Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Çevrimiçi Oyun Oynama ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi: Hacettepe Üniversitesi İİBF Örneği

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 1, 1 - 26, 31.12.2016

Öz

Amaç; bu araştırmanın temel amacı, çevrimiçi oyun oynayan üniversite öğrencilerinin çevrimiçi oyun bağımlılığı ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir.

Yöntem; araştırmada genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Hacettepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi 2014-2015- eğitim öğretim yılı 1. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi oluşturulurken evrenden tabakalı örnekleme yöntemi ile evreninden tabakalı örnekleme yöntemi ile 985 öğrenciden 395 kişi belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında;   Demir'in (1989) Türkçe geçerlik ve güvenirliğini yapmış olduğu “UCLA Yalnızlık Ölçeği” ve Kaya'nın (2013) “Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. 

Bulgular ve sonuç; öğrencilerin bölümleri, kendilerini çevrimiçi oyun bağımlısı olarak nitelendirme ve yalnız olarak nitelendirme değişkenleri yalnızlık düzeylerini etkilemektedir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyetleri, çevrimiçi oyun oynama durumu, günde ortalama oyun oynama süresi, çevrimiçi oyun türü, çevrimiçi oyun bağımlısı olarak nitelendirme ve yalnız olarak nitelendirme değişkenleri çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerini etkilemektedir. Genel anlamda çevrimiçi oyun bağımlılığı üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerini etkilememektedir. 





Kaynakça

  • Akagündüz, İ. (1997). Annesi çalışan ve çalışmayan lise öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aydın, A. (2010). Oyun Dil ve Düşünce. Ankara: Eğiten.
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ case. Computers & Education, 35(1), 65-80.
  • Çağır, G. (2010). Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanım Düzeyleri İle Algılanan Esenlik Halleri ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Çapan, B. E., & Körler, Y. (2011). The Effect of Secondary School Students’ Familial Characteristics On Loneliness Levels. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 1839–1846. doi:10.1016/j.sbspro.2011.11.432
  • Demir, A.(1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23), 14-18.
  • Durualp, E. & Aral, N. (2011). Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: Vize.
  • Egger, O. & Rauterberg, M. (1996). Internet Behavior and Addiction. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Work and Organisational Psychology Unit (IFAP), Swiss Federal Institute of Technology (ETH), Zurih.
  • Griffiths, M. D. & Hunt, N. (1995). Computer game playing in adolescence: Prevalence and demographic indicators. Journal of Community & Applied Social Psychology, 5(3), 189-193.
  • Griffiths, M.D., Davies, M.N.O. & Chappell, D. (2003). Breaking the Stereotype: The Case of Online Gaming. Cyberpsychology and Behavior, 6(1), 81-91.
  • Horzum, M.B. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36, 57-68.
  • Kalkan, M., & Kaygusuz, C. (Eds.). (2013). İnternet bağımlılığı: Sorunlar ve çözümler. Anı Yayıncılık.
  • Kaya, A B. (2013). Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Kozaklı, H. (2006). Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlık ve Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Körler, Y. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Yalnızlık Düzeyleri ve Yalnızlık İle Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Arasındaki İlişkiler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kubey, R.W., Lavin, M.J. & Barrows, J.R. (2001). Internet Use and Collegiate Academic Performance Decrements: Early Findings. Journal of Communication, 51(2), 366-382.
  • Morahan Martin, J. & Schumacher, P. (2000). Incidence and Correlates of Patalogical Internet Use Among College Students. Computer in Human Behaviour, 16, 13-29.
  • Lengel, L. (2004). Computer Mediated Communication: Social Interaction and The Internet, GBR: Sage Puplications, Incorporated. Erişim Tarihi: 03.12.2014 http://site.ebrary.com/lib/gazi/Doc?id=10080903&ppg=264
  • Le Roux, A. & Connors, J. (2001). A cross-cultural study into loneliness amongst university students. South African J Psychol.: 31- 46. Oktan, V. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı, Yalnızlık ve Algılanan Sosyal Destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Peplau, L.A. & Perlman, D. (1982). Perspectives on Loneliness Peplaul Loneliness: Sourcebook of Current Theory, Research And Theraphy. New York: Wiley Interscience.
  • Randall, E. T., & Bohnert, A. M. (2009). Organized activity involvement, depressive symptoms, and social adjustment in adolescents: Ethnicity and socioeconomic status as moderators. Journal of Youth and Adolescence, 38(9), 1187-1198.
  • Seçim, Ö.Y., Alpar, Ö. & Algür, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlık: Akdeniz Üniversitesi’nde Yapılan Ampirik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 200-215.
  • Sencer, M., & Sencer, Y. (1978). Toplumsal araştırmalarda yöntembilim. Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Sevinç, M. (2009). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. Ankara: Morpa.
  • Shaffer, H.J., Hall, M.N. & Bilt, J.V. (2000). Computer Addiction: A Critical Consideration. American Journal of Orthopsychiatry, 70, 162-168.
  • Solak, Ş.M. (2012). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Tutumları İle Saldırganlık ve Yalnızlık Eğilimleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tarhan, N. & Nurmedov, S. (2011). Bağımlılık. İstanbul: Timaş.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (2012). Bilgi Toplumu Olma Yolunda Bilişim Sektöründeki Gelişmeler İle İnternet Kullanımının Başta Çocuklar, Gençler ve Aile Yapısı Olmak Üzere Sosyal Etkinliklerin Araştırılması Amacıyla Kurulan Meclis Araştırma Komisyonu Raporu. TÜİK. (2014). Bilgi Toplumu İstatistikleri 2014. Erişim Tarihi: 03.12.2014 http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028.
  • Yılmaz, M.B. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Eğlence ve İletişim Amaçlı İnternet Kullanma Profilleri ve İnternetin Cazibesi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 225-242.
  • Zur, O. & Zur, A. (2011). On Digital Immigrants and Digital Natives: How The Digital Divide Affects Families, Educational Institutions and The Workplace. Zur Institute- Online Puplication. Erişim Tarihi: 03.12.2014 http://www.zurinstitute.com/digitaldivide.html.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sayılar
Yazarlar

Melike Tekindal

Banu Çalışkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2016
Kabul Tarihi 22 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tekindal, M., & Çalışkan, B. (2016). Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Çevrimiçi Oyun Oynama ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi: Hacettepe Üniversitesi İİBF Örneği. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 16(1), 1-26.