Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğu - Batı Karşıtlığı Bağlamında Yaşamın Kıyısında Filmindeki Kurgusal Karakterler Üzerine Eleştirel Bir Analiz

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 1, 208 - 222, 29.12.2020

Öz

Filmlerde karakterlerin fizyolojik, psikolojik ve sosyolojik açılardan karşıtlıklar üzerinden kurgulanması oldukça işlevsel bir yöntem olarak bilinmektedir. Kültür, zihniyet ve ideoloji gibi ayrımları vurgulamak açısından karşıtlıkların inşa edilmesi filmlerde verilmek istenen iletilerin somutlaştırılmasında etkili bir kurgu tekniğidir. Bu yaklaşımla bir kültürün bir başka kültüre karşı üstün tutulması inşa edilen karakterlerin özelliklerine içerilerek somutlaştırılabilmektedir. Bu doğrultuda olumlu ve olumsuz karakterlerin inşası filmin bütünselliği içinde yönetmenin düşüncelerinin ifade edilmesi ve filmsel iletilerin somutlaştırılmasının temel göstergeleri arasında bulunmaktadır. Filmlerde karşıtlıkların kullanılmasıyla oluşturulan karakterler, yönetmenin perspektifine bağlı olarak ötekileştirme pratiklerinin inşa edilmesine yol açabilmektedir. Göçmen Türk bir ailenin Almanya’da yetişen üyesi olan Fatih Akın yönetmen ve senarist olarak filmlerinde, kültürel karşıtlıklara yoğun şekilde yer vermektedir. Kültürel farklılıkları genel olarak doğu-batı ayrımı üzerinden kurgulayan Akın, Batılı bir perspektifle doğulu karakterleri inşa etmektedir. Bu bağlamda Akın’ın kültürel düzlemde karşıtlıklar üzerinden kurguladığı karakterler, Doğu’ya yönelik oryantalist söylemi çağrıştırmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada, Akın’ın Türkçe’ye Yaşamın Kıyısında adıyla çevrilen, Auf der anderen Seite (2007), adlı filmindeki, karakter kurguları, fizyolojik, psikolojik ve sosyolojik düzlemde eleştirel bir yaklaşımla analiz edilmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akın, F. (Yönetmen/Senarist). (2007). Yaşamın Kıyısında [Film]. Türkiye & Almanya : Anka film, Corazon International vd.
  • Aslanyürek, S. (2004). Senaryo Kuramı. İstanbul : Pan.
  • Behrens, V. & Töteberg, M. (2013). Fatih Akın Sinema, Benim Memleketim Filmlerimin Öyküsü. (Çev. B.Tut). İstanbul : Doğan Kitap.
  • Chatman, S.(2009). Öykü ve Söylem Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı.(Çev.Ö.Yaren). Ankara: De Ki.
  • Cevizci, A.(2003). Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Clifford, J.(2007). Oryantalizm Üzerine (Çev. F. B. Aydar). Aytaç Yıldız (Ed.). Oryantalizm Tartışma Metinleri içinde ( s.134-158). Ankara : Doğu-Batı.
  • Egri, L.(1960).The Art of Dramatic Writing. New York : A Touchstone Book.
  • Field, S. (2013). Senaryo : Senaryo Yazımının Temelleri. (Çev. Ş.Erol). İstanbul : Alfa.
  • Güvenç, B.(2011). İnsan ve Kültür. İstanbul: Boyut.
  • Said, E.(2013). Şarkiyatçılık Batının Şark Anlayışları. (Çev. B. Ülner). İstanbul : Metis.
  • Uluç, G. (2009). Medya ve Oryantalizm. İstanbul: Anahtar Kitaplar.

A CRITICAL ANALYSIS OF FICTIONAL CHARACTERS OF THE FILM THE EDGE OF HEAVEN IN THE CONTEXT OF EAST WEST CONTRADICTION

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 1, 208 - 222, 29.12.2020

Öz

Fictionalizing the characters through contrasts of physiological, psychological and sociological aspects is known considerably as a functional method. Constructing contrasts in terms of emphasizing differences such as culture, mentality and ideology is an effective editing technique for embodying the messages to be given in films. With this approach, keeping one culture superior to another can be embodied by being included the traits of the constructed characters. In this direction, the construction of positive and negative characters is among the basic indicators of expressing the director's thoughts and concretizing the filmic messages in the integrity of the film. Characters constructed by using contrasts in films can lead to marginalization depending on the director's perspective. Fatih Akın, grew up in Germany as a member of a Turkish immigrant family, uses cultural contrasts intensively in his films as a director and scenarist. Fictionalizing cultural differences generally on the basis of the east-west contradiction, Akın constructs eastern characters with a western perspective. In this context, the characters that Akın constructs through the cultural contrasts evoke the orientalist discourse towards the East. Accordingly in this study, the character fictions in Auf der anderen Seite (2007), which is translated into Turkish as Yaşamın Kıyısında, are analyzed with a critical approach in physiological, psychological and sociological bases.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akın, F. (Yönetmen/Senarist). (2007). Yaşamın Kıyısında [Film]. Türkiye & Almanya : Anka film, Corazon International vd.
  • Aslanyürek, S. (2004). Senaryo Kuramı. İstanbul : Pan.
  • Behrens, V. & Töteberg, M. (2013). Fatih Akın Sinema, Benim Memleketim Filmlerimin Öyküsü. (Çev. B.Tut). İstanbul : Doğan Kitap.
  • Chatman, S.(2009). Öykü ve Söylem Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı.(Çev.Ö.Yaren). Ankara: De Ki.
  • Cevizci, A.(2003). Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Clifford, J.(2007). Oryantalizm Üzerine (Çev. F. B. Aydar). Aytaç Yıldız (Ed.). Oryantalizm Tartışma Metinleri içinde ( s.134-158). Ankara : Doğu-Batı.
  • Egri, L.(1960).The Art of Dramatic Writing. New York : A Touchstone Book.
  • Field, S. (2013). Senaryo : Senaryo Yazımının Temelleri. (Çev. Ş.Erol). İstanbul : Alfa.
  • Güvenç, B.(2011). İnsan ve Kültür. İstanbul: Boyut.
  • Said, E.(2013). Şarkiyatçılık Batının Şark Anlayışları. (Çev. B. Ülner). İstanbul : Metis.
  • Uluç, G. (2009). Medya ve Oryantalizm. İstanbul: Anahtar Kitaplar.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Eşref Akmeşe

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 26 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akmeşe, E. (2020). Doğu - Batı Karşıtlığı Bağlamında Yaşamın Kıyısında Filmindeki Kurgusal Karakterler Üzerine Eleştirel Bir Analiz. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 208-222.