Bu çalışmada , Manchester Üniversitesi Müzesi ve Hokkaido Üniversite Müzesi karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Bu mü- zelerden biri İngiltere’de diğeri ise Japonya’nın en kuzey ucunda Sopora’da bulunan Hokkaido Üniversite müzeleridir. Bu iki müzenin seçilmesinde amaç anlam ve amaç birlikteliğini göstermektir. Her iki müze de üniversitelerinin aldığı araştırma ödülleri, toplum yararı gibi konuları müzelerinde öne çıkararak sergilemektedirler. Bu her iki müzede çağdaş müzecilik anlayışına uygun olarak ve toplum menfaati gözetilerek yönetilmektedir. Ayrıca öğrenci odaklı sergileme kültürü ile kendi üniversite tarihlerini, teknoloji tarihi ve icatlar üzerinden anlatmaktadırlar. Son olarak da bu iki müze ülkemizde bulunan yine bir üniversite müzesi olan Boğaziçi Üniversitesi, Kandilli Kültürel Miras Koleksiyonu Müzeleri ile kıyaslanarak anlatılmıştır. Makalede anlatılan bu üç müze de üniversitelerinin kültürel tarihlerini koruyarak geçmişe ait değerleri gelecek kuşaklara koruyan, taşıyan, saklayan müzeler olduklarını göstermişlerdir. Araştırma ve eğitim öncelikleri ile bu üç müzede üniversite müzeleri arasında oldukça seçkin bir öneme sahiptir. Araştırmanın amacı üniversite müzelerinin toplum, eğitim sistemi içinde farkındalığını arttırmak ve üniversite müzelerinin gelişmesine katkı sağlamak için hazırlanmıştır.
Manchester Üniversitesi Hokkaido Üniversitesi Boğaziçi Üniversitesi Kültürel Miras Müzesi Üni- versite Müzeleri Bilim Koleksiyonu
In this study, University of Manchester Museum and Hokkaido University Museum are compared. One of these museums is in England and the other one is the Hokkaido University museums in Sopora which is the northernmost part of Japan. The purpose of the selection of these two museums is to show the unity of meaning and purpose. Both museums exhibit their re- search awards, the benefits of the society, and their museums in their museums. This is managed in both museums according to the understanding of contemporary museums and by taking into consideration the interests of the society. In addition, with their student-oriented exhibition culture, they tell their history through technological history and inventions. Finally, these two museums are described in comparison with the museums of Kandilli Cultural Heritage Collection which is also a university museum in Bogazici University. The three museums mentioned in the article show that they are the museums that protect, carry and store the values of the past for future generations while preserving their cultural history. The research and educatio- nal priorities of these three museums show their significance among university museums. The aim of the study is to increase the awareness of the university museums within the society, the education system and to contribute to the development of university museums.
University of Manchester Hokkaido University Boğaziçi University Cultural Heritage Museum University Museums Science Collection
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |
CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042
Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.
Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:
http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).