Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 68 - 74, 25.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Duve, Thierry De. (2002). Ex Situ. Sanat Dünyamız, 82, s. 111-121.
  • Gombrich, Ernst Hans Josef. (2009). Sanatın Öyküsü (Erol Erduran ve Ömer Erduran, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Huntürk, Özi. (2011). Heykel ve Sanat Kuramları. İstanbul: Kitabevi.
  • Sepici, Levent. (2013). Gökbeklitepe; Anadoluda keşfedilen Dünya’nın ilk mabedi. İstanbul: Sınır Ötesi Yayınları.
  • Suderburg, Erica. (2000). Space Site Intervention Situating Installation Art. Minnesota: The University of Minnesota Press.
  • Tunalı, İsmail. (2008). Felsefenin ışığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İsmail. (2009). Tasarım Felsefesi Tasarım Modelleri ve Endüstri Tasarımı. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Vargün, Ö. (2018). Ortam Odaklı Sanatta Nesne Mekan Simbiyozu. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

I. ORTAM ODAKLI SANATTA TARİHSEL SÜREÇ: İŞLEVSEL ORTAM ODAKLILIK

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 68 - 74, 25.12.2020

Öz

İki bölümde verilecek olan makale ortam odaklı sanatı tarihsel süreç içinde ele almakta ve dönemlere göre mimari içinde hangi yaklaşımlarla ele alındığı ve üretildiğini sorgulamaya açmaktadır. Varılmaya çalışılan sonuç ise; ortam odaklı sanatın Modernizm öncesi mimarının estetik bir ögesi olarak işlevsellik barındırdığı, Modernizm sonrası ise tamamen eleştirel ve yıkıcı bir yaklaşım sergilediğidir. Konu çok kapsamlı olduğu ve geniş bir literatür çalışması gerektirdiği için bu bölümde ortam odaklı sanatın ilk mağara resimlerinden Modernizm öncesine kadar ele almakta ikinci bölümde ise Modernizmden 1950’lere kadar olan tarihsel süreçte değerlendirilmektedir. Sanat mekân iş birliğinin Modernizmle birlikte eleştirel düşünceyi yansıtmak için işlevsizleşmeye başladığı görülür. İlk artifaktlardan itibaren ortam odaklı sanatın işlevsel ve pragmatik özelliği Modernizimle değişip dönüşür eleştirel ve kavramsal boyuta yönelir. Bu makalede ele alınan ilk bölümde ilk artifaktlardan Folly mimarisi yani Dadanın kırılma noktası öncesine kadar olan dönemde mekan- eser ilişkisi işlevsellik içinde ortam odaklı sanat bağlamında yeniden değerlendirilir.

Ortam odaklı sanat bir yerin politik, tarihsel, estetik/fiziki niteliğine bağlı olarak belli bir mekan için üretilir ve ele alınan mekan, eserin niteliği haline gelir. Yani eserin niteliği mekan-nesne simbiyozunu oluşturur ve artık nesne tek başına bir anlam ifade etmez. Ortam odaklı sanat bu simbiyoz kapsamında değerlendirilir. Bu nedenle sanat eserlerinin yeniden okumalarında mekanla doğrudan ilişki kuran ve bütünde bir anlam oluşturan örnekler seçilerek değerlendirilmiştir. Bu kapsamda; Folly mimari, mimari ile bütünleşen resim ve heykeller ortam odaklı olarak yeniden değerlendirilmiş, ortam odaklı yerleştirmelerin başlangıç noktası olabileceği örneklerle açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Duve, Thierry De. (2002). Ex Situ. Sanat Dünyamız, 82, s. 111-121.
  • Gombrich, Ernst Hans Josef. (2009). Sanatın Öyküsü (Erol Erduran ve Ömer Erduran, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Huntürk, Özi. (2011). Heykel ve Sanat Kuramları. İstanbul: Kitabevi.
  • Sepici, Levent. (2013). Gökbeklitepe; Anadoluda keşfedilen Dünya’nın ilk mabedi. İstanbul: Sınır Ötesi Yayınları.
  • Suderburg, Erica. (2000). Space Site Intervention Situating Installation Art. Minnesota: The University of Minnesota Press.
  • Tunalı, İsmail. (2008). Felsefenin ışığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İsmail. (2009). Tasarım Felsefesi Tasarım Modelleri ve Endüstri Tasarımı. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Vargün, Ö. (2018). Ortam Odaklı Sanatta Nesne Mekan Simbiyozu. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Vargün 0000-0002-4803-5929

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Vargün, Ö. (2020). I. ORTAM ODAKLI SANATTA TARİHSEL SÜREÇ: İŞLEVSEL ORTAM ODAKLILIK. UNIMUSEUM, 3(2), 68-74.

1462713310

CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042

Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.

Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:


http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).