığı gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 7, 2023 |
Publication Date | July 14, 2023 |
Submission Date | December 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 2 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.