In this study, it was set out to determine how public service ads affect consumer behavior during the Covid-19 pandemic period. In order to achieve this aim, necessary information was collected from a total of 402 people aged 18 and over living in Turkey. In order to analyse the attitudes of the consumers towards the public service announcements, the survey method was used in the research. In the survey, there are 6 questions about the demographic characteristics of the consumers, 5 questions about the factors affecting the Covid-19 vaccination, 4 questions about the expectations from the Covid-19 vaccination-themed public spots, and 20 questions about the perception of the Covid-19 vaccination-themed public service announcement. There are 35 questions in total. The Kolmogorow-Smirnov test was used to determine whether the data obtained in the study showed normal distribution or not. According to the analysis, the research data shows a normal distribution. Therefore, regression analysis, independent groups t-test analysis, one-way analysis of variance (ANOVA), and person correlation analyzes were used in the analysis of the data. In addition, the reliability of the questionnaire used in the study was evaluated with the Cronbach Alpha method. The high Cronbach Alpha value (0,92) obtained proved the reliability of the questionnaire used in the research. According to the results of the study, it has been revealed that the factors affecting vaccination have a positive effect on the perception of public service ads, there is a positive relationship between the factors affecting the vaccination and the expectations from the public service advertisement, and the expectations from the public spot affect the perception of the public service advertisement positively.
Social marketing Public service ads Relationship marketing Covid-19
Bu çalışmada, Covid-19 pandemisi döneminde kamu spotlarının tüketici davranışlarını nasıl etkilediğini belirlemek amacıyla yola çıkılmıştır. Bu amaca ulaşmak için ise, Türkiye’de yaşayan 18 yaş ve üstü tüketicilerden toplam 402 kişiden gerekli bilgiler toplanmıştır. Tüketicilerin kamu spotlarına karşı davranışlarını analiz etmek amacıyla, araştırmada, anket yöntemi kullanılmıştır. Kullanılan ankette, tüketicilerin demografik özellikleri ile ilgili 6 soru, Covid-19 aşısı olmayı etkileyen faktörler ile ilgili 5 soru, Covid-19 aşısı yaptırma temalı kamu spotlarından beklentiler ile ilgili 4 soru ve Covid-19 aşısı yaptırma temalı kamu spotu algısına yönelik ifadeler ile ilgili 20 soru olmak üzere toplamda 35 soru yer almaktadır. Çalışma sonunda, elde edilen verilerin normal dağılım gösterip veya göstermediğini belirlemek için, Kolmogorow-Smirnov testi yapılmıştır. Yapılan analize göre, araştırma verileri normal dağılımı göstermektedir. Dolayısıyla, verilerin analizinde parametrik analizlerden regresyon analizi ve person korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır. Ayrıca, kullanılan anketin güvenilirliği Cronbach Alfa yöntemi ile değerlendirilmiştir. Cronbach Alfa değerinin yüksek oluşu (0,92), araştırmada kullanılan anketin güvenirliğini kanıtlamıştır. Çalışma sonuçlarına göre, aşı olmayı etkileyen faktörlerin kamu spotu algısını pozitif yönde etkilediği, aşı olmayı etkileyen faktörler ile kamu spotundan beklentiler arasında pozitif yönlü ilişkinin olduğu ve kamu spotundan beklentilerin kamu spotu algısını pozitif yönde etkilediği ortaya çıkmıştır.
Sosyal pazarlama Kamu spotu reklamları İlişkisel pazarlama Covid-19
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |