The aim of this literature review is to evaluate children in the disaster process based on developmental periods. In order to create and define the literature, the Journalpark database, which has a widespread journal network in Turkey, was preferred. In order to expand the variety of articles available for review, the search criteria were expanded to children and adolescents in crisis situations. This approach resulted in a total of 46 articles that could be included in the literature review. Of this final total, 28 of them covered assessment of children in the disaster process. The themes that emerged are disaster phenomenon, disadvantaged groups and their level of being affected by disasters and psychosocial intervention process. It can be said that the intervention process applied by field workers with adequate professional equipment for individual or social damages and losses during and after the disaster is called psychosocial intervention process and this process has certain tools. The tools in the intervention process are divided into sub-headings. These sub-headings include needs and resource assessment, psychological first aid, referral and guidance, creating information centers, social organization, social projects and training. Despite the negative behaviors and discourses of children and adolescents, psychosocial support services carried out by professionals in a healthy way are very important for the continuation of life.
Bu literatür incelemesinin amacı gelişim dönemleri esas alınarak afet sürecinde çocukları değerlendirmektir. Literatür oluşturmak ve tanımlamak için Türkiye’de yaygın dergi ağına sahip dergipark veri tabanı tercih edilmiştir. İncelenmek üzere mevcut makalelerin çeşitliliğini artırmak için arama kriterleri, kriz durumlarında çocuk ve ergenler şekilde genişletilmiştir. Bu yaklaşımla çalışma, literatür incelemesine dahil edilebilecek toplam 46 makaleyle sonuçlanmıştır. Bu son toplamın 28’i afet sürecinde çocuklara yönelik değerlendirmeyi kapsamaktadır. Ortaya çıkan temalar; afet olgusu, dezavantajlı gruplar ve afetlerden etkilenme düzeyleri ve psikososyal müdahale sürecidir. Afet anında ve sonrasında bireysel veya toplumsal olarak yaşanan hasar ve kayıplara yönelik yeterli mesleki donanıma sahip saha çalışanlarının belirli bir sistem üzerinden uyguladığı müdahale sürecine psikososyal müdahale süreci denilmekle beraber bu sürecin belirli araçlara sahip olduğu söylenebilir. Müdahale sürecindeki araçlar alt başlıklara ayrılmaktadır. Bu alt başlıklar; ihtiyaç ve kaynak değerlendirmesi, psikolojik ilk yardım, sevk etme ve yönlendirme, bilgi merkezi yaratma, toplumsal örgütlenme, sosyal projeler ve eğitimler olmak üzere çeşitlendirilmektedir. Çocuk ve ergenlerin olumsuz davranış ve söylemlerine karşın meslek elemanları tarafından sağlıklı bir şekilde yürütülen psikososyal destek hizmetleri yaşamın devamı için oldukça önem arz etmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal Hizmetler (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2024 |
| Kabul Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 1 |

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.